سه شنبه 21 اسفند 1397-8:57 کد خبر:66333

زباله و مشکلات ناتمام آن در مازندران:

زباله اصلی‌ترین چالش برطرف نشده محمودآباد مازندران

نشست هم‌اندیشی اهالی رسانه استان و شهرستان محمودآباد با مدیران شهری و شورایی این شهر در پایان سال با چاشنی لاینحل زباله در این شهر گردشگرپذیر شمال ایران روبه‌رو بود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تسنیم، با پشت‌سر گذاشتن روزهای پایانی سال 97 و با گذشت بیش از دو سال از عملکرد شورای اسلامی شهر و با روی کار آمدن هیجده‌روزه شهردار محمودآباد نشست خبری از سوی اعضای شورا و شهرداری با اصحاب رسانه این شهرستان و استان برگزار شد.

محمودآباد شهری است که به‌عنوان نخستین شهرستان ساحلی توریستی و گردشگری استان مازندران شناخته می‌شود و سالانه میزبانی میلیون‌ها مسافر و گردشگر را به‌عهده دارد، شهری با 12 کیلومتر سواحل شهری در بخش‌های مختلف ساماندهی سواحل نیاز به اجرای پروژه‌های مهم گردشگری با جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دارد.

محمودآبادی که با عبور از درون‌شهری با مشکل بار ترافیکی و تردد متعدد روبه‌رو است و بسیاری از موارد گردشگران را کلافه می‌کند و مهم‌تر از آن زباله و انباشت آن کنار ساحل زیبای محمودآباد چهره نازیبایی را برای این شهر به‌ارمغان آورده و مسافران را از دیدن سواحل به‌دور می‌کند و یا شیرابه‌های آن معضلی بر زیست‌محیطی آب دریای خزر را ایجاد می‌کند.

محمودآباد شهری که با وجود این مشکلات درون‌شهری اعضای شورای شهر و شهردار جهت تلاش بر برطرف کردن این مشکلات به اجرای پروژه‌های مهم و اساسی در برنامه آینده در نظر دارند اگر چه این برنامه‌ها نگاه ملی و همت مسئولان استانی را می‌طلبد.

پیگیری شهرداری برای زمین جدید جهت خروج زباله شهری

رئیس شورای شهر محمودآباد در این نشست با بیان اینکه پویایی، حیاتی نگه داشتن حوزه شهری، برطرف کردن مشکلات زیست‌محیطی، ترافیک، تراکم جمعیت شهری در برخی نقاط با ایجاد تنظیم سند توسعه شهری از برنامه‌های مدیریت شهری محمودآباد است اضافه کرد: شورا حلقه واصل بین سیستم حکومتی و مردم است و وظیفه‌ آن اجرای سیاست‌های شهرداران و نظارت بر توسعه شهری است.

نورالله قلی‌زاده با تأکید بر اینکه برطرف کردن معضل ترافیک شهری از مهم‌ترین دغدغه‌های شورا و شهرداری این شهر است که در سال 98 برای رفع بار این ترافیک برنامه‌هایی در امر بازگشایی در نظر داریم، گفت: در زمینه جمع‌آوری زباله ساحلی با ایجاد ایستگاه ساحل‌رو و پاکسازی معابر شهری قبل از آغاز سال نو و زمان تعطیلات نوروزی دستور کار سازمان شهرداری است.

وی افزود: رسیدگی به موضوع دوره‌گردهای کوچه پس‌کوچه‌های شهری با توجه به تدابیر شرکتی پیمان‌کاری جهت جمع‌آوری زباله با هماهنگی نیروی انتظامی دستور کار قرار گرفته تا این افراد در سطح شهر جمع‌آوری شوند.

قلی‌زاده با اشاره به اینکه در سال 98 برنامه‌های مهمی در امر مبلمان شهری داریم تصریح کرد: از 12 کیلومتر سواحل شهری محمودآباد 60 متر برای مبلمان بتنی، جمع‌آوری دکه‌های غیرمجاز و راه‌اندازی جاده سلامت را برنامه داریم.

وی با بیان اینکه در سال‌های 96 و 97 مصوباتی بر پیاده‌روسازی خیابان امام، عملیات پاکسازی پارک شهید بهشتی، انتقال توسعه پایدار، رسیدگی به سه باب مغازه جنب پارک طاهباز و تحویل آن به موزه و توجه به بافت فرسوده از سوی شورای شهر شده اما هیچ یک از این مصوبات از سوی شهردار سابق به‌اجرا در نیامد گفت: هر یک از این مصوبات همچنان دغدغه شوراست و به‌زودی دستور کار شهرداری قرار می‌گیرد.

رئیس شورای شهر محمودآباد از بدهکاری 22 میلیارد ریالی شهرداری محمودآباد به شهرداری آمل جهت انتقال زباله به این شهر خبر داد و مطرح کرد: تاکنون با وجود رایزنی‌های متفاوت جهت زمین جدید برای انتقال زباله موفق به مکانی ثابت نشدیم اگر چه خرید دستگاه کمپوست مهمترین دغدغه شورا و شهرداری این شهر است.

نایب رئیس شورای شهر محمودآباد با اشاره به تصویب بودجه سال 98 از سوی شورای شهر را بالغ بر 345 میلیارد ریال بیان و عنوان کرد: سعی می‌شود این بودجه تا سقف 400 میلیارد ریال نیز افزایش یابد.

