يکشنبه 18 فروردين 1398-16:57 کد خبر:66737

انتقاد 3 نماینده مازندرانی در صحن مجلس نسبت به وضعیت سیل‌زدگان:

سیل اخیر ناشی از ضعف و سهل انگاری مدیران بود

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس در جریان بررسی ابعاد سیل اخیر در مناطق مختلف نسبت به وضعیت سیل‌زدگان انتقاداتی را مطرح کردند که سه نماینده مازندرانی در این بین مطالب مهمی را عنوان کردند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، در آغازین روزهای سال جدید بارش باران رحمت الهی در برخی از مناطق کشور موجب سیل و خساراتی شد و جان تعدادی از هموطنان را گرفت، ضمن عرض تسلیت به بازماندگان قربانیان این حادثه و طلب رحمت و غفران الهی برای جانباختگان از اقدامات تمامی دستگاه‌های دولتی، نیروهای هلال احمر و مسلح ، کمیته امداد امام خمینی (ره) و ستاد اجرایی فرمان امام قدردانی می‌کنیم.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان زیادی نسبت به وضعیت سیل‌زدگان مطالبی را عنوان کردند و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی آمادگی خود را جهت کمک به دولت جمهوری اسلامی ایران برای حل مشکل سیل‌زدگان در سراسر کشور اعلام کرده و آماده پذیرش لوایح دولت برای تصویب بودجه لازم هستیم.

پرداخت خسارت سیل زدگان در اولویت کار دولت باشد

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اولویت دولت و مجلس باید ساماندهی رودخانه‌ها و جلوگیری از تجاوز به حریم رودخانه‌ها باشد، گفت: اولویت دولت پرداخت خسارت سیل زدگان باشد.

عبدالله رضیان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ابعاد سیل اخیر در مناطق مختلف کشور از جمله مازندران گفت‌: از بردباری مردم سیل زده مازندران به ویژه‌ شهرستان‌های سیمرغ، سوادکوه، میاندورود، ساری و نکا تشکر می‌کنم، سیل مازندران با توجه به بارندگی‌های بسیاری که همیشه شاهد آن بودیم ناشی از ضعف ما و سهل انگاری دستگاه‌های مختلف در طول سال‌های گذشته بود، چرا که رودخانه‌ها ساماندهی نشده‌اند، دیوارسازی صورت نگرفته است و به حریم این رودخانه‌ها تجاوز شده است که این موارد موجب رقم خوردن اتفاقات اخیر بود.

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون باید اولویت مجلس شورای اسلامی و دولت ساماندهی رودخانه‌ها باشد، چرا که یقیناً در کوتاه مدت باز هم شاهد این آسیب‌ها خواهیم بود، ادامه داد: در شهر زیرآب سوادکوه در طول سال‌ها شاهد بودیم که به حریم رودخانه تجاوز شد و دیواره سازی لازم انجام نشد و این موضوع موجب شد در 4 سال گذشته چند خانه‌ در سیل آسیب ببینند، چند باری هم در این خصوص با دولت صحبت‌هایی داشته‌ایم که اتفاقی رخ نداد.

تمامی خسارات سیل ناشی از ضعف مدیریت بود

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در شهر سیمرغ نیز پل‌های غیراستاندارد موجب بالا آمدن آب شد، شهر کیاکلا در آسیب جدی قرار گرفته بود و تمامی این اتفاقات ناشی از ضعف مدیریت ما بود لذا باید خسارت‌ها را جدی گرفت و پرداخت هزینه خسارات در اولویت قرار گیرد.

رضیان با تشکر ازدستگاه‌هایی همچون سپاه و جمعیت هلال احمر که پای کار آمده‌اند ، اظهار کرد: اکنون در مازندران در شهر زیرآب بحران‌هایی را شاهد هستیم و زیرساخت‌های مرتبط با دانشگاه‌ها و مدارس دچار مشکل شده‌اند این در حالی است که هنوز خسارت سیل غرب استان مازندران پرداخت نشده است.

خسارات سیل مازندران ۱۹۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود

نماینده‌ی قائم شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس نیز گفت: خسارات وارده به استان مازندران در حوزه‌های زیرساخت ها،کشاورزی و مسکن ۱۹۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود.

سیدعلی ادیانی در خصوص وضعیت کنونی شهرهای استان مازندران پس از سیل، گفت: ملت ایران شاهد بودند که سال جدید با 8 سین آغاز شد که سیل جاری شده و اکثریت مردم در معرض خطر قرار گرفته و آسیب دیدند.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی از تمامی دستگاه های اجرایی در استان مازندران اعم از صدا و سیما، بسیج، سپاه، ارتش، ائمه جمعه، استاندار و فرمانداران و هلال احمر تشکر کرد و افزود:چرایی وقوع سیل برای همگان روشن است که عدم لایروبی رودخانه ها، بی توجهی به آبخیزداری، عدم توجه جدی دستگاه قضا در برخورد با متخلفان و متجاوزان به حریم رودخانه ها، عدم توجه به احداث سازه‌ها و ابنیه‌های فنی و کارشناسی مستقر در جوار رودخانه‌ها و عدم اهتمام جدی نسبت به ادغام سدهای نیمه تمام و دارای مجوز از هیأت وزیران در استان مازندران باعث بروز خسارات شد.

وی با تاکید بر اینکه خسارات وارده به استان مازندران در حوزه‌های زیرساخت ها،کشاورزی و مسکن ۱۹۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود، ادامه داد: ۴۰۰۰ دام سنگین و سبک، ۱۰۰۰ هکتار از اراضی و باغات، ۳۰۰۰ واحد صنعتی کوچک، ۶۴۰۰ واحد مسکونی از 3۰ تا ۱۰۰ درصد از بین رفته و دچار خسارت شده است و قطع آب، برق و گاز شهرها و روستاهای سیل زده از جمله آب شرب شهر بابل از خسارات وارده به استان مازندران است.

