چهارشنبه 9 آبان 1397-22:34 کد خبر:63813

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی خبر داد:

انتقال آب دریای خزر اثرات سوء غیرقابل جبران دارد/مخالف هستیم

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای درباره انتقال آب دریای خزر به سمنان گفت: اعتقاد ما بر این است انتقال آب در بین حوزه اثرات سوء غیرقابل جبرانی دارد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، علی‌محمد شاعری امشب در جلسه تغییر اقلیم و راهبردها برای افزایش بهره‌وری مصرف آب با بیان اینکه بحران منابع آب که در کشور ایجاد شد به دلیل بهره‌برداری‌های بی‌رویه بهره‌برداران، عدم نظارت دستگاه‌های متولی و فقدان قوانین کارامد است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود، اظهار کرد: همانطور که تغییر اقلیم سبب کاهش بارندگی می‌شود سبب افزایش بارندگی هم می‌شود که در هر زمینه‌ای می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

وی علت اصلی تغییر اقلیم را مصرف سوخت‌های فسیلی دانست و افزود: باید ببینیم در مازندران تا چه میزان سوخت فسیلی مصرف می‌شود.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کارخانجات فرسوده با بکارگیری سیستم‌های کهنه، قدیمی و منسوخ شده سبب افزایش مصرف انرژی می‌شوند و همین امر سبب انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود و باید دید در مازندران چه وضعیتی داریم.

شاعری اظهار کرد: باوجود اینکه میزان نزولات آسمانی در مازندران نسبت به سایر کشورها خوب است اما در کنترل و مهار آب‌های سطحی در مازندران کوتاهی شد به گونه‌ای که میانگین کنترل آب‌های سطحی در کشور حدود 40 درصد است در حالی‌که میزان برخورداری در مازندران 9 تا 10 درصد است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه چرا مازندران در مهار آب‌های سطحی عقب است؟، چه اتفاقی افتاده است که تنها 10 درصد آب‌های سطحی مازندران مهار شده است؟! و چرا مازندران در انجام عملیات آبخیزداری موفق عمل نکرد و استان‌هایی همانند ایلام و خوزستان توانسته در مهار آب‌های سطحی از مازندران جذب بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه مازندران نتوانسته از منابع ملی به خوبی استفاده کند، افزود: مدیران استانی یا اولویت اصلی استان را نمی‌دانند و یا اگر می‌دانند چرا عملیاتی نمی‌کنند و باید مشخص شود اولویت اصلی استان آب، اشتغال، صنعت، کشاورزی، محیط زیست کدامیک است.

شاعری درباره انتقال آب دریای خزر به سمنان ادامه داد: اعتقاد ما بر این است انتقال آب در بین حوزه اثرات سوء غیرقابل جبرانی خواهد داشت و نباید افکار عمومی درباره عدم پذیرش موضوع مهمی نقش نداشته باشند و براحتی در محافل صحبت از انتقال آب دریای خزر به سمنان را نکنند چراکه اگر آب دریای خزر انتقال یابد دیگر زیستگاهی نمی‌ماند و ما هم مخالف انتقال هستیم و محکم بر روی این تصمیم هستیم.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مازندران حتی یک شهر نداریم سیستم پساب علمی و کامل شده تحویل داده باشد، گفت: در برخی از شهرها میزان کنترل و بازچرخانی پساب‌ها صفر است.