آخرین عناوین

چهارشنبه 29 تير 1401-19:55 کد خبر:107160

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد:

کمبود اعتبار مهم‌ترین چالش سازمان انتقال خون/ ظرفیت بالای مازندران برای افزایش اهدای خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ظرفیت انتقال خون استان مازندران بسیار بالاست و با یک حمایت مختصر می‌توان مازندران را از نظر تامین ذخایر خونی بیمه کرد.


به گزارش خزرتیترخبر،مصطفی جمالی با در جلسه شورای اداری مازندران که با حضور استاندار، معاونین و مدیران دستگاه‌های اجرائی همراه بود؛ اظهار کرد: سازمان انتقال خون 10 سال از سایر دستگاه‌های حوزه درمان عقب افتاده است؛ یعنی در سالیان گذشته دائما بر تعداد تخت‌های بیمارستانی اضافه شده است اما به تناسب آن، امکانات سازمان انتقال خون، به روز نشده است.

جمالی عملکرد سازمان انتقال خون ایران را با وجود همه کاستی‌های اعتباری قابل دفاع بیان کرد و افزود: با وجود بی‌مهری‌هایی که به سازمان شده که قطعا مقصر  آن من و همکارانم و مدیران سازمان هستیم، سازمان بهداشت جهانی در گزارش اخیرش ایران را از نظر اهدای خون در زمره کشورهای توسعه‌یافته قرار داده‌ و حتی در برخی شاخص‌ها از امریکا نیز بالاتر هستیم.

وی افزود: یکی از نیازهای ضروری ما خرید سیستم اندازه‌گیری هموگلوبین برای تشخیص کم‌خونی اهداکنندگان است، ضمن این‌که در بسیاری از مراکز تشخیص گروه‌های خونی هنوز به روش دستی انجام می‌شود که هم سرعت کمتری دارد و هم ضریب احتمال خطای آن بیشتر است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در سایر کشورها وقتی اهداکنندگان به مراکز اهدا مراجعه می‌کنند علاوه بر تکریم توسط کارکنان با پذیرایی بی‌نظیری مواجه می‌شوند، اما همکاران ما به دلیل کمبود بودجه سازمان ناچارند آبمیوه و کیک با حجم کمتر بخرند تا هزینه کمتری داشته باشد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: برای بهبود عملکرد این سازمان به افزایش بودجه لازم داریم، بزرگترین چالش ما این است که سازمان مدیریت برنامه‌ ریزی کشور و استان‌ها اهمیت سازمان را نمی‌دانند،انتظار داریم که یک بار برای همیشه جهشی در بودجه سازمان اعمال شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در دوران کرونا هشت درصد کاهش مراجعات داشتیم، اما این رقم برای میانگین جهانی ۳۰ درصد بود، این اختلاف به لطف مردم ایران رقم خورد و انتظار می‌رود به این استقبال و مشارکت با افزایش خدمات و زیرساخت‌های اهدای خون پاسخ داده شود.

ظرفیت بالای مازندران برای افزایش اهدای خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به تراز بالای مازندران در انتقال خون گفت: در سفر به مازندران از مراکز انتقال خون استان بازدید کردم، ظرفیت استان بسیار بیشتر است و با یک حمایت مختصر می‌توان مازندران را از نظر تامین ذخایر خونی بیمه کرد.

جمالی افزود: برای ارتقاء عملکرد انتقال خون مازندران به برخی حمایت‌ها نیاز داریم که امیدواریم با مساعدت استاندار محقق شود.برای مثال اگر با همراهی استاندار مازندران مجوز  جذب ۱۰ نفر نیروی طرحی داده شود افزایش خدمت بالایی خواهیم داشت.

وی با اعلام اینکه بزرگ‌ترین چالش در سازمان انتقال خون این است که سازمان برنامه بودجه کشوری و استانی متوجه اهمیت انتقال خون نیست، گفت: اگر اعتبارات کافی و مطلوب باشد مشکلی در سازمان انتقال خون نداریم و با کمک نیروهای طرحی می‌توان عملکرد شایسته را پیش‌بینی کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، تاکید کرد: در حال حاضر کمبود بودجه سخت پایگاه‌های انتقال خون در مازندران را رنج می‌دهد و یک‌بار برای همیشه باید یک جهشی در بودجه سازمان انتقال خون صورت گیرد.

این مسئول، با بیان اینکه اگر بودجه لازم در اختیار استان مازندران قرار گیرد این استان در زمره پنج استان نخست کشور قرار خواهد گرفت؛ اعلام کرد: ما در سطح کشور تنها سه استان داریم که  11 پایگاه انتقال خون دارند و استان مازندران، یکی از این استان‌ها است.

جمالی مطرح کرد: در حال حاضر گروه‌های خونی را به روش دستی انجام می‌دهند که سرعت آن کم و خطا نیز بالا است و این جزو کمبودهای ما نسبت به دنیا است که اگر بیاییم با تزریق بودجه و کمک خیرین منابع مالی خرید تجهیزات لازم را فراهم کنیم، استان مازندران می‌تواند به یک ظرفیت بسیار خوب در کشور مبدل شود.

نیاز به دو اتوبوس اهدای خون در مازندران

وی از نیاز مازندران به دو اتوبوس اهدای خون برای پاسخ به استقبال روستاییان این استان خبر داد و اظهار کرد: اگر دو اتوبوس اهدای خون در استان داشته باشیم  که از روستاییان خون بگیرد، میزان اهدای خون در مازندران رشد قابل توجهی خواهد داشت، خون روستاییان سالم‌ترین خون است و استقبال خوبی هم دارند.

جمالی گفت: یک اتوبوس برای روستاهای غرب استان و یک اتوبوس برای روستاهای شرق استان می‌تواند روند اهدای خون در این استان را افزایش دهد، به ویژه در غرب استان که کمی ضعیف‌تر است، امیدوارم با کمک مسئولان مازندران اهدای خون روستاییان را آغاز کنیم و این استان به الگویی در اهدای خون روستاییان تبدیل شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ما نیز تلاش می‌کنیم نگاه ویژه‌ای به مازندران داشته باشیم ، با توجه به اینکه این استان به دلیل تعداد بالای بیماران تالاسمی نیازمند توجه جدی است، قطعا این قول را می‌دهم که استان مازندران را در اولویت توجه و تخصیص دستگاه‌های خریداری شده جهت گروه‌های خونی قرار دهم و این استان را پایلوت اقدامات مغفول مانده سازمان انتقال خون قرار دهم.

جایگاه ویژه مازندران در نیاز به فرآورده‌های خونی

پس از اظهارات مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، استاندار مازندران نیز ضمن اشاره به مشارکت خوب مازندرانی‌ها برای اهدای خون، خواستار نگاه و توجه ویژه سازمان انتقال خون به مازندران شد.

سید محمود حسینی‌پور گفت: مردم مازندران به دلیل انگیزه‌های بالای اعتقادی و انسانی زبانزد هستند و در این عرصه هم که کاری جهادی است همیشه پای کار بودند و هستند.

وی افزود: توقع داریم سازمان انتقال خون نگاه ویژه‌ای به مازندران داشته باشد، به این دلیل این که هیچ استانی به اندازه مازندران پذیرای مسافران نیست، آمار تصادفات در جاده‌های استان نیز قابل توجه است که نیاز به خون در این استان را بیشتر می‌کند.

استاندار  اظهار کرد: این استان نیاز دارد که تجهیزاتش در حوزه اهدای خون به روز شود، در مازندران ظرفیت افزایش دوبرابری اهدای خون را داریم، اما لازم است که زیرساخت‌ها در این استان افزایش یابد.(جعفر رعیت.54)

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :