يکشنبه 17 تير 1397-9:5 کد خبر:61738

رئیس آبفای نوشهر خبر داد:

40 درصد انشعاب آب نوشهر غیرمجاز است

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان نوشهر با بیان اینکه حدود 40 درصد انشعابات آب در این شهرستان فاقد کنتور هستند، گفت: به همین دلیل مدیریت مصرف کار سختی است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، بحران کم‌آبی و خشک‌سالی که از چند سال قبل بر سر زبان‌ها افتاده بود این روزها به نقطه حساس و به عبارتی به اوج خود رسیده است و این موضوع بخش‌های مختلف زندگی مردم از آب شرب تا آب کشاورزی و صنعتی را تحت تأثیرات منفی خود قرار داده است.

*آب مایه حیات

کمبود یا قطع آب در حقیقت حیات زندگی انسان را با مخاطره جدی روبه رو می‌کند و از کنار آن چالش‌های گوناگونی از بروز انواع بیماری‌هایی که منشأ رعایت بهداشت و پیشگیری آن نیازمند آب است تا کاهش تولیدات غذایی در حوزه کشاورزی و دیگر بخش‌ها که نیازمند این مایه حیات است.

*بهره‌برداری‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی

بحران کم‌آبی و خشک‌سالی علل و دلایل مختلفی همچون کاهش بارش‌ها و نزولات آسمانی و نیز بهره‌برداری‌های بی‌رویه و غیراصولی از سفره‌های زیرزمینی دارد،به هر حال بحران کم‌آبی این روزها به دغدغه مهمی تبدیل شده است و تمامی دستگاه‌های اجرایی و اداری به صورت شبانه‌روزی سعی در حل این مشکل برای مردم دارند که بسیار قابل تحسین است.

*ضرورت فرهنگ‌سازی گسترده‌تر

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان نوشهر با اشاره به اینکه بحث آب و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: باید در راستای مدیریت مصرف آن فرهنگ‌سازی گسترده‌تری صورت گیرد و شرایط کنونی آب بیشتر درک شود.

*آب و نسل‌های آینده

سید شکرالله موسوی میرکلایی، افزود: اکنون به شرایطی رسیدیم که تنها راه‌حل آن مدیریت تقاضا یا همان مدیریت مصرف است و ما تقریبا از همه ظرفیت‌ها برای تأمین آب شرب استفاده می‌کنیم و این شاید روش مناسبی نباشد زیرا منابعی که امروز وجود دارد فقط مربوط این نسل نیست بلکه متعلق به نسل‌های آینده نیز است.

*اطلاع‌رسانی مناسب برای مردم

وی با بیان اینکه آب عنصری است که اصلاً جایگزین ندارد و بنابراین باید در استفاده از این عنصر حیاتی دقت لازم و کافی را داشته باشیم و از آن استفاده صحیح و بهینه کنیم، گفت: گاهی لازمه‌اش این است که همه ما دستگاه‌های اجرایی و خدماتی و رسانه‌ها دست به دست یکدیگر بدهند و اطلاع‌رسانی مناسب صورت بگیرد تا مردم از وضعیت آب با خبر شوند.

*زیرساخت‌های بومی

این مسئول عنوان کرد:زیرساخت‌های آب شرب نوشهر عمدتاً برای جمعیت بومی این منطقه در نظر گرفته شده است ولی چون در ایام تعطیلات نوروز و تابستان مسافران، گردشگران و خوش‌نشینان وارد شهرستان نوشهر می‌شوند و پیک بار به وجود می‌آید ارائه خدمات به برخی از مشترکان در برخی از مناطق مرتفع دچار اختلال می‌شود و این در شرایطی که هوا گرم و نیاز آبی مردم بیشتر می‌شود، ملموس‌تر است.

*مصارف غیرضروری و غیرشرب

وی تأکید کرد: همه تلاش ما این است تا توزیع عادلانه‌ای در زمینه فشار آب داشته باشیم که در نوشهر تا حدودی زیادی توفیقاتی داشتیم ولی در شهرهای کجور و پول مصرف آب کمتر برای ما آزاردهنده است ولی آن چیزی که آزار می‌دهد، مصارف غیرضروری و غیرشرب است و عموماً چون به آب‌های سطحی و کشاورزی دسترسی ندارند، بنابراین برای آبیاری ‌باغات و کشاورزی خودشان از همین آب‌شرب استفاده می‌کنند و به همین منظور شرایط خوبی در فصول گرم سال نداریم و این یکی از مشکلات و معضلات ما در این مناطق است.

