چهارشنبه 16 آبان 1397-22:33 کد خبر:63906

تذکر جدی هیئات مذهبی به دستگاه‌های فرهنگی:

از سکوت فرماندار تا اوضاع اسف‌بار قائم‌شهر در ایام عزا

در پی فضاسازی نامناسب در ایام پایانی ماه صفر جمعی از هیأت‌های مذهبی و هیأت رزمندگان اسلام شهرستان قائم‌شهر با صدور بیانیه‌ای خطاب به مسئولان اجرایی ، گلایه‌های خود را عنوان کردند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، در پی فضاسازی نامناسب در ایام پایانی ماه صفر جمعی از هیأت‌های مذهبی و هیأت رزمندگان اسلام شهرستان قائم‌شهر با صدور بیانیه‌ای خطاب به مسئولان اجرایی فرهنگی و خدماتی این شهرستان، گلایه‌های خود را عنوان کردند.

در این بیانیه آمده است: روزهای پایانی ماه صفر برای مسلمانان به‌ویژه شیعیان جهان ایام حزن، اندوه، ماتم و سوگواری بوده و مردم مؤمن و متدین مشغول عزاداری برای ارتحال «پیامبر اکرم (ص)، سبط اکبرش امام حسن مجتبی (ع) و همچنین شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) برکت و افتخار ایران اسلامی»، هستند.

لذا لازم بود تا حال و هوای شهر شهیدپرور و سرداران شهید که اتفاقاً مزیّن به نام نامی قائم آل محمد (عج) است، برای عرض ارادت و تسلیت به ساحت قدسی صاحب عزای واقعی این ایام، حضرت حجت ابن الحسن العسکری (عج) همراهی و هم‌نوایی با محبان اهل بیت (ع)، فضاسازی متناسب انجام می‌پذیرفت.

شورای اسلامی شهر و شهرداری و دستگاه‌های فرهنگی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره اوقاف و امور خیریه و دیگر متولیان فرهنگی این شهرستان به چه می‌اندیشند و چه برنامه‌های فرهنگی را برای این شهر تدارک دیده‌اند که از این امر به این مهمی مغفول مانده‌اند.

لذا به جهت مسبوق به سابقه بودن این اتفاق در شهرستان قائم‌شهر در مناسبت‌های مذهبی گذشته که گویا به یک روال طبیعی و مسری تبدیل شده است، به این عزیزان یادآور می‌شود: شهروندان این شهرستان ولایتمدار و شهیدپرور شاید کم‌کاری‌های مسئولیت‌های ذاتی این دستگاه‌ها را به لحاظ مختلف تحمل کنند اما قصور و کم‌محلی به مناسبت‌های مذهبی به‌ویژه چنین ایامی را تحمل نکرده و پیگیری این امور را حق مسلم خود می‌دانند.

با توجه به جمیع جهات برای الگوگیری فراخور شهرستانی این بزرگواران را به بازدید از دو شهرستان هم‌جوار ارجاع می‌دهیم تا از نزدیک فضاسازی و پوشش تبلیغات متناسب با ایام عزاداری آل‌الله را ببینند و لااقل بخشی از آن را در این شهرستان اجرا کنند.

و اما سخنی کوتاه با مجامع امور صنفی و اتحادیه‌های صنفی این شهرستان! مگر نه اینکه در بلاد اسلامی مشغول کسب و کار هستید؟ بازار ما را چه شده است؟

کسبه‌ مؤمن، متدین و متشرع چرا نسبت به این بی‌خیالی‌ها و بی‌مبالاتی‌ها، موضع قاطع نمی‌گیرند؟

چرا باید در این شب‌های عزا و اندوه‌بار برای شیعیان و اتفاقاً تعطیلی به‌مناسبت این ایام، شاهد بازاری شب عیدگونه باشیم؟

پس کجا رفت پارچه‌های مشکی سر درب مغازه‌ها، ایستگاه‌های صلواتی جلو مغازه‌ها، پخش نوارهای مناسبتی صنوف؟

فرهنگ‌سازی و فضاسازی محیط‌های بازار قائم‌شهر به‌عهده چه مرجعی است؟ چراغانی‌های این شب‌ها به چه مناسبتی است و چه کسی پاسخگوست؟

مسئولان اجرایی شهر به‌ویژه فرماندار به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی و نماینده دولت در شهرستان چرا نسبت به این تغافل مشهود متولیان امر سکوت کرده و تذکرات لازم را ارائه نمی‌کند؟

هیأت‌های مذهبی شهرستان و در رأس هیأت رزمندگان اسلام قائم‌شهر، مراتب اعتراض خود را به این روال ناصواب و غلط اعلام داشته و امید دارد تا تدابیر لازم اتخاذ شود.

اگر این توان در متولیان فرهنگی شهرستان نیست، اختیارات و اعتبارات امورات فرهنگی و مذهبی مرتبط با وفات و شهادت‌ها و جشن‌های معصومین به‌صورت مدون و منظم تصویب و همچون دیگر شهرستان‌ها به‌ویژه شهرستان‌های بزرگ کشور مثل تهران، مشهد، تبریز، شیراز و ... در اختیار این هیأت‌ها قرار گیرد تا به‌صورت مردمی این امور انجام پذیرد، در غیر این‌صورت انتظار می‌رود ضمن نظارت لازم، این خلأهای فاحش جبران و از تکرار این اتفاقات جلوگیری به‌عمل آید.