سه شنبه 12 تير 1397-8:44 کد خبر:61630

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

20 سال بلاتكليفی برای 100 متر جاده و وعده‌هايی كه برای مردم راه نشد

مردم روستای سورک در بين مشكلات فراوانی كه با آن دست به گريبان هستند، آسفالت 100 متر راه دسترسی واودين به سورک را مهم‌ترين مشكل خود اعلام كردند.


خزرتیترخبر: روستای سورک در بخش هزارجریب نکا با جمعیتی حدود 50 خانوار که در تابستان شناور بوده و سکونت بیشتری دارند؛ در میان کوه‌های سر به فلک کشیده و منطقه سردسیر و کوهستانی نکا واقع شده است.

تردد 20 ساله با شک و دلهره روستاییان و ساکنین در محور واودین به سورک نکا از مهمترین دغدغه‌های مردم این منطقه است که نصیب مردم این منطقه شده است و اکنون خواهان بهسازی مسیر هستند تا در فصل گرما و کار راهداری که می‌توان به راحتی برای ساخت و ساز جاده تلاش شود؛ معضلات جاده برطرف شود.

* مردم سورک، 20 سال چشم به راه آسفالت 100 متر جاده دسترسی

یکی از اهالی روستای سورک نکا در بخش هزارجریب با اعلام اینکه 20 سال با شک و دلهره رفت و آمد کردیم و خطر در تابستان و زمستان در کمین ما، خانواده و فرزندان ما است؛ گفت: باید راه چاره‌ای اندیشیده شود و این مشکلات برطرف شود.

یوسف‌علی زارع اظهار کرد: طی سال‌های مختلف بارها و بارها معضلات، مشکلات و تهدیدهای این جاده به مسئولان ارائه و گوشزد شده است اما متاسفانه هر سال بنا به دلایلی از بهسازی سرباز زده شد.

وی افزود: نبود جاده دسترسی مناسب موجب شده است که حدود 50 خانوار این روستا در هر زمانی چه بارندگی و غیر از آن، با مشکلات فراوان روبرو شده و به نوعی با مشکلات دست و پنجه نرم کنند.

زارع بیان کرد: در برخی از موارد وضعیت آنقدر ناراحت کننده است که با توجه به بارندگی مداوم و نبود امکانات مناسب، حتی در تابستان هم نمی‌توان با زنجیر چرخ عبور کرد و امکان هر نوع خطری در این جاده اعم از چپ کردن، واژگونی، سقوط به دره و مرگ و میر ناشی از آن وجود دارد.

وی گفت: عرض کم جاده، شیب تند، پر پیچ و خم بودن جاده، فراهم نبودن ایمنی لازم در این جاده و مشکلات ناشی از بارندگی و فرار خودرو از جاده موجب شده است که مردم از این وضعیت اظهار نگرانی کنند و امیدواریم مسئولان به داد ما برسند و برای رفع این مشکلات تلاش کنند.

زارع افزود: برخی مسئولان ادعا دارند که مرمت و بازسازی جاده به بسیج سازندگی واگذار شده و آسفالت آن با همکاری این نهاد اجرایی می‌شود که اگر چنین باشد این مسأله در چند ماه اخیر اتفاق افتاده است؛ در حالی که این جاده 20 سال بلاتکلیف است و مردم چشم به راه بازسازی هستند و باید چاره‌اندیشی شود.

وی گفت: مگر نه اینکه پیشگیری در هر اموری مقدم بر مسائل دیگر است پس چرا مسئولان به فکر چاره نیستند و برای این مقدار راه که حدود 100 متر است راه چاره‌ای نمی‌اندیشند تا از مشکلات و تهدیدهای بعدی جلوگیری شود؟

* راه و جاده، وعده‌ای که در سورک نکا تحقق نیافت

رضا فلاح از دیگر ساکنان روستای سورک نکا نیز با بیان اینکه مهم‌ترین مسأله برای افزایش ماندگاری روستاییان، ایجاد اشتغال است؛ خاطر نشان کرد: روستاها باید تبدیل به مرکز تولید و اشتغال شود؛ اما وقتی از راه مناسب و راه دسترسی مطمئن برخوردار نیستیم؛ چگونه اشتغال ایجاد شده و با جلوگیری از مهاجرت، ماندگاری در روستا را افزایش داده و مهاجرت معکوس ایجاد کنیم.

وی گفت: روستای سورک محروم از جاده مناسب است و در نبود جاده دسترسی مناسب، با کدامین دلگرمی در روستا بمانیم.

فلاح ادامه داد:سال‌ها است که مسئولان وعده بازسازی جاده واودین به سورک را داده‌اند اما در عمل چیزی مشاهده و محقق نشد و نبود راه مناسب، موجب شده است که مهمترین راهکار را مهاجرت و عزیمت از روستاها بدانند و در صورت عملی نشدن وعده‌های مسئولان، خالی شدن روستا از سکنه اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: نبود امکانات مناسب، جاده نامناسب، نبود راه روستایی ایمن، جاده مواصلاتی مطمئن از نیازهای مهم مردم این روستا است.

فلاح بیان کرد:طول جاده واودین به سورک حدود 100 متر است که با توجه به شیبی که دارد و نگرانی ما در این راستا است که با کوچکترین بارندگی، ماشین و خودرو در گل و لای می‌ماند و با وجود قول‌های متفاوت در طول سال‌های مختلف همچنان بلاتکلیف رها شده است.

