آخرین عناوین

سه شنبه 22 فروردين 1402-21:20 کد خبر:118497

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

سایه خشکسالی بر مازندران/ شالیزارها استرس گرفتند

خشکسالی بر دشت ها و مزارع مازندران سایه انداخته و رد آن در شالیزارها بیش از دیگر پهنه ها هویدا شده و موجبات نگرانی شالیکاران فراهم کرده است.


خزرتیترخبر: (علیرضا نوری کجوریان)- خشکی بر دشت‌ها و شالیزارهای مازندران رد انداخته و جای پنجه‌های خشکسالی را بر پهنای آبی مازندران و دشت‌های استان می‌توان مشاهده کرد، امسال رد خشکسالی بیش از هر زمان دیگری در مازندران هویدا شده است.

کاهش بارندگی و کم شدن روان آب‌های رودخانه‌ها سال سخت آبی را برای مازندران و دشت‌هایش را نوید می‌دهد اگرچه از پیش از عید شالیکاران مازندران فصل کشت و شالیکاری را شروع کرده‌اند اما هر روز که می‌گذرد عطش تشنگی مزارع و دشت‌های استان بیشتر می‌شود.

آمارهای ضد و نقیضی از خشکسالی و تنش خشکی در شالیزارهای استان طی روزها و هفته‌های گذشته منتشر شده است از خشکی هفت هزار هکتاری مزارع میاندورود که بگذریم به تنش آبی ۶ هزار هکتار شالیزارهای ساری می رسیم و این میزان در کل استان مازندران به سطح ۷۰ هزار هکتار می‌رسد.

نفس‌های زمین و شالیزار به شماره افتاده و کام دشت‌ها و مزارع از تشنگی رو به ترک خوردن است، تحلیل‌های هواشناسی و آب منطقه‌ای و دستگاه‌های دیگر حکایت از کاهش چشمگیر بارندگی و روان آب‌ها و منابع آبی ذخیره شده در پشت سدها و آب بندان های مازندران دارد و این به معنی این بوده که امسال خشکسالی بیش از هر سال عیان‌تر است.

‏ وزرا به مازندران سفر کنند

منصور علی زارعی عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس با اشاره به وضعیت کم آبی در استان از وزیر کشور، جهاد و وزیر نیرو خواست تا برای بررسی و رفع این مشکل به استان سفر کنند و افزود: بسیاری از شالیزارها و مزارع استان درگیر خشکسالی و تنش آبی هستند و باید برای رفع آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مازندران هر سال بیش از یک میلیون تن برنج کشور را تأمین می‌کرد و امسال درگیر خشکسالی بی‌سابقه‌ای شده است، افزود: لازم است برای بررسی این وضعیت وزیر کشور، نیرو و یا رئیس جمهور به استان سفر کنند زیرا خسارت‌های جبران ناپذیری به استان در حال وارد شدن است.

تنش آبی و خشکسالی هرساله حال و روز کشاورزان شالیکاران را بد و بدتر می‌کند و تبعات آن واردات بی رویه و شیرین کردن کامل سودجویان و دلالان و مافیای واردات است، هر سال عوامل و مسائل مختلفی سبب می‌شود تا کشاورز بی انگیزه و نالان‌تر از سال قبل باشد و دستش از دیگر سال‌ها تهی‌تر شود و چاره‌ای برای فروش مزارع خود نداشته باشد.

پارسال به رغم مطلوب بودن شرایط تولید محصول کشاورزی دست‌های پنهان و مافیای واردات، محصول برنج مازندران را زمین زد و بسیاری از تولیدات شالیزاری استان ماه‌ها در شالیکوبی ها و انبارها دپو شده بود و سرانجام کشاورزان مجبور شدند برای جلوگیری از ضرر بیشتر آن را با قیمت‌های پایین‌تری به واسطه‌ها و سودجویان بفروشند.

خوشی دلالان از خشکسالی شالیزار

با خشکسالی بیش از همه دلالان و واسطه‌ها خوشحال شده‌اند و همین پدیده بهانه‌ای برای اجرای برنامه‌های آنها در فصل برداشت برنج می‌شود. اما آیا امسال برنج مازندران چوب خشکسالی و بی آبی را می‌خورد؟

احمد داوودیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز با بیان اینکه میزان بارندگی‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل آن ۳۵ درصد کمتر بوده است، یادآور شد: همچنین میزان آورد رودخانه‌ها نسبت به سنوات قبل از ۶۵ درصد به ۵۵ درصد رسانده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در فروردین ماه بارندگی‌های خوبی رخ داد اما نتوانست تمامی نیازهای آبی را تأمین و جبران کند.

آورد رودخانه‌ها ۵۵ درصد کاهش یافته است

وی با اظهار اینکه بارندگی‌های مطلوب فروردین ماه میزان عقب ماندگی‌ها را از ۳۵ درصد به ۲۷ درصد کاهش داده است، شماره رودخانه‌های مهم استان را هفت رودخانه ذکر کرد و افزود: آورد رودخانه‌های استان ۶۶۵ میلیون متر مکعب است و این عدد در سنوات گذشته یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه میزان آورده رودخانه‌ای عقب ماندگی ۵۵ درصدی را نشان می‌دهد، افزود: اوضاع خشکسالی در حوزه تجن بسیار نگران‌کننده بوده زیرا میزان آورده رودخانه‌ای در این حوزه ۸۱ درصد کاهش یافته است.

تنش آبی ۷۰ هزار هکتار شالیزار

داودیان با بیان اینکه در حوزه دشت جن و هراز با بیشترین بحران روبرو هستیم، گفت: پیش‌بینی ما این است که حدود ۷۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری تحت تنش آبی قرار گیرند.

وی از تدوین برنامه‌ها و اقدامات برای تلطیف بحران خشکسالی در استان و کاهش خسارت خبر داد و افزود: هر چند خشکسالی را کامل می‌توانیم از بین ببریم اما با اجرای این برنامه می‌توانیم اثر آن را مدیریت و کم کنیم تا این دوران را با کمترین خسارت پشت سر بگذاریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه میزان بارش‌ها نسبت به میانگین دوره بلندمدت کاهشت داشته است، افزود: میزان بارش‌ها نسبت فروردین سال قبل نیز ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده است و در شرق استان درصد کاهش بارش‌ها بیشتر از دیگر نواحی استان بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران کاهش بارندگی در شرق استان را نسبت به میانگین بلندمدت ۲۸ درصد اعلام کرد و گفت: در همین دوره در سال قبل سد آیت الله صالحی سرریز شده بود و سد شهید رجایی ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب داشت اما اکنون این میزان بسیار کاهش یافته است.

آمار و ارقام بارندگی‌ها و کاهش دبی رودخانه‌ها وضعیت اسفبار و نگران کننده‌ای را در استان به صدا درآورده است و جهاد کشاورزی برای کاهش اثر خشکسالی توصیه‌هایی به کشاورزان و شالیکاران داشته است تا سال سخت آبی را با مدیریت پشت سر گذارند.

خشکه کاری هندی‌ها در مزارع مازندران

احسان عباسپور معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران خشکه کاری اراضی را از جمله طرح‌ها بیان کرد و گفت: این طرح در مناطق شرقی استان و مناطق کم آب اجرا می‌شود و امسال نیز با همکاری مؤسسه هندی در مزارع بهشهر و گلوگاه در شرق استان اجرایی می‌شود.

وی آب تخت کردن شکم و کشاورزی را از دیگر راهکارهای بیان کرد و گفت: بهره گیری از ارقام زودرس و کم آب طلب نیز می‌تواند اثرات خشکسالی را کمتر کند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه نسبت به توزیع ارقام و بذر مناسب بین کشاورزان اقدام و برنامه ریزی شده است به کشاورزان توصیه کرد با توجه به بارندگی‌های مطلوب اخیر از این فرصت برای شخم و شیار و آب تخت کردن و نشاء مزارع استفاده کنند.

طبق آمارها تاکنون حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان مازندران برای کشت و کار کشاورزی شخم و شیار و آب تخش شده است و طی روزهای آینده شالی کاران برای نشای مزارع وارد میدان می‌شوند اما مردان و زنان شالیکار امسال بیش از گذشته نگران بی آبی و تشنگی شالیزارها هستند. آیا خشکی دسترنج کشاورزان را به یغما می‌برد؟/مهر

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :