چهارشنبه 21 آذر 1397-8:10 کد خبر:64537

بلاغ گزارش می‌دهد:

از قراردادهای سفید امضاء تا وعده‎هایی که بوی واقعیت به خود نمی‌بیند

مردان دکل بند گلوگاهی مردانی هستند که رزقشان به طناب مرگ گره خورده است بعضی از دکل‌بندان اصلا قرارداد نمی‌بندند یا قراردادهای سفید می‌گیرند و یا گاهی تهدید هم می‌شوند!


خزرتیترخبر: دکل‌بندی از آن دسته مشاغل پر خطر بشمار می‌رود که نگاه به آمار تلفات این حرفه نشانگر سخت و زیان‌آور بودن این شغل است.

طبق آمارهای اعلام شده، بین 80 تا 90 درصد دکل‌بندان کشور از شهروندان گلوگاهی هستند و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از شهروندان و جوانان گلوگاه دکل‌بند هستند و تا کنون ۲۱۴ نفر جان خود را در این شغل از دست داده‌اند و بیش از 1300 نفر نیز طی چندین سال مصدوم شده‌اند.

ستاره به ستاره و بام به بام کار کردن

«ستاره به ستاره و بام به بام کار کردن» اصطلاحی عجیب و ناخشایند است که در بین دکل‌بندان معروف است، دکل‌بندان در تاریکی شب برای دکل‌بندی می‌روند و در گرما و سرمای طاقت فرسا ساعت‌ها کار می‌کنند و در تاریکی برای استراحت بر می‌گردند.

یکی از دکلبندان جوان می‌گوید: من پدرم پیمانکار است، پدر بزرگم و یکی از عموهایم در این شغل فوت کردند و دو تا دیگر از عموهایم هر دو کمرشان بر اثر سقوط شکست، همراه با شکستگی بینی و قطع انگشتان دستشان، خانواده‌هایمان خیلی سختی کشیدند.

یکی دیگر از دکلبندها اینطور از وضع زندگی خود و پیمانکارها می‌گوید: جوان‌های دکل‌بند گلوگاهی این روزها به دلیل تحریم‌ها از شرکت‌ها اخراج شدند، بیشتر دکل‌بندان متأهل و دارای فرزند هستند.

با این وضع اقتصادی، 3 ماه بدون دلیل حقوق‌های ما توسط شرکت پرداخت نشد و به صورت ناگهانی همه‌ی کارگران را اخراج کردند و حتی شرکت حق اعتراض هم به ما نداد.

این مرد زحمتکش گفت:موقع تسویه حساب هم با دستی خالی بدون آن که یک هزار تومان از دستمزد را پرداخت کنند به خانه برگشتیم و به ما گفتند کاری نمی‌توانید کنید!

او با اندوه تمام می‌گوید :شرکت راست می‌گوید! ما کاری نمی‌توانیم کنیم و دلیل آن این است که سواد لازم را نداریم و نه کسی هست که برای ما کاری انجام دهد.

بعد از 3 ماه کار بدون دستمزد و بدون هیچ تضمینی، 4 ماه دیگه هم سال جدید از راه می‌رسد و در شهر گلوگاه هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، امیدواریم امنیت شغلی ما جوانان دکل‌بند یک روزی حفظ شود.

مشکلات دکل‌بندان همچون بیمه نبودن، نداشتن تشکلی که بتوانند حق خود را از آن مطالبه کنند، هر چند تشکیل تعاونی با نام "برق خزر ساحل گلوگاه" و پیگیری آن توسط مسئولان مربوطه در شهرستان گلوگاه، از مسائل مهمی است که در دستور کار قرار گرفت و تشکیل شد.

به همین منظور با پیگیری‌های خبرنگار ما، در گلوگاه مبنی بر مشکلات دکل‌بندان در زمان‌های مختلف، بعد از گذشت چندین ماه جلسه بررسی مشکلات دکل‌بندان شهرستان گلوگاه با حضور فرماندار گلوگاه، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی، مدیر کل تامین اجتماعی و نماینده مدیر کل بهزیستی استان مازندران در فرمانداری شهرستان برگزار شد.

استارت کار آموزش دکل‌بندان زده شد

در بحث ایمنی دکلبندان، دوره‌های آموزشی به صورت ویژه و تخصصی برای این قشر مدنظر است و عمده مسئولیت بر عهده به فنی و حرفه‌ای و دستگاه‌های اجرایی همچون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در بحث آموزش در فنی و حرفه‌ای پیگیر مسئله شوند.