وی اظهار داشت: سیل اخیر به مرغداری ها، گلخانه ها، آبزی پروری ها و زنبورداران خسارت وارد کرده و سبب رانش و ریزش جاده ها و راه آهن و تخریب سردهنه ها شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که باید برای جبران خسارات وارده اعتبارات به صورت صد درصدی تخصیص پیدا کند، افزود: در گذشته اعتبارات تصویب می‌شد اما تخصیص ۲۰ تا ۳۰ درصدی بود و در حال حاضر باید ردیفی اختصاصی برای مهندسی رودخانه ها و لایروبی آن در بودجه های سنواتی در قالب لایحه ای توسط دولت به مجلس تقدیم شود.

وی با بیان اینکه باید به فوریت اعتبار لازم برای خریداری 500 واحد مسکونی در حریم رودخانه ها در استان تامین شود، ادامه داد: باید اعتبار ویژه برای لایروبی فوری حدود 500 کیلومتر مسیر رودخانه هایی که در مسیر و جوار منازل مسکونی بوده تخصیص یابد.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید اعتبار لازم برای احداث سدهای نیمه تمام استان مازندران تخصیص یابد، تصریح کرد: باید اعتبار لازم جهت احداث سردهنه ها و طرح های آبخیزداری تخصیص یافته و برنامه راهبردی جهت پیشگیری و مدیریت حوادث غیرمترقبه طراحی و با متخلفان به حریم برخورد شده و از تخلفات آینده جلوگیری شود و همچنین در اجرای بیمه محصولات کشاورزی تسریع شود.

حداقل ۳۵۰ میلیارد تومان خسارات به باغات و اراضی شرق مازندران وارد شده است

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس نیز با بیان اینکه ۹۰ درصد مراتع ایران فقیر و ۱۰ درصد دیگر معمولی و متوسط هستند، گفت:حداقل ۳۵۰ میلیارد تومان خسارات به باغات و اراضی کشاورزی شرق مازندران وارد شده است.

علی محمد شاعری در خصوص وضعیت کنونی شهرهای استان مازندران پس از سیل، گفت: تاکنون برخی از کارشناسان و نمایندگان به علل این سیل پرداخته‌اند که یکی از علت‌های سیل اخیر تغییر اقلیم بوده است.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران در سال ۱۹۹۲ هجدهمین تولیدکنندگان گاز گلخانه‌ای بوده است، افزود:در حال حاضر ایران به هشتمین تولیدکننده گاز گلخانه‌ای تبدیل شده و میزان جنگل‌ها از حدود ۱۸ میلیون هکتار به حدود ۱۲ میلیون هکتار کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد مراتع ایران فقیر و ۱۰ درصد دیگر معمولی و متوسط هستند، ادامه داد: ۹۰ درصد مدیریت حوزه‌های آبخیزداری و لایروبی مسیرهای رودخانه‌ها و رودها رها شده است و این عوامل سبب شده که این نعمت الهی به این آسیب غیرقابل جبران بدل شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به خسارات وارده سیل به استان مازندران تاکید کرد: حداقل ۳۵۰ میلیارد تومان خسارات به باغات و اراضی کشاورزی شرق مازندران وارد شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ضمن تشکر از سپاه پاسداران، بسیج و نیروهای دولتی، در خدمات رسانی سیل اخیر، گفت: تاکید بنده این است که چند نکته در مورد ادامه خدمت‌رسانی فراموش نشود، اولین نکته ابلاغ مصوبات دولتی است و دولت در اولین جلسه سال جدید مصوباتی در مورد سیل اخیر داشته است که امیدوارم که این مصوبات هر چه سریع‌تر ابلاغ شود.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی از دولت خواست بازسازی بیش از ۱۰۰ نقطه از جاده‌های تخریب شده هزار جریب، نکا، بهشهر و گلوگاه را سریعاً در دستور کار قرار دهد و تصریح کرد:دولت باید احداث پل بالادست سد گلهور که ارتباط با شهر را قطع کرده است را سریعاً در دستور کار قرار دهد.

بیانیه ۲۵۵ نماینده مجلس در حمایت از سپاه پاسداران

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیانیه مجلس در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرائت شد.

در این بیانیه آمده است: سپاه پاسداران یکی از دستاوردهای بزرگ ملت ایران و برآمده از متن ملت ایران است و بر اساس اصل ۱۵۰ قانون اساسی یکی از نیروهای مسلح پرقدرت و پر توان در کنار ارتش بوده است و در طول عمر بابرکت خود از جمله ۸ سال دفاع مقدس سازندگی و کمک مستشاری به دولت‌ها و ملت‌های منطقه برای مبارزه با تروریسم برگ زرینی است که در تاریخ انقلاب اسلامی می‌درخشد.

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت همه جانبه از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به خصوص سپاه پاسداران، انقلاب اسلامی اعلام می‌کنیم که امنیت ملی ملت ایران و نیروهای مسلح آن جزو خطوط قرمز نمایندگان ملت بوده و در صورت اقدامی از سوی رئیس جمهور آمریکا یا هر نهاد دیگری علیه سپاه پاسداران اقدام متقابلی با قید دو فوریت انجام خواهیم داد تا هیئت حاکمه آمریکا که خود عامل تشکیل و حامی گروه‌های تروریستی در منطقه بوده اند، از اقدام بی جا و احمقانه خود پشیمان شود.