مرتضی غلامی با اظهار اینکه برای اجرای پروژه‌های شهری، عمرانی همدلی بین اعضای شورای شهر وجود دارد تا کار هر چه زودتر به‌ اجرا درآید، گفت: در امر فاضلاب شهری و آبگیری معابر کارهایی چون کانال‌کشی صورت گرفته و ادامه کار نیز در سال 98 دستور کار است. در حوزه امور ورزش بانوان نیز طبق ماده 17 بودجه‌ای برای مسابقات مهم اختصاص یابد.

خدمات ملی با بودجه محلی در محمودآباد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر محمودآباد نیز در این نشست با بیان اینکه روزانه حدود 30 تن زباله در شهر محمودآباد جمع‌آوری می‌شود که این مقدار در پیک تعطیلات فصلی و نوروزی به 90 تن در روز می‌رسد، بیان کرد: محمودآباد به‌عنوان یک شهر گردشگری با بودجه محلی، خدمات ملی ارائه می‌دهد.

مهرداد خسروی با تأکید بر اینکه برای رفع معضل زباله نیاز به نگاه استانی است و مسئولان استانی باید ورود جدی یابند اظهار داشت: هر یک از خانوار محمودآبادی برای زباله حدود 110 میلیون تومان هزینه در بر می‌گیرد و با برنامه‌ای چون تفکیک زباله از مبدأ کامل جوابگو نیست.

وی ادامه داد: با این پروژه اگر هشت درصد از زباله‌ها را جمع‌آوری شود حدود 90 درصد از زباله‌ها را باید چه‌کار کرد با توجه به اینکه هر زمینی از سوی شهرداری انتخاب می‌شود منابع طبیعی موافقت نمی‌کند.

خسروی با اشاره به بلندمرتبه‌سازی در شهر محمودآباد از جلوگیری ساخت‌ و سازها در اراضی یکصد متر با ارتفاع‌سازی خبر داد و مطرح کرد: هم‌اکنون ساخت این مرتفع‌سازی در نقاط مختلف شهر محمودآباد معضلی شده که تلاش داریم از ادامه این کار جلوگیری کنیم.

سعید بناسازنوایی خزانه‌دار شورای شهر محمودآباد گفت: برای کارهای عمرانی شهری نیاز به مشارکت نهادهای توسعه شهری چون بانک‌ها است که متأسفانه در شهر محمودآباد این مشارکت وجود ندارد.

رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر محمودآباد نیز با بیان اینکه در گذشته شورایاری‌هایی در محلات وجود داشت که کمک‌حال شورای شهر بودند، گفت: اکنون نیاز به این شورایاران هست تا از ایده‌ها و نظرات جوانان این شهر استفاده شود.

محسن صالحی بیان کرد: نصب المان منطبق با معیار شهری، نصب معابر روشنایی، تعویض تابلوهای راهنمایی و رانندگی، نصب عناصر تزیینی، مبلمان خیابانی و خاکی، نهضت آسفالت خیابان و کوچه‌های شهری برنامه‌هایی است که در مصوبات بودجه سال 98 درنظر گرفته شده است.

راه‌اندازی بزرگترین اسکله تفریحی ساحلی مازندران در محمودآباد

شهردار محمودآباد در این نشست از اجرای برنامه‌های شهرداری در سه برنامه کوتاه، میان و بلندمدت خبر داد و مطرح کرد: راه‌اندازی نخستین گلخانه بزرگ به‌منظور ایجاد اشتغال پایدار، احداث پارک حیات وحش در مرحله مطالعات اولیه، رسیدگی بر سد معبر سطح شهر، اجرای پارک بانوان در مرحله تدوین پروژه پس از مطالعه‌سنجی، ادامه تهیه طرح تفصیلی از برنامه‌های سازمان شهرداری است که سال 98 دستور کار قرار دارد.

صالح صیقل‌وازی افزود: راه‌اندازی جاده سلامت در مسیر بیمارستان شهدا، راه‌اندازی شهربازی، تدوین زیباترین مبلمان شهری، اجرای ساماندهی و همسان‌سازی در سه محور آزادی، معلم و امام از دیگر برنامه‌های سال آینده این سازمان است.

وی با اشاره به معضل زباله شهری محمودآباد از اجرای پروژه تفکیک زباله از مبدأ به‌طور جدی این سازمان و نهادینه کردن آن در مدارس، بیمارستان و خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: اکنون رایزنی با دو مدرسه شهری به‌منظور ترویج تفکیک زباله تا اشاعه آن به خانواده‌ها زده شد که امیدواریم به موفقیت برسیم.

صیقل‌وازی ادامه داد: ساخت اسکله تفریحی و توریستی با ایجاد اتوبوس ریلی در 20 متری جاده سلامت یکی از پروژه‌های مهم سال 98 است که از سوی شهرداری به‌اجرا در می‌آید.

شهردار محمودآباد از اجرای طرح ساماندهی در هشت نقطه ساحلی این شهر خبر داد و گفت: پروژه‌هایی چون اکوی شهری با هماهنگی آب و فاضلاب شهری، تلاش برای جذب سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه‌های مهم گردشگری، شناسایی کوچه‌ها جهت اجرای نهضت آسفالت، اصلاح طرح تدوین و تنظیم سند توسعه شهری تا سال 1400 از دیگر دغدغه‌های این سازمان است که در سال 98 مدنظر دارد به‌اجرا درآورد.

وی در زمینه تراکم‌سازی در امر بلندمرتبه‌سازی خاطرنشان کرد: در این امر استانداری فیلترهایی را دستور داده و طبق آن پروانه ساخت از سوی شهرداری صادر می‌شود و از ساخت ساختمان‌های بدون پارکینگ جلوگیری می‌شود.