پنجشنبه 25 فروردين 1401-14:52 کد خبر:98927

خبرگزاری ایرنا گزارش می دهد:

بلایی که جمع‌آوری غیربهداشتی زباله بر سر اهالی روستای چاله ‌پل نکا آورد

جمع آوری ۱۵۲ سطل زباله از سطح روستای چاله‌پل و مجبور شدن اهالی روستا به نگهداری زباله در داخل منازل ، این روزها باعث نگرانی مردم و هشدار شیوع انواع بیماری شده است.


خزرتیترخبر: اگرچه انباشت و جمع‌آوری زباله به واسطه مشکلات زیرساختی و همچنین ورود جمعیت شناور و مسافر به عنوان یک چالش اساسی در استان مازندران مطرح است ، اما در مقیاس کوچک‌تر و به شکل متفاوت این طلای کثیف در روستای چاله ‌پل از توابع شهرستان نکا به گفته اهالی منطقه به دلیل جمع‌آوری تمامی جعبه ها و سطل‌های زباله داخل روستا و حاشیه جاده‌های اصلی و فرعی سبب شده تا مردم مجبور شوند زباله را در حیاط و پارکینگ خانه‌هایشان دپو و بوی تعفن و جاری شدن شیرابه و تبعات ناشی از آن را تحمل کنند.

مشاهدات میدانی خبرنگار نشان می دهد که برخی از اهالی بویژه آنهایی که  فرزند خردسال پوشک پوش دارند برای در امان ماندن از بوی تعفن و شیرابه زباله ، نایلون های حاوی زباله را روی  قسمت بیرونی دیوار حیاط خانه هایشان که  کوچه یا خیابان محسوب می شود آویزان کنند، این وضعیت منظر عمومی روستا را هم مورد خدشه قرار داده است،علاوه بر این برخی از افراد شب هنگام زباله هایشان را در حاشیه جاده اصلی یا حواشی روستا داخل جوی های خشک شده فصلی می ریزند و این اماکن را تبدیل به محل پرسه زدن انواع حیوانات از جمله سگ و گربه کرده اند.

اهالی روستا می‌گویند که با گذشت حدود سه ماه از جمع آوری سطل های زباله و با وجود وعده ای که دهیاری و اعضای شورا برای ایجاد مخازن استاندارد فلزی داده بودند ، ولی همچنان وضعیت بی سر و سامان باقی مانده است و اکنون می گویند که مردم باید به نگهداری زباله در منازلشان و تحویل دادن آن به خودروی جمع آوری زباله به صورت هفتگی عادت کنند.

یکی از اهالی این روستا گفت : وقتی سطل های زباله را جمع آوری کردند ، فصل زمستان بود و مردم می توانستند زباله را داخل پارکینگ یا حیاط خانه نگهداری کنند و چون گفته بودند موقتی است و حداکثر یک ماهه دوباره سطل ها بازگردانده می شوند ، مردم هم اعتراضی نکردند ولی چند روز پیش که دمای هوا به حدود ۴۰ درجه رسیده بود بوی تعفن زباله و شیرابه مردم را به ستوه آورد.

وی که خود را نقی رمضانی معرفی کرد ، افزود : اینجا روستا است و مردم در فصل گرم سال بیشتر مواقع تا مجبور نشوند کولر روشن نمی کنند بلکه درب و پنجره را باز می گذارند تا هوای منزل در جریان باشد ولی با وضعیتی که الان برایمان درست شده دیگر نمی توانیم درب و پنجره را باز بگذاریم چون خانه پر از مگس و پشه می شود و حتی همین الان هم کسانی که زباله را داخل حیاط خانه یا پارکینگ نگهداری می کنند از دست مگس ها و پشه ها امان ندارند و احتمالا بزودی موش و گربه و سگ هم اضافه می شود.