*تأمین آب شهر پول

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان نوشهر، تصریح کرد: نداشتن مخزن ذخیره کافی، از مشکلات مهم ما در شهرهای کجور و پول است و با توجه به اینکه شرایط تأمین آب در شهر پول با برخورداری از چشمه «دیوچشمه» توانستیم ایستگاه پمپاژی احداث و خط انتقال آن را ایجاد کنیم.

*نداشتن مخازن کافی آب

وی خاطرنشان کرد: با صرف هزینه 300 میلیون تومان از محل اعتبارات داخلی شرکت توانستیم آب «دیوچشمه» را به میزان 10 تا 15 لیتر در ثانیه به شهر پول منتقل کنیم و با این کار مشکل تأمین آب‌شرب مورد نیاز جمعیت کنونی شهر را حل کردیم ولی در بخش توزیع همچنان دچار مشکل هستیم زیرا مخازن کافی در آنجا نداریم و برای جبران نوسان مصرف حتماً باید حجم ذخیره کافی داشته باشیم تا در ساعات پیک مصرف بتوان از آب ذخیره مخازن استفاده و جبران نوسانات شود.

موسوی میرکلایی افزود:ضروری است تا در این دو شهر مخزن ذخیره داشته باشیم و البته امسال این موضع جز پیشنهادات ما است امیدواریم مورد تأئید کمیته برنامه‌ریزی شهرستان قرار بگیرد و اعتبار قابل توجهی برای این امر اختصاص یابد.

*حفر چاه در کجور

وی یادآور شد:در سال گذشته یک حلقه چاه در شهر کجور با ظرفیت 25 لیتر در ثانیه حفر و تجهیز کردیم که شرایط تأمین آب‌شرب در این شهر مطلوب است و از حالت سربه سر، رو به مثبت هستیم ولی در این شهر نیز به دلیل نداشتن مخزن ذخیره، در برخی از روزها با اُفت فشار یا بعضاً قطع آب مواجه هستیم.

*انشعابات فاقد کنتور

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان نوشهر اظهار کرد: مشکل دیگری که از گذشته در این دو شهر ایجاد شد این است که حدود 40 درصد انشعابات فاقد کنتور و شیر قطع و وصل هستند و به همین دلیل مدیریت مصرف برای ما کار سختی است.

*مدیریت مصرف درست

وی با اشاره به اینکه در سال 96 پروژه‌ای به نام چشمه «اِسپی‌او s.p.o» به ظرفیت تأمین آب‌شرب شهرهای چالوس و نوشهر را آغاز کردیم که حجم قابل توجهی به تأمین آب اضافه شده است، گفت: اگر این پروژه یک ظرفیت و ضریب اطمینان بسیار خوبی برای شهروندان محسوب می‌شود ولی باز هم تأکید داریم که ما در حوزه تأمین آب، زیاد نمی‌توانیم ورود پیدا کنیم زیرا باید نسل آینده را هم ببینیم و این منابع برای آنها نیز باقی بماند و بنابراین باید در حوزه مصرف، مدیریت درستی داشته باشیم.

*خشک‌سالی یک رخداد است

این مسئول با بیان اینکه بحث خشک‌سالی یک اتفاق نیست بلکه یک رخدادی است که به طور طولانی مدت به وقوع می‌پیوندد و این در حالی است که نزولات جوی روزبه روز و سال به سال کمتر می‌شود و باید ما خود را با وضعیت خشک‌سالی سازگار کنیم و مصرف ما نباید مثل دهه‌های گذشته باشد، ابراز کرد: سرانه مصرف شبانه‌روزی ما حتی بعضاً از برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی پر آب هم بیشتر است.

*سرانه مصرف 220 لیتر آب

وی تصریح کرد: ما الان در نوشهر به ازای هر نفر بیش از 220 لیتر در شبانه‌روز آب تولید می‌کنیم و این رقم بسیار زیادی است در حالی که این رقم در وضعیت خشک‌سالی باید به نصف کاهش پیدا کند و حداکثر تا  110 لیتر برسد.

*ارزانی آب

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان نوشهر تأکید کرد: در این شرایط باید یاد بگیریم که اگر این عنصر حیاتی وجود نداشته باشد ما چگونه باید زنده بمانیم، اذعان کرد: آب با همه اهمیتی که دارد ولی در سبد هزینه‌ای ما دارای سهم نیم درصدی است و آب واقعاً ارزان است و به همین دلیل در مصرف آن صرفه‌جویی نمی‌شود در حالی که اگر آب مانند دیگر محصولات، اقتصادی دیده می‌شد قطعاً شرایط ما امروز این‌گونه نبود.

*رعایت الگوی مصرف

وی بیان کرد: اگر برای هزار لیتر آب، الگوی مصرف رعایت شود قیمت آن حداکثر 300 تومان می‌شود ولی در سوپرمارکت‌ها که وارد شویم، یک لیتر آب را هزار تومان می‌فروشند و این در حالی است که اداره آب، هزار لیتر آب را حداکثر300 تومان به مردم می‌دهد و چون قیمتش پایین است در نتیجه رعایت الگوی مصرف صورت نمی‌گیرد.

*دفع و تصفیه فاضلاب شهری

موسوی میرکلایی درباره پروژه شبکه‌‌گذاری فاضلاب شهری نوشهر نیز اظهار کرد: درصد برخورداری شهروندان از سامانه جمع‌آوری و دفع و تصفیه فاضلاب شهری در شهر نوشهر حدود 28 درصد است این  رقم با متوسط صنعت (45 درصد) کمی فاصله دارد.

*چالش ساخت‌وسازهای مرتفع

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود 100 کیلومتر شبکه فاضلاب در نوشهر ایجاد شده است و حدود 5 هزار انشعاب در قالب 9 هزار واحد، وصل و جاری شده‌اند، گفت: از آنجایی که سطح آب‌های زیرزمینی در نوشهر بالا است و معمولاً در ساخت‌وسازهای مرتفع و پرتراکم دچار چالش می‌شویم، اگر توسعه ما در بخش شبکه‌گذاری فاضلاب هرسال تداوم نداشته باشد به چالش برخواهیم خورد و مشکلات بهداشتی به وجود می‌آید.

*شبکه‌گذاری فاضلاب

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان نوشهر افزود: اکنون در نوشهر در سه فاز در حال شبکه‌گذاری هستیم و تقریباً فاز نخست آن در خیابان فردوسی جنوبی و ستارخان شمالی تکمیل شده و قرارداد آن نیز رو به پایان است و در خیابان فردوسی شمالی «خیام» نیز کار در حال انجام است و معضل فاضلاب زندان نوشهر نیز با اتمام این پروژه مرتفع خواهد شد.

*اجرای مدل دوم تصفیه‌خانه

وی بیان کرد: عملیات احداث مدل دوم تصفیه‌خانه نوشهر و چالوس با تلاش‌ها و پیگیری‌های احمدی نماینده محترم مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی، آغاز شده است که در کتابچه بودجه سال 97 نیز قرار گرفت و این کمک بسیار خوبی است تا سطح پوشش بیشتری از شهر را داشته باشیم و پیش‌بینی ما این است که از ۳۸هزار نفر مشترک فاضلاب تحت پوشش فعلی به ۸۵ هزار نفر در شهرهای نوشهر و چالوس، با اجرای مدل دوم تصفیه‌خانه و ارتقاء کیفی روند تصفیه برسد.

*انشعاب با اخذ تعهد

موسوی میرکلایی درباره انشعابات غیرمجاز آب هم عنوان کرد: در پیمایش‌های ماهانه، با انشعابات غیرمجاز هم مواجه می‌شویم و عموماً تعیین تکلیف می‌شوند و با توجه به قانون جدیدی که از محل ماده 4 به ما ابلاغ شده است، این اجازه را داریم که اگر افراد حتی در حوزه شهری پروانه ساختمانی نداشته باشد ولی ساختمان مسکونی تکمیل و قابل سکونت باشد، انشعاب با اخذ تعهد به صورت موقت به مشترکان بدهیم.

*مهار آب‌های سطحی

وی در پایان با بیان اینکه تاکنون کمتر به مهار آب‌های سطحی فکر کردیم و بیشتر از آبرفت‌ها و چاه‌ها استفاده می‌کردیم، گفت: اما اکنون آب منطقه‌ای مازندران، استان را به 9 زون تقسیم‌بندی کرده است که ظاهراً شهرهای نوشهر و چالوس در زون 2 قرار دارند و محل تأمین آب آن از رودخانه «دلیر» است که تصفیه‌خانه آن در مجاورت روستای «متکارودبار» با خروجی آب هزار و 600 لیتر در ثانیه احداث خواهد شد و مشکل آب شهرهای مرزن‌آباد، چالوس، هچیرود، نوشهر و 129 روستای این مناطق حل می‌شود به طوری که در سال‌های آینده مشکلات آب به میزان قابل توجهی در این مناطق رفع خواهد شد ولی با این حال، تأکیدات مؤکد بر مدیریت مصرف داریم تا بتوانیم این میراث حیات‌‌بخش را به نسل‌های آینده نیز منتقل کنیم.