شنبه 26 مرداد 1398-18:51 کد خبر:68037

ماجرای بودجه ۱.۳ میلیارد دلاری پسماند:

کوه‌های کثیف قد می‌کشند/دعوای زرگری مسئولان؛ فاجعه ای در راه است

کوه‌های کثیف زباله زیر دعوای زرگری مسئولان و متولیان امور در مازندران قد می کشند و آنان فقط توپ را زمین یکدیگر می اندازند و فراموش کرده اند فاجعه در راه است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از مهر، کوه های کثیف زباله در حالی در دل جنگل های بکر و سواحل دریای خزر بویژه در مازندران قد می کشند و بلندتر می شوند که دعوای زرگری بین متولیان امر به راه افتاده و هریک دیگری را مقصر و مسئول خطاب می کنند.

این دعواهای متولیان امر در حالی بر سر زباله داغ می شود که هر روز پیکره طبیعت بر اثر دفن غیر اصولی زباله  نحیف تر شده و شیرابه زباله روز بروز بیشتر در لایه های زیرین خاک نفوذکرده و وارد آبهای زیر زمینی شده و سبب بروز انواع بیماری های میکروبی و خطر ناک برای انسان و دام می شود.

 در واقع زباله ای که قرار بود به طلا تبدیل شود در اثر بی توجهی مسئولان متولی  می رود که به بحرانی اجتماعی بدل شده و با جمع شدن گاز متان در زیر آن رفته رفته خطر حریقی فاجعه بار را هم گوشزد می کند کما اینکه در برخی نقاط کشور چون استان فارس هم  این اتفاق ناگوار رخ داده است.

همه این ها در حالیست که عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور در جدیدترین اظهاراتش در باره زباله مدعی شد که «نمایندگان شمال کشور فقط هارت و پورت» می کنند.

وی در دهمین اجلاس ملی و شبکه سازمان های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی که در اردبیل برگزار شد گفت: برای رفع مشکل پسماند سه استان شمالی کشور دولت ۱.۳ میلیارد دلار بودجه تصویب کرد که آن را به مجلس فرستادیم اما نمایندگان شمال هیچ دفاعی از این لایحه نکرده و فقط یک نماینده از استان فارس  کم دفاع کرده و در نهایت این بودجه به بخشی دیگر اختصاص یافت.

اظهارات عیسی کلانتری اما واکنش تند نمایندگان  مازندران را در پی داشت و شمس الله شریعت نژاد  نماینده مردم شهرستانهای تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  سخنان رئیس سازمان محیط زیست کشور درباره دفاع نکردن نمایندگان شمال از  بودجه پسماند، بی پایه و بی اساس است گفت: هیچ لایحه ای با اعتباری ۱.۳ میلیارد دلار بودجه جهت رفع مشکل پسماند به صحن علنی مجلس نیامد.

وی افزود: این لایحه مورد ادعا حتی در کمیسیون کشاورزی هم مصوب نشده تا به صحن علنی بیاید.

شریعت نژاد اظهار داشت: کلانتری می گوید لایحه مذکور در کمیسیون تلفیق رد شد، بر فرض آنکه این حرف درست باشد ، همه نمایندگان شمال که قاعدتا در این کمیسیون نمی توانند عضو باشند مگر سه تا چهار نفر، بنابراین خطاب کردن همه نمایندگان شمال اشتباه است.

رئیس کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس اضافه کرد: کلانتری بیش از ۱۲ سال وزیر جهاد کشاورزی کشور بوده و باید در مباحثی چون تغییر کاربری ها و روش های غیر اصولی کشاورزی  در کشور پاسخگو باشد  حال چگونه برای موضوعی که موجودیت ندارد ، کم کاری خود را به گردن نمایندگان مجلس می اندازد.

همچنین قاسم احمدی لاشکی نماینده شهرستانهای چالوس و نوشهر در پاسخ به  اظهارات رئیس سازمان محیط زیست کشور ، ادبیات وی را نافاخر خواند و افزود: من برای آقای کلانتری متاسفم ! اظهار نظر کارشناسی نمایندگان مجلس چون باب طبع سلیقه شخصی وی نبوده از واژگانی استفاده کردند که باعث تاسف شد.

احمدی لاشکی اضافه کرد: در بودجه سال ۹۸ ، هزار میلیارد تومان بابت مدیریت پسماند با تلاش نمایندگان  شمال کشور در مجلس به تصویب رسید.

این نماینده مجلس اظهار داشت: شاید  موضوعی که سبب ناراحتی آقای کلانتری شده باشد ، این است که قرار بود این اعتبار در اختیار سازمان همیاری شهرداری ها قرار بگیرد و سازمان محیط زیست به عنوان ناظر باشد، آقای کلانتری باید بدلیل اظهار نظر غیر کارشناسانه ی خویش از نمایندگان شمال کشور رسما عذرخواهی کند.

علاوه براین علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم شهرستان های ساری و میاندرود هم در واکنش خویش به حرفهای عیسی کلانتری  گفت : فیلم صحبت های تنش زا ، سخیف ، نا آگاهانه و به دور از ادب آقای کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور را در یکی از سایت های خبری دیدم و بسیار متاسف شدم.

وی افزود: دولت یک لایحه در مورد پسماند با عنوان لایحه ساماندهی پسماند عادی با اولویت  استانهای ساحلی و کلانشهرها به مجلس فرستاد که در روز ۲۵ تیرماه با تلاش همه نمایندگان شمال کشور و دفاعیه جناب آقای لاهوتی و اینجانب به عنوان موافق با ۱۴۵ رای موافق از ۲۳۷ رای به تصویب رسید.

یوسف نژاد تصریح کرد : سخنان رئیس محیط زیست کشور به جهت توجیه عملکرد ضعیف خویش و بنوعی فرار به جلو است.

با همه این تفاسیر باید دید دستاورد این کنش ها و واکنش ها برای مدیریت پسماند  چگونه خواهد بود و آیا با تصویب هزار میلیارد تومان بودجه برای رفع مشکل پسماند در استانهای ساحلی ، نمایندگان مازندران یکبار برای همیشه مشکل زباله استان را حل خواهند کرد، مازندرانی که سهم آن سه هزار تن زباله در روز  به غیر از زباله های رها شده در گوشه و کنار آن است.

امید که دولت و مجلس در حل مشکل پسماند که بلای جان طبیعت شده و  تهدید آن هم روز بروز  بیشتر می شود ، راهشان یکی شده و دست از این جدال بی حاصل بردارند.

چرا که آثار مخرب زباله بر طبیعت و جان انسانها منتظر تمام شدن دعوای بین دولت و مجلس نمانده و هر روز محکمتر از دیروز  شلاق خود را بر تن بیجان طبیعت فرود آورده و زخم جانش را عمیق تر می کند.