رمضانی با اظهار این که سطل ها زباله را به بهانه مقابله با کرونا و بیماری های واگیر جمع آوری کردن ، گفت : ولی اکنون مردم را در معرض انواع و اقسام بیماری ها و آلودگی ها قرار دادند در حالی که کرونا در حال تمام شدن است و اگر قرار بود با جمع کردن سطل های زباله با کرونا مقابله بشود این کار باید دو سال پیش انجام می شد.

انتقال شخصی زباله‌ به سطل‌های زباله شهری 

برخی از اهالی هم از زمان جمع آوری سطل های زباله از سطح روستا و با توجه به این که قادر به نگهداری چند روزه زباله در خانه نیستند ، مجبورند زباله ها را شخصا و یا توسط دیگران با خودروی شخصی از روستا خارج کنند.

یکی از جوانان روستا گفت : فرزندان برخی از خانواده های این روستا ساکن شهرهای اطراف هستند و از زمانی که بحران زباله در روستا ایجاد شد ، آنها هرگاه که برای سرکشی خانواده به روستا می آیند ، هنگام بازگشت زباله های دپو شده را هم با خودشان می برند تا در شهر داخل سطل زباله بیندازند.

وی افزود : متاسفانه برخی از خانواده ها هم شب هنگام زباله ها را به حاشیه جاده اصلی یا حواشی روستا و در کنار جوی و کانال انتقال می دهند و رها می کنند  و اگر فکری فوری برای حل مشکل نشود با گرم شدن هوا مردم چاره ای جز تخلیه زباله در حاشیه جاده اصلی  و داخل جوی و رودخانه ندارند.

طبق آمار دهیاری چاله پل، روزانه یک‌هزار و ۵۲۰ کیلوگرم و عبارتی ۱۰ هزار و ۶۴۰ کیلوگرم در هفته زباله خانگی به غیر از نخاله ساختمانی و یا  پسماند محصولات کشاورزی و صنعتی در این روستا تولید می‌شود.

دهیاری و شورا اعلام کرده اند که هر هفته صبح روزهای یکشنبه و پنجشنبه خودروی جمع آوری زباله به روستا می آید و مردم می توانند زباله ها را تحویل دهند، اگر فردی هنگام ورود خودروی زباله در منزل نباشد و یا متوجه نشود ، زباله اش را باید برای چند روز دیگر در خانه نگهداری کند، این هم مشکل دیگری است که برخی از اهالی روستا شاکی هستند و می گویند که عملا دو روز در هفته ساعت ها باید منتظر بمانند تا خودروی زباله به آنها برسد و از کار و کاسبی می افتند.

روستای چاله پل وصل به شهر نکا و در شرق این شهر واقع است ، ۷۶۰ خانوار با ۲ هزار و ۱۰۰ سکنه دارد.

گلایه اهالی روستا

بحران زباله در چاله پل بیش از همه بانوان خانه دار را دچار مشکل کرده است چون آنها تمام وقتشان را در منزل می گذرانند و نظافت و تعیین تکلیف زباله هم با آنها است ضمن این که دپوی زباله در حیاط خانه یا پارکینگ هم کارشان را دو  چندان کرده است،مریم نیکرو یکی از این بانوان است گفت: وضعیت انباشت زباله در خانه‌های مردم با تصمیم جمع‌آوری تمامی سطل‌های زباله، مشکلی است که بنا بر نظر اشتباه مسئولان امر باعث گرفتاری عمومی اهالی این روستا شده است.

وی با بیان این که جاری شدن شیرابه ناشی از انباشت زباله در کنار حیاط خانه، سلامت اهالی را به خطر انداخته است، افزود: وضعیت بهداشت حیاط و اطراف خانه‌ها در چاله پل به دلیل نبود سطل‌هایی برای انداختن زباله بسیار اسفبار است و بوی تعفن زباله  در برخی از ساعت روز در حیاط خانه‌ها غیرتحمل می‌شود به نوعی خانه‌ها اکنون تبدیل به زباله‌ دان شده است.