* جاده‌ای که رنج نامه ما شده است

قربان نوروزی از دیگر اهالی این روستا با اعلام اینکه جاده واودین به سورک به رنج‌نامه ما تبدیل شده است؛ گفت: بلاتکلیفی این جاده و داد مردم برای آسفالت و بهینه‌سازی آن فریاد امروز و دیروز ما نیست؛ بلکه 20 سال است که از این مشکل رنج می‌بریم و رنج‌نامه ما شده است.

وی اظهار کرد: با هر بارندگی دلهره داریم و در همین بارندگی اخیر، یک دستگاه خودرو سواری در گل و لای این جاده، در تاریکی شب و عدم نور و روشنایی گرفتار شد و امکان هرگونه اتفاق ناگواری وجود داشت که خوشبختانه با کمک به موقع اهالی روستا از خطر رها شدند.

نوروزی افزود: شیب فراوان جاده با کوچکترین بارندگی، احتمال فرار از جاده و پرت شدن آن از مسیر اصلی و واژگونی خودرو را به همراه دارد و وجود گل و لای و چاله و چوله‌های فراوان این خطرات را بیشتر می‌کند.

پروانه بابایی هم با اعلام نگرانی از این وضعیت در جاده واودین به سورک گفت:جاده واودین به سورک جاده خاکی است و با کوچکترین بارشی این مسیر گلی و مسدود می‌شود که خودمان در چند شب گذشته در گل و لای گیر کردیم و با دردسر فراوان از آن رها شدیم.

وی گفت:برای جلوگیری از وقوع حادثه ناگوار، پیشگیری در این جاده در دستور کار نیست و اگر شخصی در این وضعیت، بیمار شود مشکلش بیشتر شده و وضعیت نگران کننده‌ای خواهیم داشت و مسئولان باید به داد ما برسند.

بابایی افزود:جاده دسترسی مهمترین مشکل مردم این منطقه است و تنها درخواست ما از مسئولان زیرسازی و آسفالت این جاده خاکی است.

* آغاز بهسازی و آسفالت جاده‌های آنتنی روستاهای نکا

بخشدار هزارجریب نکا نیز با اعلام اینکه هماهنگی و برنامه‌ریزی برای زیرسازی و آسفالت این جاده انجام شده است؛ خاطر نشان کرد: به همت بسیج سازندگی این جاده و آسفالت و بهینه‌سازی آن در دستور کار قرار دارد و اعتبار لازم برای آن در نظر گرفته شده است.

محمد محمدیان اظهار کرد: در مجموع از سال گذشته آسفالت جاد‌های آنتنی در دستور کار است که جاده واودین به سورک هم در همین بسته دیده شده است و اعتبار عمومی 100 میلیون تومانی برای جاده‌های آنتنی هزارجریب به همت بسیج سازندگی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: آسفالت و بهینه‌سازی جاده لترگاز نکا که با مشکل عدیده‌ای در این راستا روبرو بوده است در روزهای آینده آغاز و بعد از آن جاده دسترسی روستای واودین به سورک در دستور کار قرار می‌گیرد.

این مسئول گفت: با توجه به بارندگی، تردد در این مسیر بسیار مشکل است و خطرات مختلف وجود دارد که ما هم به این امر واقف هستیم؛ اما نبود اعتبارات در سال‌های گذشته و اختصاص یافتن اعتبارات به جاده‌های اصلی روستاها موجب شده بود که این راهها در اولویت بعدی قرار گیرد که تلاش داریم تا امسال با قوت آسفالت این راه‌های آنتنی در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شود.

محمدیان بیان کرد: با توجه به شیب تند جاده و مسیر واودین به سورک باید کف‌کشی لازم انجام شود که بعد از آن با توجه به فراهم کردن مصالح لازم برای زیرسازی جاده، با همکاری راهداری و بسیج سازندگی اقدام می‌شود.

وی افزود: آسفالت و بهینه سازی این جاده از دغدغه‌های چندین ساله ما هم هست و ما در قبال مردم مسئول هستیم؛ اما نبود اعتبارات موجب شد تا این کار به دراز کشیده شود و رنجش خاطر مردم را فراهم کند که امیدواریم با هماهنگی لازم در تابستان امسال اجرایی و مردم از راه مناسب روستایی برخوردار شوند.

بخشدار هزارجریب گفت: مصالح لازم جاده واودین به سورک، توسط بخشداری تامین می‌شود و آسفالت و بهینه‌سازی به همت راهداری و بسیج سازندگی به زودی در دستور کار قرار می‌گیرد.

مردم روستای شهیدپرور سورک بخش هزارجریب نکا از جمله مردم مؤمن و انقلابی هستند که همچون همه مردم سرزمین علویان مازندران در طول انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن نقش مهمی در انقلاب داشته‌اند و شایسته نیست مردم این منطقه که همواره در کنار انقلاب، امام و رهبری بودند در محرومیت به سر ببرند.

امیدواریم قول 20 ساله آسفالت جاده دسترسی واودین به سورک که از آرزوهای دیرینه مردم مؤمن این منطقه است با همت بیشتر مسئولان محقق شود و مردم این منطقه که سالیان سال از نبود جاده دسترسی مناسب محروم هستند؛ قبل از رسیدن فصل سرما، طعم خدمت مسئولان به مناطق محروم را بچشند.