يکشنبه 13 آبان 1397-9:7 کد خبر:63859

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

آفتی که سرسبزی را از جنگل‌های شمالی ربود/وداع تلخ و زودهنگام شمشادهای شمال

آفت‌شب‌پره که از سال 95 فعالیت خود را در جنگل‌های شمال آغاز کرد می تواند خیلی زود زخمی عمیق بر پیکره جنگل‌های شمال وارد کند و برای همیشه این طبیعت زیبا با سرسبزی وداع کند.


خزرتیترخبر: طی سال‌های اخیر شمشادهای جنگل‌های شمال روی خوش به خود ندیدند و روزگاری به صورتی ورق خورد که به از بین رفتن آنان ختم شد.

در حال حاضر اگر از مناطقی که رویشگاه‌های شمشاد بودند گذر کنیم دیگری خبری از سرسبزی و نشاط نیست، شمشاد‌ها سبزترین گونه جنگلی هستند که به‌ویژه در این فصل از سال زیبایی چشم‌نوازی داشتند ولی دیگر خبری از این سرسبزی نیست.

بیشتر گونه‌های شمشاد خشکیدند و تنها در مناطق بالادست شمشادهایی هستند که آفت‌ به آنان سرایت نکردند ولی اگر اقدامات لازم برای پیشگیری و از این رفتن آفت سب‌پره شمشاد صورت نگیرد در سال آینده شاهد نابودی کامل شمشاد‌ها خواهیم بود.

شمشادهای سبز زیبایی خاصی به مسیر روستاهای کلیجانرستاق به سمت دودانگه بخشیده بود که در حال با خشکیدگی این شمشادها دیگر اثری از این زیبایی و سرسبزی نیست.

آفت‌شب‌پره که از سال 95 فعالیت خود را در جنگل‌های شمال آغاز کرد خیلی زود زخمی عمیق بر پیکره جنگل‌های شمال وارد کند و برای همیشه این طبیعت زیبا با سرسبزی وداع کند.

سم‌پاشی و نصب تله برای از بین بردن آفت شب‌پره شمشاد لنگ مشکلات اعتباری است که همه اینها به مرگ تنها گونه همیشه سبز جنگلی رقم می‌خورد که به‌طور حتم زندگی حیات‌وحش را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری، اظهار کرد: آفت شب‌پره شمشاد طی چهار تا پنج نسل در طول سال فعال است که خردادماه سال 95 آفت شب‌پره شمشاد رویشگاه‌های شمشاد شمال کشور را آلوده کرده است.

امین وطن‌دوست با اشاره به اینکه در حوزه اداره‌کل منابع طبیعی مازندران ـ منطقه ساری 7 هزار و 500 هکتار شمشاد داریم، اضافه کرد: 3 هزار و 500 هکتار از رویشگاه‌ها بر اثر بلایک شمشاد و 2 هزار و 500 هکتار نیز براثر آفت شب‌پره شمشاد از بین رفته و اگر اقدام جدی صورت نگیرد بقیه رویشگاه‌ها نیز از بین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه آفت شب‌پره به شدت به شمشادها خسارت زده و آن را نابود خواهد کرد، اضافه کرد: سم‌پاشی مناطق مختلف براساس اعتبار محدود انجام شد ولی با توجه به فعالیت این آفت طی چهار تا پنج نسل  باید تکرار شود.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به سرما این آفت به خواب زمستانی رفته ولی با مساعد شدن شرایط جوی فعالیت خود را از سر خواهد گرفت که اگر اقدام جدی صورت نگیرد شاهد نابودی کامل شمشادها طی ماه‌های آینده خواهیم بود.

تنها گونه همیشه سبز جنگل‌های شمال چشم به راه اعتبار است که بتواند دوباره زیبایی را به جنگل‌های شمال برگرداند؛ قدر این همه سرسبزی را ندانستیم و در حال حاضر با خشکیدگی شمشادها تنها افسوس می‌خوریم.