این بانوی خانه‌ دار تصریح کرد: به اعتقاد بنده ارایه نشدن خدمات روستایی مناسب موجب انباشت زباله شده و مردم از این وضعیت گلایه دارند، مردم از دهیاری و اعضای شورای روستای چاله پل انتظار روستای تمیز و عاری از زباله چه در داخل خانه و چه در بیرون از خانه را دارند.

حکیمه نجفی یک بانوی دیگر ساکن روستا هم گفت : باوجود وضعیت شیوع کرونا، تصمیم اشتباه مسئولان امر در جمع آوری سطل‌های زباله در معابر این روستا و همچنین انباشت زباله در خانه‌ها باعث نگرانی مردم شده و در شرایط کرونایی که باید نظافت و بهداشت حرف اول را در یک منطقه بزند، انجام کارهای از این دست به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی افزود : از آنجا که زباله‌ها حاوی بسیاری از عوامل بیماری‌زا هستند ، باید به موقع جمع‌آوری، معدوم و از انتشار آنها در محیط‌ زیست جلوگیری شود اما اهالی روستای چاله پل باید به مدت چند روز زباله‌ها را در خانه‌های خود نگه دارند که این رویه نه تنها در حفظ بهداشت محیط تاثیرگذار نیست بلکه عامل شیوع بسیاری از بیماری‌ها است.

نجفی گفت : مردم روستا از حداقل امکانات رفاهی برخوردار هستند و اینکه روستایی پُر از زباله در کنار حیاط خانه و به دنبال آن افزایش سگ‌های ولگرد و حیوانات موذی را در بیرون از خانه شاهد باشند ظلم بزرگی در حقشان است.

وی افزود: بوی تعفن زباله در اطراف حیاط و پارکینگ تمامی خانه روستا چاله پل، مردم را آزار می‌دهد و باید از مسئولان امر سووال کرد تا کی باید مردم این روستا صبوری کنند؟

نگرانی انباشت زباله در حاشیه جاده اصلی

محمد شکری یکی دیگر از اهالی این روستا گفت : با تصمیم مسئولان امر در جمع‌آوری سطل زباله در اماکن و معابر عمومی و الزام اهالی به نگهداری زباله در حیاط و پارکینگ خانه‌هایشان، نگران آن هستیم که مردم برای رها شدن از بوی تعفن و شیرابه زباله و جلوگیری از ورود حیوانات و حشرات موذی به داخل و اطراف خانه‌هایشان، اطراف و حاشیه جاده این روستا را به عنوان مکانی برای ریختن زباله انتخاب کنند که در صورت وقوع این چالش، در آینده نه چندان دور، ورودی و خروجی این روستا در حصار زباله قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: قبل از جمع کردن سطل‌های زباله در اماکن عمومی روستای چاله پل، باید در وهله اول دهیاری نسبت به نصب سطل‌های زباله کوچک در کنار هر خانه اقدام می‌کرد اما متاسفانه مسئولان امر با شتاب زدگی این گرفتاری را برای مردم ایجاد کردند.

شکری گفت : اجبار کردن مردم به نگه داشتن زباله و جمع آوری هفتگی آن، رویه غیرکارشناسی است که به هیچ عنوان قابل قبول نیست و عواقب زیست محیطی و اجتماعی آن در نظر گرفته نشد و اکنون بسیاری از کارمندان و یا کارگرانی که محل کارشان بیرون از روستا است، مجبور هستند روزانه و شبانه زباله‌های خود را در خودروهای شخصی خود حمل کنند و در نزدیکترین سطل زباله بریزند که این کار علاوه بر مشقتی که دارد باعث جا به جا کردن آلودگی‌ها می شود.

وی اضافه کرد: بیشتر از همه مشکل عمده‌ای که اهالی این روستا در نگهداری زباله دارند، زباله‌های تر و شیرابه است و وقتی زباله‌های تر روی هم انباشته می شود فشار حاصل از آن ها سبب تولید آب زباله می شود که آلودگی بسیار بالایی دارد و این امر باعث شده که حیوانات و حشرات موذی در اطراف خانه‌ها پرسه بزنند.

