آخرین عناوین

يکشنبه 24 خرداد 1394-18:38 کد خبر:11402

تحلیل فضای انتخاباتی در حوزه بابلسر و فریدونکنار:

ردای نمایندگی بر قامت چه کسی می‌نشیند؟/ نگاهی به تاریخچه مجلس در حوزه بابلسر و فریدونکنار

وضعیت کاندیدهای احتمالی مجلس از حوزه بابلسر و فریدونکنار مبهم می باشد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از مازند مجلس،ولی الله نانواکناری از تصمیم قطعی خود برای ورود به انتخابات اسفند 94 در حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار خبر داد.

ولی الله نانواکناری یکی از نامزدهای انتخابات مجلس نهم نیز بود که در رقابت تنگاتنگ با مقداد نجف نژاد از ورود به مجلس شورای اسلامی باز ماند.

در انتخابات اسفند 1390 سردار نانواکناری تنها با 1183 رای اختلاف نسبت به نجف‌نژاد در مقام دوم قرار گرفت. در آن سال نجف نژاد توانست 48388 رای از مردم این حوزه به دست آورد و در مقابل 47205 رای که با نام نانواکناری در صندوق رای ریخته شده بود، عنوان منتخب مردم را از آن خود کند، دیگر نامزد این حوزه یعنی رجبعلی علیزاده تنها با حدود 3 هزار و پانصد رای در جایگاه سوم قرار گرفت.

همواره رقابت برای تصاحب کرسی سبز رنگ مجلس در حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار رقابتی سخت و دشواری است زیرا دو شهر فریدونکنار و بابلسر رقیب دیرینه یکدیگر محسوب می شوند.

نگاهی به تاریخچه مجلس در این حوزه

مقداد نجف نژاد برای اولین بار توانست در انتخابات میاندوره مجلس پنجم در تاریخ 27/4/76 به مجلس راه پیدا کند. پیش از وی مرحوم محمد مجدآرا منتخب مردم بابلسر و فریدونکنار در دوره پنجم بود که بر اثر سرطان جان به جان آفرین تسلیم کرد.

مرحوم محمد مجدآرا متولد بابل، نمایندگی سه دوره متوالی مجلس (سوم، چهارم، پنجم) در این حوزه را برعهده داشت،همچنین در سابقه فعالیت سیاسی وی استانداری مازندران بین سال‌های 1361 تا 1363 نیز دیده می‌شود.

مقداد نجف‌نژاد که پشتیبانی مردم بابلسر را دارد پس از اولین ورودش به مجلس توانست باز هم موفقیت خود را در مجلس ششم تکرار کند تا 6 سال نماینده مردم این حوزه باشد. اما در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی رقابت تنگاتنگی شکل گرفت که باعث شد هیچیک از نامزدها توان کسب اکثریت آرا را نداشته باشند و کار به انتخابات میاندوره‌ای کشیده شود.

در نهایت حجت الله روحی در انتخابات میاندوره‌ای به پیروزی رسید، روحی که متولد آمل است و از طیف اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود نتوانست در مجلس هشتم موفقیت خود را تکرار کند و کرسی نمایندگی این حوزه را مجددا به نجف نژاد بابلسری سپرد.

البته انتخابات مجلس هفتم در حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار بسیار پرحاشیه بود به قدری که کار به درگیری خیابانی هم کشیده شد،در این انتخابات ابتدا روحی برنده انتخابات اعلام شد اما پس از ابطال آرای سه صندوق، نجف‌نژاد راهی بهارستان شد.

در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و در غیاب اصلاح‌طلبان، رقابت بین دو نامزد بومی این حوزه با حواشی بسیاری همراه بود.

در این انتخابات برخلاف انتخابات دوره قبل که رقابت بین اصولگرایان (مقداد نجف نژاد) و اصلاح طلبان (حجت الله روحی) بود، دو نامزد اصولگرا در دو سوی طیف قرار گرفته بودند.

نانواکناری که از نخبگان اصولگرای فریدونکناری محسوب می‌شد و در بین فریدونکناری‌ها پایگاه بسیار خوبی داشت و از آن طرف تمام بابلسر یکپارچه شده بودند که باز هم ردای مجلس را بر قامت نجف‌نژاد که در لیست اصولگرایان نیز قرار گرفته بود، بپوشانند.

این انتخابات نیز ماننده انتخابات دوره گذشته با درگیری‌هایی بین طرفداران دو نامزد انتخاباتی همراه بود و البته برخی افراد ادعاهایی مبنی بر وجود شواهد و مستندات محکمی در خصوص تخلفات صورت گرفته مطرح کرده بودند و حتی نانواکناری برای پیگیری شکایات خود به تهران نیز عزیمت کرده بود.

در نهایت شکایات ره به جایی نبرد و نجف‌نژاد در مسند نمایندگی ابقا شد.

شرایط سیاسی بابلسر و فریدونکنار در آستانه انتخابات دهم

اما در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در اسفند 94 برگزار می‌شود، به نظر می‌رسد باز هم رقابت جنبه گسترده‌تری به خود بگیرد.

ولی الله نانواکناری در گفت‌وگویی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی مازندمجلس از تصمیم خود برای ورود به انتخابات خبر داد.

وی در این گفت‌و‌گو گفت: به عنوان کسی که به فکر منافع مردم و اقتدار کشور هستم نیاز می‌بینم در صحنه حضور یابم.

بنابراین می‌شود پیش‌بینی کرد دو قطبی نجف‌نژاد-نانواکناری منجر به بروز رقابت گسترده ای در ماه‌های آینده شود.

با توجه به شواهد موجود و بررسی شرایط به نظر می‌رسد اتفاقاتی که در طی یکی دو سال گذشته برای مقداد نجف‌نژاد پیش آمد کفه ترازو را برای رقیب وی در انتخابات آتی سنگین خواهد کرد، به طور مثال چالش‌هایی که بین نجف نژاد و بنیاد مستضعفان بوجود آمد شاید از محبوبیت این نماینده بکاهد.

از طرفی از زمانی که نجف‌نژاد به عنوان رئیس هیات مدیره باشگاه پرطرفدار استقلال انتخاب شد کمتر به مسائل دیگر توجه می‌کند و کمتر شاهد اظهار نظر از او در مورد مسائلی که یک نماینده به آن می‌پردازد هستیم.

حضور بیش از حد او در فضای ورزشی و البته مخالفتش با واگذاری باشگاه استقلال به بخش خصوصی این احتمال را بوجود می‌آورد که به حضور در راس مدیریتی یک تیم ورزشی بیش از نمایندگی مجلس علاقه دارد و یا حتی شاید مقداد نجف نژاد 54 ساله پس از 14 سال نمایندگی در مجلس مانند محمد رویانیان سیاست را رها و به سمت ورزش برود. باید منتظر ماند و دید در ماه‌های آینده چه پیش می‌آید.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :