چهارشنبه 11 مهر 1397-10:29 کد خبر:63317

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

مسکن‌های بی‌مهر در نکا و وعده‌های بی‌سرانجام

مسكن مهر در سال‌های گذشته به همت و تلاش دولت وقت با هدف تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد به اجرا درآمد اما مشکلات فراوان ، مانع از استقبال در ادامه راه در این بخش شد.


خزرتیترخبر: مسکن از نیازهای مهم، اولیه و مورد نیاز برای هر جامعه‌ای است که دولت در طول سال‌های مختلف تلاش کرد تا با فراهم کردن شرایط و با هدف تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد، ساخت مسکن مهر را اجرایی کند اما وجود برخی از مشکلات زیرساختی این مسکن‌ها را با مشکلات مختلفی روبرو کرد و در برخی از موارد به بن‌بست کشاند.

مسکن مهر نکا یکی از هزاران هزار مسکن مهری است که در کشور ساخته و تحویل متقاضیان شده است؛ مسکن مهری که اگر چه در ابتدا شرایط بد زیرساختی مانع از حضور تعدادی از متقاضیان و حتی انصراف برخی دیگر شده است اما اکنون با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای زندگی در این شهرک، مردم از نبود امکانات رفاهی و خدمات‌رسانی مناسب گلایه‌مند هستند.

مسکن مهری که قرار بود روزی گره از کار مستأجرنشین‌ها و افراد کم‌درآمد باز کند، امروز در برخی از شهرهای بزرگ به یک معضل تبدیل شده است و در شهرهای کوچک هم نبود زیرساخت‌های مناسب، توان ادامه زندگی در این شهرک‌ها را از مردم گرفته است.

اگرچه طرح مسکن مهر در نگاه نخست اقدامی قابل تحسین بود اما به ‌دلیل کارشناسی عمل نشدن در برخی از موارد و فدا شدن دقت برای سرعت بخشیدن برای اتمام کار موجب شد که ساکنان این شهرک‌ها از برخی امکانات بازمانده و اکنون بعد از سال‌ها سکونت در این شهرک‌ها و مسکن‌های مهر، همچنان با برخی از مشکلات دست به گریبان باشند و مسکن مهر نه‌تنها مشکلی برای ساکنان بلکه معضلی برای دولت‌مردان در برخی از موارد تبدیل شد.

و همه این مشکلات موجب شد تا برخی از ساکنان مسکن مهر نکا، در اعتراض به وجود برخی از مشکلات در حاشیه افتتاح مدرسه مسکن مهر نکا در بین مسئولان به بیان این مشکلات پرداخته و خواهان تلاش بیشتر مسئولان در این بخش شوند.

مکان‌یابی نامناسب و عدم ساخت استاندارد برخی از مسکن‌های مهر و توجه نکردن به ارائه امکانات مناسب رفاهی از جمله مشکلاتی بوده است که در ابتدا مسکن مهری‌های نکا با آن دست به گریبان بودند و همین امر موجب شد تا بخشی از ساکنان منازل خود را به مستأجر واگذار کرده و فرار را بر قرار ترجیح دهند.

* مسکن مهر نکا فاقد مبلمان شهری مناسب

به گفته آنها در اوایل ساکن شدن‌شان در مسکن مهر نکا یعنی حدود هفت سال گذشته، تنها یک ساختمان اسکلتی و سقف‌دار ساخته‌شده، تحویل برخی از متقاضاین شد و نیازمندی‌های مهمی همچون امنیت، بهداشت، آموزش، آب، برق، گاز و حتی جاده مناسب برای تردد و بسیاری خدمات اولیه و رفاهی در آن دیده نشد و همین مسائل آن را به یکی از معضلات جدی برای ساکنان مسکن مهر تبدیل کرد.

رضایی یکی از بانوان ساکن در شهرک مسکن مهر نکا در این رابطه گفت: تا ماه‌ها و سال‌ها تردد در شهرک مسکن مهر بدون لحاظ شدن سرویس‌دهی مناسب شهری به این شهرک، ما را با مشکلات عدیده روبرو کرده بود که با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب و سرویس‌دهی منظم تاکسی شهری به شهرک این مشکل برطرف شده است.

وی افزود:وجود سگ‌های ولگرد همچنان از معضلات مهم این شهرک است که هیچ متولی برای مهار این مشکل وجود ندارد و ادارات برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی نکردند و مراجعات مکرر ما به ادارات مختلف در این بخش کارساز نبوده و این مشکل نه تنها در شهرک بلکه در سطح شهر نکا هم به وفور دیده می‌شود.

* نبود امکانات تفریحی مناسب

نبود امکانات تفریحی مناسب اعم از احداث پارک‌ ومکان‌های بازی برای کودکان و نوجوانان، عدم توجه به فضای سبز و مبلمان‌سازی مناسب با توجه به حجم بالای جمعیتی در شهرک مسکن مهر نکا از مشکلات فعلی ساکنان این شهرک است.

یک زن خانه‌دار ساکن در شهرک مهر نکا با گلایه‌مندی از نبود زیرساخت‌های مناسب برای فرزندان و خانواده‌ها گفت: فرزندان مکانی برای بازی ندارند و حتی برخی از فضاهای خالی هم تصاحب شده و سبزی کاری شده است.

زکیه فضلی افزود: همه ما نیازمند امکانات مناسب هستیم و باید برای رفع مشکلات اقدام شود که اکنون سایت مشکلاتی از نظر حصارکشی و فضای سبز و مشکلات نبود آسانسور برای برخی از بلوک‌ها و واحدها همچنان وجود دارد و با وجود کارهای انجام شده هنوز مشکلات به طور کامل مرتفع نشده است.

وی گفت: احداث اماکن عمومی از قبیل نانوایی، مسجد و مغازه  از جمله کارهای مناسبی بود که انجام شد و جای قدردانی دارد اما برخی از مشکلات وجود دارد و در کنار همه مشکلات، وجود سگ ها و موش‌ها امان مردم را بریده‌اند و اگر جوی‌ها و کانال‌های آب آهک‌پاشی شوند؛ بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

حجت الاسلام یونسی امام جماعت مسجد مسکن مهر هم گفت: برای گل‌کاری و فضاسازی برای روبروی مسجد بارها به شهرداری و شورای شهر مراجعه کردیم اما نامه زدیم و کسی جوابگو نبود و تنها به نامه‌نگاری بسنده شده است و عملاً کاری نشده است و باید فضاسازی مناسب انجام شود تا این تعدادی که هستند و خوب هستند، ماندگار شوند و فراری نشوند.

مهدی‌زاده از دیگر ساکنان این شهرک هم اظهار کرد:هفت سال در شهرک مسکن مهر نکا زندگی می‌کنیم حتی یک سطل زباله نداریم و با پول خود سطل زباله گذاشتیم و برای جمع‌آوری زباله هم فقط به جمع‌آوری روی زباله اکتفا شده و مابقی می‌ماند.

وی گفت: کوچه‌ها و معابر هیچ اسمی ندارند و اگر مهمانی بیاید واقعاً در این شهرک سردرگم است و باید کل شهرک را بگردد.

* جانمایی پارک و فضای سبز در دستور کار است

رئیس شورای اسلامی شهر نکا هم در این باره یادآور شد:شهرک‌ها تابع مقررات خاص خود هستند و توسط مردم باید اداره شوند مثل شهرک نگین نکا که داخل شهر نکا است و با مشکلات روبرو است و شهرک مسکن مهر هم چون شهرک است باید تابع قوانین شهرک باشد.

غلام آرست با اعلام اینکه یک ماه گذشته اعلام شد که این شهرک مسکن مهر نکا الحاق به شهر شود گفت: خدمات مختصر در حال انجام است که درختکاری انجام شده است و سال گذشته برای اولین بار 10 هزار اصله درخت کاشته شد و امسال هم قول 5 هزار اصله را گرفتیم که گل‌کاری و فضای سبز را در این شهرک انجام می‌دهیم.

وی افزود: اما برخی از فضاهای شهرک مسکن مهر، فضای عمومی است و مردم باید از کاشتن سبزیجات و صیفی‌جات در این اماکن خودداری کنند تا جانمایی پارک و فضای سبز برای مسکن مهر نکا در نظر گرفته و اجرایی شود.

* فراهم کردن شرایط تحصیل دانش‌آموزان دوره راهنمایی در مسکن مهر ضروری است

مسئول نیروی انسانی بسیج مسکن مهر اظهار کرد: مدرسه ساخته شد و با وجود اینکه کلاس‌های بالا خالی است اما مدرسه راهنمایی نداریم؛ چون آموزش و پرورش معلم ندارند و ما نیازمان برای سال تحصیلی جدید در کنار افتتاح مدرسه ابتدایی، راه‌اندازی مدرسه راهنمایی هم هست و اکنون دانش‌آموزان در نقاط مختلف شهر نکا مشغول تحصیل هستند.

مریم بخشی گفت: فراهم کردن شرایط تحصیل دانش‌آموزان دوره راهنمایی در مسکن مهر ضروری است و اگر در همین مدرسه فضایی برای دوره راهنمایی دیده شود حدود یکصد دانش ‌آموز دختر و پسر مسکن مهر نکا از رفت و آمدهای مختلف به داخل شهر و مشکلات مختلف رها می‌شوند که امیدواریم پیگیری شود تا مدرسه راهنمایی و متوسطه اول در این شهرک دائر شود که مدیر کل آموزش و پرورش مازندران قول مساعد برای پیگیری داده است.

براساس این گزارش، رفع مشکل بی‌سرپناهی برای شهروندان از جمله تأکیدات مهم دولت‌ها در کشورهای مختلف است که فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای تأمین مسکن و سرپناه افراد، تا حدود بسیار زیادی می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات شهروندی را کاهش دهد.

به قولی مسکن مهر نکا با بیش از یک‌هزار و 700 خانوار که در اوایل و در طول سال‌های مختلف به دلیل نیاز فوری این افراد به سکونت، بدون ایجاد زیرساخت مناسب، سکونت کردند به آخر خط خود برای رفع مشکلات رسیده است و با فراهم کردن زیرساخت‌های رفاهی همچون جاده آسفالته، آب‌رسانی مناسب، فراهم کردن فضای  آموزشی و صنفی، افتتاح مسجد و پایگاه بسیج و واگذاری واحدهای مختلف به متقاضیان، این روزها، ساکنان از امنیت خوبی برخوردار هستند و برخی مشکلات رفاهی همچون فراهم کردن فضای سبز، پارک، تلاش برای دائر کردن مدرسه در متوسطه اول و عمل نکردن برخی از پیمانکاران در قبال تعهدات نصب آسانسور از جمله مشکلاتی است که نیازمند همتی دیگر برای رفع این مشکل است.

پیگیری و بررسی مشکلات و کمبودهای شهرک مسکن مهر نکا اگر چه از سوی مسئولان راه و شهرسازی و متولیان امر در طول سال‌های گذشته تا حدودی در برطرف کردن مشکلات اثرگذار و مایه دلگرمی و امیدواری ساکنان شده است اما همچنان برخی از مشکلات رفاهی و آموزشی وجود دارد و نیازمند تلاش و دوراندیشی بیشتر مسئولان برای آینده‌ای بهتر در این شهرک است.