شکری خاطر نشان کرد: کارشناسان بهداشتی می‌گویند که یک قطره شیرابه زباله‌هایی که در خانه و یا کوچه و خیابان رها می شود مانند یک بمب میکروبی خطرناک است که به راحتی می تواند انواع و اقسام بیماری ها را به اهالی خانه، رهگذران و مردم انتقال دهد اما مسوولان امر با بی اعتنایی به مسایل بهداشتی به نوعی سلامت مردم روستای چاله پل را به بازی گرفتند.

دهیاری چه می‌گوید؟

باوجود گلایه و نگرانی اهالی روستای چاله پل از مشکلات پیش آمده در انباشت و جمع آوری زباله، اما علیرضا مسافر دهیار این روستا معتقد است، وجود سطل‌های زباله در اطراف جاده اصلی و فرعی، چهره زشتی به سیمای روستا می‌بخشید و باعث جمع شدن و انباشت زباله در اطراف سطل‌ها می شد، بنابرین با این تصمیم می خواستند وضعیت بهداشت مناطق مختلف چاله پل را افزایش دهند.

وی گفت : در ماه‌های گذشته به ازای هر پنج خانه یک سطل زباله در اماکن و معابر عمومی این روستا وجود داشت و به دلیل رعایت نکردن برخی از مردم و انباشت زباله در کنار این سطل‌ها باعث شد که چهره زشت و مملو از زباله‌ای این روستا به خود بگیرد و هدف ما از جمع آوری این سطل ها جلوگیری زباله دان شدن نقاط مختلف این روستا بود.

مسافر با بیان این که در زمان حاضر در روزهای یکشنبه و پنجشنبه هر هفته پیمانکار موظف به جمع آوری زباله است، گفت : با وجود این که مشکلی در جمع آوری زباله‌های خانگی وجود ندارد ، اما مردم از این که زباله چند روز در خانه هایشان بماند گلایه دارند که این نگرانی های آنان بحق است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر مردم به دهیاری هم حق بدهند چرا که سطل های زباله‌ای که طبق تعریف استاندارد در نقاط مختلف روستا و براساس جانمایی نصب کرده بودیم، در برخی مواقع برخی از اهالی روستا در آن آتش روشن می کردند و یا آن را جا به جا می کردند که این قضیه باعث کلافه شدن دیگر اقشار مردم شده بود.

نگرانی متولیان سلامت از شیوع بیماری‌های پوستی و سالک

متولی اصلی سلامت در هر استانی دانشگاه های علوم پزشکی هستند، مشکل اهالی روستای چاله پل را با معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در میان گذاشتیم ، عباس علیپور با اظهار این که شیوه کنونی جمع‌آوری زباله در روستای چاله پل به هیچ عنوان رضایت بخش و بهداشتی نیست و به طور حتم در کمترین زمان ممکن بازرسی و تدابیر لازم برای لغو اجرای این طرح از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اندیشیده خواهد شد ، گفت : انباشت زباله در خانه و جمع‌آوری هفتگی زباله در هیچ نقطه از جهان ترویج ندارد و آنچه که در روستای چاله پل در حال روی دادن است تنها سلامت مردم را نشانه گرفته است.

وی با بیان این که جمع آوری غیربهداشتی زباله و انباشت آن باعث شیوع بیماری واگیر و بیماری‌های پوستی و سالک می‌شود، گفت: دهیاری روستا طبق مسئولیتی که برای همکاری در تامین سلامت اهالی و محیط روستا دارد ، باید هرچه سریع تر نسبت به ساماندهی جمع آوری استاندارد زباله اقدام کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: این که به دلیل جا به جا شدن سطل زباله و یا انباشت زباله در اطراف سطل بخواهند مشکلات زیست محیطی دیگری را برای روستا و مردم تحمیل کنند، به معنای پاک کردن صورت مساله به جای حل آن است و به هیچ عنوان برای دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت و درمان به عنوان متولی اصلی سلامت جامه پذیرفتنی نیست .

وی اضافه کرد: طبق مقررات بهداشتی در وهله اول باید فرهنگ‌سازی نسبت به حفظ نظافت اماکن عمومی و اطراف جانمایی سطل زباله از سوی اهالی و دهیاری روستا انجام شود و از سوی دیگر باید پیمانکار به صورت مستمر در صورت کثیفی خیابان ناشی از شیرابه زباله، منطقه را ضدعفونی کند اما به نظر می‌رسد این اتفاق روی نداده است.

علیپور با بیان این که اجبار اهالی روستا به نگهداری زباله در خانه و یا ریختن آن در حاشیه روستا و حمل آن با خودور و موتور سیکلت و بعد از آن ریختن آن به سطل زباله شهرهای همجوار به دور از چشم مسئولان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی انجام شده و به طور حتم با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی با بیان این که به طور حتم بازرسان و کارشناسان بهداشتی از استان برای بررسی سلامتی اهالی روستای چاله پل و شنیدن دغدغه های آنان در روزهای آینده به منطقه اعزام می شوند، گفت : مسئولان امر در دهیاری مکلف به تامین سلامت و بهداشت جامعه در روستای چاله پل هستند.

علیپور با بیان این که تاکنون گزاشی از شیوع بیماری‌های واگیر در منطقه چاله پل به دلیل انباشت غیرکارشناسی زباله گزارش نشده است، تصریح کرد: شهروندان موظف هستند که در کنار درمان بیماری‌های خود در مراکز بهداشتی و خانه‌های روستایی، نسبت به بهداشت محیط هم به مسئولان امر گزارش دهند و به طور حتم دغدغه‌های زیست محیطی اهالی روستای چاله پل در کمترین زمان ممکن رسیدگی خواهد شد.

استانداری پیگیری خواهد کرد

سرپرست اداره کل روستایی و شوراهای استانداری مازندران هم معتقد است که جمع آوری زباله به صورت آنچه که در روستای چاله پل در حال اتفاق افتادن است، به هیچ عنوان استاندارد و کارشناسی نیست.

علی اصغر احمدی با بیان این که در کمترین زمان ممکن این چالش را بررسی خواهد کرد، گفت : موضوع جمع‌آوری سطح های زباله در معابر عمومی شهری و روستایی با مصوبه ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا برای جلوگیری از شیوع کرونا بوده چرا که در سال های قبل این سطل ها و دپوی زباله در آن را یکی از کانون های اصلی شیوع این ویروس خطرناک می دانستند ولی جمع آوری آن در حال حاضر بعید به نظر می رسد با شیوع کرونا توجیه پذیر باشد .

وی افزود : حتی همان زمانی که مصوبه جمع آوری سطل های زباله را ستاد مقابله با کرونا تصویب کرد ، برای اجرایش تاکید کرده بودیم که اول باید مشکلات زیرساختی برطرف شود و به عنوان نمونه سطل های زباله فلزی با همراهی شهرداری ها و دهیاری ها در کنار در هر خانه ساخته شود اما متاسفانه در روستای چاله پل این مهم روی نداد.

احمدی با بیان این که انباشت زباله در خانه و یا میخکوب کردن زباله  بر روی دیوار به هیچ عنوان بهداشتی نیست ، گفت : به طور حتم در روزهای آینده پیگیری های لازم را برای رفع این چالش انجام خواهم داد.

وی با بیان این که دهیاری چاله پل موظف به رفع این مشکل در کمترین زمان ممکن است ، افزود : در زمانی که هر لحظه خبرهایی در ارتباط با شیوع یک ویروس خطرناک به گوش می رسد، انباشت و جمع آوری زباله در روستای چاله پل به مثابه بازی کردن با جان و سلامت مردم است و به طور حتم با افرادی که دستورالعمل های بهداشتی را ناقص اجرا کردند، برخورد خواهد شد.

سرپرست اداره کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران اضافه کرد: گلایه های مردم منطقه به حق است و به طور حتم در روزهای آینده تیمی از سوی استانداری به منطقه برای رفع این چالش اعزام خواهند شد.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir