آخرین عناوین

چهارشنبه 4 اسفند 1400-14:1 کد خبر:90777

خبرگزاری مهر بررسی می کند:

ضرورت پوست اندازی صنعت در مازندران /خط تولید فرسوده است

700واحد تولیدی و صنعتی مازندران تعطیل و راکد است و احیای این واحدها و برون رفت از بحران تدوین طرح‌های جامع از سوی دولت سیزدهم را طلب می‌کند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از خبرگزاری مهر، در آستانه سفر استانی دولت سیزدهم به مازندران تلاش دارد مطالبات بخش‌های مختلف را در استان منعکس کند. بی شک نام مازندران با کشاورزی گره خورده اما این مسئله طی ادوار مختلف سبب شده تا پای صنعت چندان به استان باز نشود.

اغلب صنایع فعال در استان کوچک و خرد هستند و همواره در رقابت با صنایع و تولیدات دیگر منابع به دلیل انبوه مشکلات و بالا بودن هزینه‌ها، بازنده هستند و بخش عمده‌ای از صنایع نیز با ظرفیت پایین و اندک فعالیت می‌کنند.

علی عباسی تولیدکننده لوازم خانگی و یخچال که دارای سابقه حدود نیم قرنی است و اکنون واحد تولیدش با ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت کار می‌کند، در گفتگو با خبرنگار مهر کمبود مواد اولیه و نبود نقدینگی را از مهمترین مشکلات بیان کرد.

وی با بیان اینکه از دولت تقاضا داریم به واحدهای تولیدی و اشتغال زا توجه کند، دریافت تسهیلات کم بهره با زمان بازپرداخت مناسب را از جمله خواسته‌ها مطرح کرد و گفت: با آنکه تولیدات این کارخانه به عراق و افغانستان صادر می‌شود اما برای توسعه کار نیازمند تسهیلات مناسب هستیم.

با آنکه تولیدات این کارخانه به عراق و افغانستان صادر می‌شود اما برای توسعه کار نیازمند تسهیلات مناسب هستیم

وی با اظهار اینکه این کارخانه روزگاری روزانه ۱۴۰ دستگاه یخچال و لوازم خانگی تولید می‌کرد، افزود: در حال حاضر میزان تولید ماهانه آن به ۱۰۰ دستگاه رسید و نیازمند ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره هستیم تا دوباره به روزهای اوج برگردیم.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار نفر در مازندران در بخش صنعتی و تولیدی فعال هستند و هرچند آمار و ارقام‌ها نشان از رشد سرمایه گذاری دارد اما برآیندها حاکی از آن است صنعت مازندران برای تعالی و توسعه نیازمند پوست اندازی است.

وجود ۱۸۰ پروژه بزرگ صنعتی نیمه کاره و تعطیلی و رکود ۷۰۰ واحد تولیدی از یک سو و فعالیت کارخانه‌ها با ظرفیت پایین ضرورت اتخاذ طرح‌های هدفمند و جامع برای نجات صنعت در مازندران را الزامی می‌سازد.

مجتبی رضوی رئیس خانه صمت مازندران گره گشایی از مشکلات واحدهای تولیدی را یک ضرورت دانست و اظهار داشت: بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی استان علاوه بر کمبود نقدینگی از فرسودگی ماشین آلات و نبود بازار فروش رنج می‌برند.

وی بدهی‌های مالیاتی، بیمه‌ای و بانکی را از دیگر مشکلات بیان کرد و در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: باید برای بازگرداندن واحدهای تولیدی و صنعتی به چرخه تولید حمایت و تلاش بیشتری صورت گیرد.

کمبود نیروی کار ماهر و ساده در مازندران

وی کمبود نیروی کار ماهر و ساده را از دیگر مشکلات و چالش‌ها بیان کرد و گفت: در حال حاضر به عنوان نمونه در شهرک صنعتی آمل حدود هزار و ۵۰۰ کارگر نیاز است و این نشان می‌دهد که دستگاه‌های متولی برای تربیت نیروی ماهر و کار باید برنامه ریزی داشته باشند.

اگرچه طی سه سال گذشته ۲۰۰ واحد صنعتی و تولیدی راکد و نیمه کاره در مازندران با پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات دوباره به چرخه کار و تولید برگشتند اما با توجه به شمار بالای واحدهای تولیدی راکد، عزم جدی دولت در این بخش نیاز است.

دولت سیزدهم میراث دار بی مهری و بی تدبیری‌های صورت گرفته در بخش صنعت و معدن است و نوسازی ماشین آلات و تجهیزات و تأمین نقدینگی می‌تواند، حال و روز صنعت را در استان خوش کند.

فرسودگی خط تولید در مازندران

براساس آمار ۳۰ تا ۳۵ درصد از واحدهای صنعتی و تولیدی مازندران با فرسودگی ماشین آلات خط تولید مواجه است که در صورت نوسازی نشدن این ماشین آلات، شاهد کاهش کیفیت کالاهای تولیدی و کمبود بازار فروش و تعطیلی واحدهای تولیدی خواهیم بود.

در استان مازندران سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی وجود دارد و به گفته حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران حدود ۷۰۰ واحد راکد و تعطیل هستند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه نبود نیروی انسانی و کمبود نقدینگی و فرسودگی تجهیزات دلیل رکود واحدهای صنعتی و تولیدی است، بیان کرد: کمبود نقدینگی و نبود نیروی کار ماهر و فرسودگی تجهیزات از جمله عوامل رکود به شمار می‌رود.

وی با اظهار اینکه از مجموع واحدهای تولیدی راکد در مازندران، ۵۰۰ بنگاه اقتصادی با مشکل کمبود نقدینگی و فرسودگی ماشین آلات خط تولید مواجه هستند، یادآور شد: طی دو سال اخیر سه هزار میلیارد ریال برای نوسازی ماشین آلات بیش از ۲۰۰ کارخانه در استان هزینه و صرف شده است.

قوانلو با تاکید بر اینکه احیا و رونق واحدهای تولیدی نیازمند عزم و توجه دولت است، تصریح کرد: با احیای واحدهای تولیدی بر شمار فعالان در حوزه صنعت افزوده می‌شود.

رئیس سازمان صمت مازندران شمار طرح‌های نیمه تمام در حوزه صنعتی و تولیدی را ۱۸۰ پروژه صنعتی و تولیدی با پیشرفت ۶۰ درصدی در استان دانست که حدود سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در آن صورت گرفته است و با تکمیل آن برای حدود پنج هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.

در حال حاضر چهار درصد واحدهای صنعتی کشور در مازندران مستقر است و سهم صنعت در اقتصاد استان نسبت به دیگر استان‌ها چندان بالا نیست و رونق بخشی به اقتصاد و خروج صنعت از سردرگمی نیازمند توجه دولت و تدوین مصوبات کارشناسی برای تبدیل مازندران به قطب صنعتی شدن است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :