سه شنبه 22 خرداد 1397-18:30 کد خبر:61276

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد:

وضعیت قرمز برای 5 هزار و ۷۰۰ هکتار از شالیزارهای مازندران/نیازی به محصولات خارجی نداریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: حدود ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار از شالیزارهای مازندران در وضعیت قرمز هستند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، دلاور حیدرپور در نشست خبری به‌ مناسبت هفته جهاد کشاورزی، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود مشکلات و مسائل بسیار امام راحل(ره) در ۲۷ خرداد ۵۸ فرمان تشکیل جهاد سازندگی را دادند که کار جهادی براساس ساخت روستاها و شرایط آن زمان کشور در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: اقدامات جهاد سازندگی از همان روزهای آغازین شروع شد و سازندگی در روستاها گسترش یافت که کمک بسیار خوبی صورت گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: با شروع جنگ تحمیلی همکاران جهاد سازندگی در کنار رزمندگان در پشتیبانی از جنگ کمک‌هایی داشتند که دستاوردهای بسیار خوبی به همراه داشت که حاصل آن پیروزی انقلاب اسلامی بود.

این مسئول افزود: پس از پایان هشت سال دفاع مقدس سازندگی ادامه پیدا کرد و با ادغام به وزارت جهاد کشاورزی تغییر نام پیدا کرد و همچنان این فعالیت‌ها ادامه دارد.

حیدرپور با اشاره به اینکه در بیشتر مواد کشاورزی به خودکفایی رسیدیم و نیازی به محصولات خارجی نداریم، اضافه کرد: در بحث تولید گندم خودکفا شدیم و امسال نیز نیازی به واردات نداریم.

وی یادآور شد: کشور ما تولید شکر نیز در سال زراعی جاری به خودکفایی می‌رسد که همه اینها با ارتقای بهره‌وری محقق می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به بحث مشکلات خشکسالی در کشور و استرس آبی در استان اشاره کرد و گفت: سال زراعی جاری به‌ دلیل کاهش ۱۵ تا ۱۷ درصدی بارش و کم بارشی برف و ذخیره در ارتفاعات نگرانی‌هایی داشتیم به طوری‌که همکاران آب منطقه‌ای بین ۴۰ تا ۵۰ هزار هکتار پیش‌بینی کردند که کشت نکنند.

حیدرپور با اعلام اینکه ستاد بحران در زمینه مشکلات استرس آبی تشکیل شد و اقداماتی در این زمینه صورت گرفت، افزود:با مشارکت خوب در سطح استان همراهی خوب دهیاران نزدیک ۱۹۵ هزار هکتار نشا صورت گرفت و در  برخی مناطق به لحاظ دمایی کشاورزان درحال کشت هستند.

وی اظهار کرد: حدود ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار از شالیزارهای مازندران در وضعیت قرمز هستند که در این زمینه کشت‌های جایگزین از جمله پنبه، ذرت، علوفه و کلزا به ‌ویژه در شهرهای ساری، میاندورود و جویبار مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: مدیریت خوبی و هماهنگی برای جلوگیری از مسائل استرس آبی در زمینه تجهیز چاه‌ها و لایروبی کانال‌ها صورت گرفت تا بتوانیم مشکلات استرس آبی را کاهش دهیم.

حیدرپور بیان کرد: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی ۵۴ پروژه در ۱۳۸ روستا در بخش‌های مختلف زیربنایی و تولیدی  به بهره‌برداری می‌رسد که در اختیار ۱۱ هزار و ۳۰۰ خانوار کشاورز قرار می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه بیش از ۸۰۰ قطعه با سطح حدود ۱۷هزار هکتار داریم، گفت: در حال حاضر ۴۰ هزار هکتار احیا کردیم که  بنا داریم آب‌بندان‌ها را در برنامه زمانی سه تا پنج ساله احیا کنیم؛ مجموع آب ذخیره شده توسط سدهای البرز و شهید رجایی ۳۰۰ میلیون متر مکعب ولی ذخیره آب‌بندان‌ها تا ۳۴۰ میلیون متر مکعب بوده که ظرفیت خوبی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به خرید ۲۸هزار و ۳۵۰ تن کلزا تاکنون در استان اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی ما این است ۳۲ هزار تن دانه روغنی خریداری شود که با ادامه روند بتوانیم در زمینه سیاست اقتصاد مقاومتی و خود اتکایی گام برداریم.

حیدرپور با بیان اینکه آبیاری تحت فشار کمک بسیار خوبی برای استفاده بهینه از آب است، تصریح کرد: باید از آبی که در اختیار ما قرار می‌گیرد بتوانیم با استفاده درست مشکل کم‌آبی را در کشور و استان مدیریت کنیم.

وی درباره بحث تسهیلات اشتغال روستایی( کارا)، گفت: یکی از کارهای مهمی که در دستور کار دولت  است استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی بوده که ۴۵ درصد اعتبار برای بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد طرح‌ها مربوط به بخش کشاورزی است، بیان کرد: حدود ۷۴۰ طرح مصوب کمیته‌های فنی استانی شد که از این تعداد ۶۸۴ طرح به بانک‌ها معرفی شد و بقیه در دست بررسی است و ۴۸ طرح با ۶۹ میلیارد ریال اعتبار  پرداخت شد.

حیدرپور یادآور شد: با همراهی بانک‌ها با سرعت بیشتری در بررسی و تعیین تکلیف این پرونده‌ها در اختیار متقاضیان برای کمک به رونق تولید و اشتغال بکار گرفته شود.

وی در پایان گفت: امسال در بخش کشاورزی به ۲۵ هزار بهره‌بردار تسهیلاتی با اعتبار حدود ۴ هزار و ۹۷۷ میلیارد ریال پرداخت شد.