بهروز عبدی در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی، اظهار داشت: از آنجا که دغدغه‌های فکری همه مسئولان و شرکت‌ها بحث آموزش و استاندارد آموزش بود، در سامانه آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اصلا شغل دکل‌بندی شناخته شده نبود و با توجه به تمهیدات لازم، استاندارد آموزشی دکل‌بند تحت عنوان شغل در گروه برق، در مدت دو هفته به سامانه آموزش فنی وحرفه‌ای به عنوان استاندارد دکل‌بند فعال و درج شد.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گلوگاه افزود: تا کنون 117 نفر از دکل‌بندان گلوگاهی در فنی و حرفه‌ای شهرستان گلوگاه آموزش دیده و 90 نفر برای مقطع بعدی معرفی شده‌اند.

وی گفت: ساعات آموزش در فنی و حرفه‌ای در روز برای دکل‌بندان گلوگاهی 4 ساعت می‌باشد که این آموزش‌های تخصصی، ایمنی برای دکلبندان و ارائه جزوات آموزشی کاملا رایگان است.

مشکلات بیمه‌ای دکلبندان

اگر تأمین اجتماعی بتواند ساماندهی سوابق بیمه‌ای دکل‌بندان را که مهمترین مسئله است به صورت کامل انجام دهد و برای بر طرف کردن خلاء‌های قانونی به منظور پوشش‌های بیمه‌ای، مبالغی تخصیص داده شود، بیشتر مشکلات حل می‌شود و عمده گرفتاری‌های مسئولان بر همین اساس است.

در آخرین جلسه در خصوص مشکلات دکل‌بندان گلوگاهی، مقرر شد که کارگران زیر 60 سال نسبت به تقاضا و تکمیل سوابق بیمه‌ای از طریق تأمین اجتماعی اقدام کنند.

و همچنین مقرر شد، نماینده کارگران دکل‌بند ظرف 30 روز نسبت شناسایی و معرفی کارگران دکل‌بند بالای 60 سال سن که اگر نزد سازمان تأمین اجتماعی فقط یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند و سازمان ظرف مدت 14 روز پس از تحویل اسامی از طرف نمایندگان نسبت به برآورد هزینه پیرامون برقراری مستمری بازنشستگی و آن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نمایند.

ارائه یک سربرگ و قرارداد واحد برای دکل‌بندان و پیمانکاران

قرار دادهایی که بین پیمانکاران و کارگران بسته می‌شود با توجه به اینکه پیمانکارهای دسته سه و چهار هستند، آنان بین خود قراردادهایی می‌بندند و هیچگونه شرایط قانونی ندارد که علت بیشتر عدم پرداخت بیمه یا دستمزد از این قراردادها است.

کسی که قرار است پیمان بگیرد، باید تیتر قرارداد خاصی داشته باشد و اگر تیتر قراردادها یکسان باشد پیمانکار راه فرار از پیمان را ندارد که این مورد بسیار حائز اهمیت و باید از طرف وزارت کار پیگیری شود.

یک منبع آگاه در این خصوص اظهار داشت: بعضی از دکل‌بندان اصلا قرارداد نمی‌بندند یا قراردادهای سفید می‌گیرند و یا گاهی تهدید هم می‌شوند! که این موضوع خود جای بحث دارد.

محمدرضا تباکی فرماندار گلوگاه در خصوص کاهش تلفات در شغل دکلبندی، گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر تعداد جان‌باختگان دکل‌بندی کاهش پیدا کرده است.

وی بیان داشت: به پیمانکاران تذکر داده شد تا برای ایمنی دکل‌بندان تدبیر بیندیشند و نظارت کامل در این خصوص داشته باشند، اگر نیروی کار بدون ایمنی لازم به محل کار اعزام شود امتیاز پیمانکار و یا آن شرکت لغو خواهد شد.

پرداخت تسهیلات به دکل‌بندان گلوگاهی

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی در خصوص حمایت از دکل‌بندان گلوگاهی، اظهار داشت: رفع حل مشکل بیمه دکل‌بندان در حال انجام است و همچنین کمک‌هایی به این قشر شده است.

شاعری افزود: تا کنون 2600 نفر از دکل‌بندان گلوگاهی تحت پوشش کمک‌های موردی مانند تأمین جهیزیه برای فرزندان دکل‌بندان حدود یک میلیون تومانی و سبد کالا ارائه شده است که تا کنون 296 میلیون تومان به این قشر زحمتکش و محروم کمک شده است.

امید است با تلاش‌های بیشتر مسئولان برای حل مشکل بیمه‌ای دکل‌بندان و ورود در بحث قراردادها بیشتر مشکلات این قشر زحمتکش حل شود.

اینجا در گلوگاه، همه زندگی ها با دکل بندی گره خورده است و خانواده ای را سراغ نداری که دکل بند نداشته باشد؛ مردانی با اراده قوی و پولادین بر فراز دکل های بلند برق و مخابرات با فاصله 100 متری از زمین و بازی با سیم کار آسانی نیست؛ اما این مردانی که رزقشان به طناب مرگ گره خورده است از این ارتفاع نمی ترسند و دغدغه اصلی شان رسیدن به حق و حقوق است.