آخرین عناوین

دوشنبه 1 اسفند 1401-7:58 کد خبر:116331

هشدار نماینده مردم ساری در مجلس:

سد فینسک آتش زیر خاکستر

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با ساخت سد فینسک ۲۵۰۰۰ هکتار از زمین‌های مازندران خشک خواهد شد و با ساخت این سد باید منتظر یک فاجعه اقتصادی باشیم.


به گزارش خزرتیترخبر، منصور علی زراعی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی گفت: مطالعات اجرایی سد فینسک ۱۰ سال قبل انجام شد و در برنامه ششم نیز مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرد.

براساس این گزارش، وی افزود: در سال ۱۳۹۸ در بررسی اولیه به این نتیجه رسیدیم که ساخت این سد تهدیدات جدی علیه کشاورزی، آب آشامیدنی و محیط زیست دشت تجن ساری خواهد داشت به همین دلیل تصمیم گرفته شد به صورت تخصصی این موضوع توسط کارشناسان بررسی شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه جلسات متعددی با حضور کارشناسان سه حوزه کشاورزی، آب و محیط زیست برگزار شد، ادامه داد: موضوع ساخت سد فیسنک در قالب طرح سوال از وزیر نیرو سابق و سه جلسه در کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی نیز بررسی شد.

زراعی گفت: این اقدامات با این هدف برگزار شد که وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست نظرات کارشناسان را ملاک تصمیم گیری قرار دهند و به این باور برسند که ساخت سد فینسک در این منطقه تخصصی و کارشناسی شده نیست.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه برای ساخت این سد اعتبار قانونی مصوب شده بود کار سختی در پیش داشتیم و باید ضرر و زیان ساخت این سد در بخش‌های آب شرب، کشاورزی و محیط زیست دوباره در مجلس مطرح و تصمیم گیری می‌شد.

او با بیان اینکه توقف ساخت سد فینسک مطالبه جدی مردم است، گفت: وزرای نیرو و کشاورزی و اعضای کمیسیون کشاورزی برای بازدید به منطقه آمدند و باید تصمیم مناسب با خواست مردم و متناسب با شرایط فعلی منابع آبی گرفته شود.

نیمی از زمین‌های دشت تجن خشک می‌شود

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه حجم ذخیره آب در سد شهید رجایی ساری به عنوان بزرگترین سد استان ۱۶۰ میلیون متر مکعب است، افزود: رودخانه اسبو که سد فیسنک روی آن ساخته می‌شود یکی از منابع اصلی تامین آب این سد است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی گفت: در خوش بینانه‌ترین حالت با ساخت سد فیسنک حدود ۳۰ میلیون مترمکعب از حجم ذخیره آب در سد شهید رجایی کاسته خواهد شد.

زارعی ادامه داد: با توجه به کاهش ۴۰ تا ۴۵ درصدی بارش ها، سد شهید رجایی اکنون کمتر از ۳۵ میلیون متر مکعب آب در خود ذخیره دارد که برای فصل زراعی جدید به هیچ وجه مناسب نیست.

او گفت: ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی دو شهرستان ساری و میاندورود با آب رها شده از سد شهید رجایی کشت می‌شوند که بر اساس آخرین بررسی‌ها ۲۵ هزار هکتار آن اکنون در معرض خشکسالی است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه امسال به برخی از کشاورزان ابلاغ شد که برنج کشت نکند، افزود: ۵۰ درصد زمین‌های این منطقه زیر کشت گندم رفت در حالیکه کشت اصلی مردم برنج است.

زارعی گفت: شرایط خشکسالی زمین‌های منطقه اکنون در حالی رقم خورده است که هنوز سد فینسک ساخته نشده است و با ساخت این سد باید منتظر یک فاجعه اقتصادی باشیم.

قطره چکانی شدن آب آشامیدنی مرکز استان

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی گفت: خط انتقال آب آشامیدنی از سد شهید رجایی به مرکز استان در ۱۳۸۶ آغاز شد و اکنون به بهره برداری رسیده است.

او افزود: ۹۰۰ لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز مردم ساری از سد شهید رجایی تامین می‌شود و مقرر شده بود بخشی ازنیاز آبی مردم شهرستان میاندورود نیز از همین خط انتقال تامین شود.

زارعی ادامه داد: با ساخت سد فینسک موضوع تامین آب آشامیدنی برای اهالی دو شهرستان مازندران با چالش جدی روبرو خواهد شد.

دستگاه‌های متولی استان به وظایف خود عمل نکردند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: بررسی‌هایی که از طریق مجمع نمایندگان مازندران انجام شد به این نتیجه رسیدیم که دستگاه‌های اجرایی در طی این ۶ یا ۷ سال اقدامات موثری برای توجیه غیر کارشناسی بودن این سد انجام نداده بودند.

زارعی با بیان اینکه مخالف با ساخت سد فینسک به دلیل تبعات سو کشاورزی، بهداشتی و محیط زیستی از سال ۱۳۹۶ شروع شد که نتیجه هم گرفتیم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در آخرین اقدام از روسای جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای خواسته شد که به صورت رسمی همه تبعات ساخت این سد را به وزارت خانه‌های متوبعه خود گزارش دهند و اعلام کنند که ساخت این سد توجیه ندارد.

آب در سمنان باید مدیریت شود

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه سرانه مصرف آب در سمنان اکنون بیشتر از مازندران است، افزود: سمنانی‌ها نیاز آبی سال ۱۴۴۰ خود را ملاک ساخت سد فینسک قرار دادند.

زارعی گفت: مشاور مطالعات ساخت سد فیسنک اعلام کرده است این سد با هدف تامین آب آشامیدنی و صنایع سمنان ساخته خواهد شد به همین دلیل مشخص است در استان سمنان قرار است صنایع آب بر راه اندازی شود.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون به صراحت اعلام کرده است که صنایع برای تامین نیاز مصرف خود به آب از بازچرخانی فاضلاب‌ها استفاده کنند که این کار نیز در استان سمنان اتفاق نیفتاده است.

او افزود: انتقال آب به سمنان نیز در گذشته اتفاق افتاد و آن‌ها از چشمه روزی آب بردند، ولی نیاز آبی آنان همچنان پابرجاست.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: میزان آبی که در استان سمنان استفاده می‌شود از استان مازندران بیشتر است به همین دلیل به نظر می‌رسد مسئولان استان سمنان بجای انتقال آب از یک استان دیگر که تبعات فاجعه آمیزی خواهد داشت مدیریت مصرف آب، راه اندازی سیستم‌های تصفیه فاضلاب را در استان خود جدی‌تر پیگیری کنند.

سد فینسک، سد مخزنی سنگریزه‌ای با هسته رسی است که با هدف تامین ۷.۵ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی استان سمنان، روی رودخانه سفیدرود در مازندران در حال ساخت است.

به گزارش خزرتیترخبر، مطالعات ساخت این سد از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و در سال ۱۳۸۹ نیز مصوبه زیست‌محیطی دریافت کرد، اما پیش از آغاز عملیات اجرایی برخی کارشناسان نسبت به ساخت این سد بر روی یکی از سرشاخه‌های اصلی رودخانه تجن و سد شهید رجایی هشدار دادند و اعلام کردند با ساخت این سد منابع آبی دشت مازندران و حتی مناطق شرق استان گلستان در خطر قرار خواهد گرفت./باشگاه خبرنگاران

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :