آخرین عناوین

يکشنبه 21 خرداد 1402-9:1 کد خبر:119785

نای تاریخی سلمان بابل

بند کفش؛ قفلی برای فروپاشی یک بنای تاریخی در بابل

بنای تاریخی سلمان بابل در حالی در ورودی آن با بند کفش قفل زده شد که سارقین تمام درب و پنجره این بنای تاریخی را به سرقت برده اند.


به گزارش خزرتیترخبر، بنای تاریخی سلمان بابل که در زمان پهلوی اول در بابل احداث شد در ۲۹ تیرماه ۱۳۷۸ به شماره ۲۳۵۲ به ثبت ملی رسید.

براساس این گزارش، این بنای تاریخی که در جنگ بین الملل دوم به عنوان تجارتخانه روس ها در بابل فعال بود، در زمان پهلوی دوم به عنوان مهد کودک مورد استفاده قرار می گرفت و به همین دلیل جزو املاک سازمان بهزیستی محسوب می شود.

بنای این ساختمان که در سال‌های اول آغاز حکومت پهلوی اول احداث شد، در دروازه ورودی جنوب بابل و حوالی پل تاریخی محمدحسن‌خان قرار دارد و جاده قدیم بابل به آمل هم از کنار این بنای تاریخی عبور می کند.

نقشه ساختمان این بنا با پلان چهار ضلعی و در ۲ طبقه طراحی و اجرا شده است که ورودی آن در سمت جنوب شهر بابل واقع شده است و در نمای جنوبی بنا در هر طبقه ایوان ایجاد شده که سقف ایوان ها بر فراز چهار ستون دوقلو استوار است و در طبقه همکف این بنای تاریخی شش اتاق وجود دارد.

دسترسی به طبقه بالا تنها از طریق یک رشته پلکان امکان پذیر می باشد و فضاها و ابعاد معماری موجود در طبقه همکف و بالا دارای تقارن هستند، اما در این روزها سارقین بیشتر درب، پنجره ها و لوله های آب این بنای تاریخی را به سرقت بردند و این مکان پاتوقی برای معتادان تبدیل شده که شب‌ها در آن به سر می‌برند.

این بنای تاریخی همچنین دارای دو درب در شمال و جنوب شرقی می باشد که درب حلبی این بنا با یک عدد بند کفش ورزشی بسته و به عبارتی قفل زده شد.

قاسم اسحاقی ملکشاه یکی از دوستداران میراث فرهنگی و معتمد بازار بابل در محدوده این بنای تاریخی گفت : در ۱۰ سال اخیر کاری نمانده که برای نجات این بنای تاریخی انجام نداده باشیم اما نتیجه اثر بخشی نداشت و این بنای تاریخی در آستانه فروپاشی قرار گرفت.

وی افزود: از ملاقات مردمی سه شنبه ها با مسئولین گرفته تا مکاتبه با سازمانهای مختلف در کشور برای نجات این بنای تاریخی انجام دادیم.

این دوستدار میراث فرهنگی بیان کرد: این بنای تاریخی در حال حاضر در بدترین حالت ممکن خود قرار گرفت و بخشی از سقف آن فرو ریخت و به عبارتی نفس این ساختمان تاریخی و میراثی به شماره افتاده است.

وی افزود: به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست که یکی از درب های این بنای تاریخی با بندکفش قفل زده باشد و محلی برای جولان معتادان و سارقان شود.

وی بیان داشت: برخی از معتادان شب ها در این مکان حضور می یابند و در آن آتش روشن می کنند و خطر آتش‌سوزی این بنای تاریخی هم بسیار زیاد است و باید هرچه سریعتر چاره‌ای اندیشیده شود.

وی اضافه کرد: در دو سال گذشته بهزیستی مازندران با اعتبار اختصاصی زمینه جمع آوری زباله های داخل این بنای تاریخی را فراهم کرد و امیدوار به احیای این بنا شدیم اما دیگر اتفاقی اثر بخشی صورت نگرفت.

اسحاقی گفت : این آمادگی وجود دارد که استاد کاری معرفی شود تا بهزیستی سقف این بنا را احیا کند چرا که اگر سقف این بنای میراثی به صورت کامل ریزش کند دیگر امیدی به مرمت این بنا نیست.

مرمت این بنای تاریخی پرهزینه است

مهران فلاح سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بابل گفت: ما علاقمند به مرمت این بنای تاریخی هستیم اما هزینه مرمت آن زیاد است.

وی افزود : در سطح شهرستان تحرکات مثبتی برای نجات این بنای تاریخی آغاز شد که امیدواریم به نتیجه برسد.

 وی افزود: هر کمکی که بتواند این بنای تاریخی را نجات دهد انجام خواهیم داد تا این اثر میراثی حفظ و دوستداران بنای تاریخی خرسند شوند.

خبرهای خوش در راه است

معاون پشتیبانی اداره کل بهزیستی استان مازندران و سرپرست فعلی اداره بهزیستی بابل گفت: اتفاق خوبی برای این ساختمان تاریخی رقم خواهد خورد و منتظر خبرهای خوش باشید.

مصطفی رجبی افزود: با چند خیر در خصوص این بنا صحبت کردیم که به زودی یکی از آنها نهایی و معرفی می شود.

به گزارش خزرتیترخبر، شهرستان بابل با بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی و میراثی رتبه نخست مازندران را به لحاظ تعداد ابنیه های تاریخی دارد که این آثار تاریخی شامل تکایا و حسینیه ها، پل ها، حمام ها، برج مقبره ها و خانه‌های تاریخی می باشد./ایرنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :