پنجشنبه 15 ارديبهشت 1401-12:10 کد خبر:99396

روند نزولی رعایت پروتکل‌های کرونایی نگران کننده است:

پیدا و پنهان پایان پاندمی کرونا/ همچنان باید ماسک بزنیم

شاید این روزها که وضعیت کرونا در کشور تقریباً عادی شده است و انگیزه‌ها برای برداشتن ماسک‌ها نیز بیشتر شده است، همین موضوع می‌تواند باعث شود تا کرونا دوباره جان بگیرد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، در حالی که پیش بینی می‌شد بعد از تعطیلات سال نو و افزایش سفرهای نوروزی، شاهد بروز موج هفتم کرونا در کشور باشیم، اما این معادله درست از آب در نیامد و آمارهای روزانه وزارت بهداشت به سمت نزولی شدن پیش رفت. تا جایی که امروز ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ شاهد کمترین میزان فوتی روزانه (۷ نفر) در دو سال گذشته بودیم. همچنین، نقشه کرونایی کشور از رنگ قرمز پاک شد تا شرایط به سمت عادی شدن اوضاع کرونایی پیش برود.

پاندمی به پایان نرسیده است

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که همه‌گیری کرونا تمام نشده و فقط شاید بتوانیم بگوییم که وارد مرحله جدیدی از پاندمی شده‌ایم، گفت: شاهد زنجیره پر ترافیک انتقال ویروس در خیلی از کشورها نیستیم و در مرحله آرام تری قرار داریم، اما در بعضی از نقاط مانند چین خطر این بیماری همچنان وجود دارد.

وی افزود: اگر از منظر جهانی به این موضوع نگاه کنیم، مطمئناً پاندمی به پایان نرسیده است.

ناجی ادامه داد: شاید تفاوت ما و آمریکا با کشوری مانند چین این است که درصد بالایی از مردم با توجه به عفونت حاصله و چرخش بالای ویروس در این مدت گذشته و سطح پوشش بالای نزدیک به ۷۰ درصدی واکسن، جمعیت دارای آنتی بادی بر علیه این ویروس هستند و این خود جلوی چرخش بالای واریانت اومیکرون را می‌گیرد.

این ویروس شناس با تاکید بر اینکه این فکر که ویروس ریشه کن شده و می‌شود «اشتباه» است، گفت: این چنین است که شاید چین هم از استراتژی کووید صفر منصرف شود و با زدن واکسن‌هایی با درجه ایمنی‌زایی بالا و واکسن‌های mRNA که خود آن را تولید می‌کند، در آینده جامعه را باز کند که بیشتر از این ضرر اقتصادی را متحمل نشود.

ناجی، از شرایط طلایی کشور برای کنترل کووید ۱۹ خبر داد و گفت: در حال حاضر در سطح پایینی از فعالیت ویروس عامل کووید ۱۹ هستیم و بهترین زمان برای تکمیل دوره واکسیناسیون، دوزهای بوستر و بالا بردن پوشش واکسیناسیون در محصلین است.

وی با اشاره به اینکه با اقدامات پیشگیرانه و رعایت بهداشت اجتماعی می‌توانیم در برابر واریانت هایی که ممکن است در آینده به وجود آید، خیال راحت‌تری داشته باشیم، در عین حال هشدار داد که پاندمی تمام نشده و پایانش نیز قابل پیش بینی نیست، اما برای پیشگیری و کاهش زنجیره بیماری، انجام اقدامات ضروری و رعایت پروتکل‌ها لازم است.

روند نزولی رعایت پروتکل‌های کرونایی

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میانگین میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی در بازه زمانی ۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۵۶.۳۲ درصد بوده است. در این شاخص بیشترین میزان رعایت در استان آذربایجان غربی با ۶۸.۲۴ درصد و کمترین میزان رعایت هم در استان هرمزگان با ۴۶.۰۷ درصد بوده است. ضمن اینکه سالن‌های سینما و تئاتر با ۹۴.۲۹ درصد بیشترین میزان رعایت و رستوران‌ها ۴۹.۹۳ درصد کمترین میزان رعایت را در این شاخص داشته‌اند.

میانگین استفاده از ماسک در شاغلین و خدمت گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی استان‌های کشور از ۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۴۹.۴۳ درصد بوده است که بیشترین میزان رعایت در استان هرمزگان با ۷۴.۵۵ درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به گیلان با ۴۱.۱۹ درصد بوده است.

میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی از ۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۴۸.۲۶ درصد بوده است که بیشترین میزان رعایت مربوط به استان قم با ۶۸.۵۱ درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به لرستان با ۳۸.۱۲ درصد بوده است. ضمن اینکه سالن‌های سینما و تئاتر با ۹۱.۴۳ درصد بیشترین و مدارس با ۳۸.۸۱ درصد، کمترین میزان رعایت را داشته‌اند.

میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی از ۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۵۴.۱۳ درصد بوده است. در عین حال بیشترین میزان رعایت مربوط به استان آذربایجان غربی با ۷۱.۷۱ درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به هرمزگان با ۳۹.۸۳ درصد بوده است. ضمن اینکه استادیوم‌ها با ۹۲.۵۰ درصد رعایت تهویه مناسب در بالاترین سطح و مراکز ورزشی با ۴۶.۴۴ درصد در قعر رعایت این پروتکل قرار دارند.

نقشه کرونایی کشور از رنگ قرمز پاک شد

طبق نقشه کرونایی کشور که مربوط به روز جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ است، ۳۳ شهر نارنجی، ۳۲۱ شهر زرد رنگ و ۹۴ شهر آبی هستند.

با این تفاسیر، نمی‌توان چنین تصور کرد که پاندمی کرونا در کشور به پایان رسیده و می‌توانیم با خیال راحت، ماسک‌ها را برداریم. زیرا، کوچک‌ترین غفلت از پروتکل‌ها، می‌تواند دوباره شرایط را تغییر داده و موج جدیدی از بیماری را رقم بزند.

خطر موج جدید کرونا منتفی نشده است

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، در واکنش به عادی انگاری‌ها در جامعه به دنبال روند نزولی کرونا، گفت: با وجود اینکه در بهترین شرایط بیماری قرار داریم، اما هرگز کرونا را پایان یافته تلقی نمی‌کنیم و اگر مراقب نباشیم ممکن است دوباره دچار مشکل شویم.

وی با تاکید بر اهمیت تزریق واکسن و تکمیل واکسیناسیون، افزود: کسانی که نوبت سوم واکسن آنها فرا رسیده است حتماً واکسن بزنند. زیرا، اگر زمان آن بگذرد ایمنی بدن پایین می‌آید و همین ویروسی که برای یک نفر با ایمنی قوی مشکل ایجاد نمی‌کند می‌تواند برای کسی که ایمنی ضعیفی دارد مشکل ساز شود به همین علت تزریق یک نوبت دیگر برای کسانی که سن بالا یا نقص سیستم ایمنی دارند، ابلاغ شده است.

کریمی با بیان اینکه تا فصل تابستان موج جدیدی پیش بینی نمی‌کنیم، ادامه داد: اگر سویه جدیدی ایجاد نشود انتظار این است که به سمت شرایط بهتری برویم، اما این یک قانون است تا وقتی سیستم ایمنی کل دنیا قوی نشود و واکسیناسیون به صورت عادلانه در کشورهای دنیا انجام نشود باید مراقب بود، زیرا ویروس در حال گردش است و مطمئن است دوباره جهشی اتفاق بیافتد و یک سویه جدیدی ایجاد شود که ما از آن بی خبر باشیم.

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آمارها تا چه حدی کاهش پیدا کند الزام استفاده از ماسک برداشته می‌شود، گفت: عوامل زیادی در این زمینه دخیل است که بررسی و تصویب آن جزو اختیارات ستاد ملی مقابله با کرونا است و باید در کمیته‌های تخصصی بحث شود.

کریمی با تأکید بر اینکه ماسک هرگز حذف نشده و رعایت شیوه نامه‌ها همچنان پابرجا است، افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز در این زمینه تصمیمی اتخاذ نکرده و ما نیز به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم.

همچنان باید ماسک بزنیم

شاید این روزها که وضعیت کرونا در کشور تقریباً عادی شده است و آمار ابتلاء و فوتی‌ها پایین آمده است، انگیزه‌ها برای برداشتن ماسک‌ها نیز بیشتر شده است و همین موضوع می‌تواند باعث شود تا کرونا دوباره جان بگیرد، از همین رو، توصیه جدی وزارت بهداشت و دست اندرکاران امر، استفاده از ماسک در اماکن عمومی و فضاهای شلوغ و پرتردد است.

در پاندمی کرونا، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری، مهم‌ترین عوامل کنترل بیماری تلقی می‌شوند که در کنار برنامه واکسیناسیون، می‌تواند منجر به قطع زنجیره انتقال ویروس شود.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir