يکشنبه 20 آبان 1397-9:57 کد خبر:63954

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

تیغ تیز و غفلت قرق‌بان؛ قصه تلخ قطع درختان

درد آنجاست که در یک چشم بر هم زدنی، تیغ تیز تبر و افندره در سهل‌انگاری و غفلت قرق‌بان جنگل، بر پیکر لطیف و خواب‌آلود جنگل بنشیند و فریاد بی‌صدای طبیعت را هم کسی نشنود.


خزرتیترخبر:همه ساله با فرارسیدن فصل پاییز تأمین سوخت زمستانه برای روستائیان به ویژه اقشار کم درآمد به یک دغدغه بسیار مهم و حیاتی برای گذران روزهای سرد و یخبندان زمستان تبدیل می‌شود و در این بین آنانی که درآمد اندکی دارند و با آن به سختی معیشت خود را تأمین می‌کنند برای تهیه سوخت زمستانی خود بیش از پیش دل‌نگران و مضطرب هستند.

اکنون این روزها که به ماه پایانی فصل پاییز و روزهای سرد زمستان در مناطق روستایی کوهستانی و جنگلی نزدیک می‌شویم با پدیده‌ای بسیار ناراحت‌کننده‌ای در دامنه‌های جنگلی برخی روستاهای بخش کجور شاهد هستیم که طی آن افراد روستایی کم‌درآمد برای تأمین سوخت زمستانه و یا سوخت تنورهای نان‌پزی اقدام به قطع درختچه‌ها و گاهاً درختانی می‌کنند.

شاید سالیان سال طول کشید تا در شرایط سختی که قرار دارند بتوانند رشدی داشته باشند اما درد آنجاست که در یک چشم بر هم زدنی، تیغ تیز تبر و افندره در غفلت، بی‌توجهی، سهل‌انگاری قرقبان جنگل، بر پیکر لطیف و خواب‌آلود جنگل بنشیند و فریاد بی‌صدای طبیعت را هم کسی نشنود.

تصاویری که مشاهده می‌شود مربوط به قطع حجم قابل توجهی از گونه‌های بومی درختچه‌های جنگلی در روز روشن و آفتابی در محدوده یکی از روستای حوزه دهستان زانوس رستاق بخش کجور مازندران است که زخمی عمیق بر آن وارد کرده است و یقیناً آثار سوء آن گریبان‌گیر نسل امروز و نسل‌های فردا خواهد شد.

چه کسی مسئول چنین وضعیت ناراحت‌کننده‌ای است و آیا با توجه به عکس‌های ثبت شده ناراحت‌کننده‌ای، جایی هم برای پاسخ به ویژه قرق‌بانان مانده است؟