سه شنبه 22 خرداد 1397-11:3 کد خبر:61266

ماجرای تمام نشدنی انتقال آب مازندران به سمنان:

بازی دو سر باخت مازندرانی‌ها در طرح انتقال آب دریای خزر

وقتی همه حواس‌ها به جلوگیری از طرح انتقال آب دریا معطوف بود اما مسئولان سمنانی‌ برنامه‌ریزی برای انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های مازندران را به صورت زیرپوستی پیگیری کردند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، طرح انتقال آب دریایی خزر در دولت دهم مطرح شده است از ابتدای مطرح شدن این موضوع مخالفت‌های جدی کارشناسی با اجرای این طرح به شدت فضای رسانه‌ای را به خودش اختصاص داده بود.

با توجه به فضای انتقادی که نسبت به طرح انتقال دریایی خزر مطرح بود، انتظار بود که در دولت یازدهم و دوازدهم این طرح مورد توجه قرار نگیرد.

در سفر ریاست جمهوری به استان سمنان بحث انتقال آب دریای خزر به استان سمنان یکی از قول‌های رئیس جمهور به مردم سمنان بود که این موضوع به شدت در استان مازندران با واکنش‌های جدی نمایندگان و مردم مواجه شده بود.

فشارهای به حدی جدی بود که دولت یازدهم به صورت کلی نسبت به این موضوع بی‌توجه شده بود و حتی با فعالیت جدی نمایندگان استان مازندران یکی از نمایندگان استان سمنان در سفری که به استان مازندران داشت در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها طرح انتقال آب دریایی خزر را منتفی شده اعلام کرد.

با فعالیت دولت دوازدهم و تغییرات اقلیمی و پدیده خشکسالی، دوباره طرح انتقال آب دریایی خزر مطرح شد که عیسی کلانتری رئیس محیط زیست کشور موافقت خویش را با اجرای این طرح اعلام کرد.

هشدارهای نمایندگان مجلس، مردم و کارشناسان باعث شد در بودجه سال جاری اعتباری برای اجرای این طرح دیده نشود و حتی نمایندگان مجلس دولت را تهدید کردند که مردم اجازه اجرای این طرح را نمی‌دهند.

در حالی‌که مردم مازندران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی سرگرم جلوگیری از اجرای طرح انتقال آب دریایی خزر بودند مسئولان استان سمنان طرح انتقال آب از سرشاخه‌های استان مازندران را در دستور کار قرار دادند.

با اجرای سد فینسک حجم عظیمی از آب مازندران به به استان سمنان هدایت می‌شود، نکته جالب اینکه سمنانی‌ها به این موضوع اکتفا نکرده و اجرای سد چاشم را هم در دستور کار دارند که با اجرای این سه سد حجم عظیمی از آب استان مازندران به سمت استان سمنان هدایت می‌شود و استان مازندران با اجرای این طرح به شدت دچار بی‌آبی و کم آبی می‌شود و حتی بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که مازندران به استان کویری تبدیل می‌شود.

بازی دو سرباخت مازندرانی از طرح انتقال آب دریایی خزر این روزها به شدت خودنمایی می‌کند اگر طرح انتقال آب انجام شود مشکلات زیست محیطی گریبانگیر این استان می‌شود و اگر انجام نشود با انتقال آب از سه سرشاخه استان مازندران تبعات زیست محیطی سنگینی متوجه استان مازندران است و سهم مازندرانی‌ها از این انتقال ایجاد تنش آبی در مناطق مرکزی استان است.

*این موضوع را در سطح وزارت خانه پیگیری می‌کنیم

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی گفت: سد فینسک ردیف اعتباری خاصی ندارد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد بیان کرد: این طرح از گذشته سال ۹۱ در مجلس شورای اسلامی و وزارت نیرو مطرح بوده ولی اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است.

وی با اشاره به بازدید از محل سد به اتفاق نمایندگان برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد، گفت: تاکنون اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه این موضوع را در سطح وزارت خانه پیگیری می‌کنیم، تصریح کرد:نظرات مردم را به وزارت‌خانه و دستگاه مربوطه اعلام می‌کنیم که تلاش بر این است این کار انجام نشود.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد:همان‌گونه که در کمیسیون تلفیق بودجه با انتقال آب دریای خزر مخالفت کردیم و آن را حذف کردیم مخالفت خود را اعلام می‌کنیم.

وی در پایان گفت:از دغدغه‌های مردم تشکر می‌کنیم و آن را پشتونه پیگیری‌های خود می‌دانیم.

در حال حاضر همه نگاه‌های مردم به تحرکات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به ویژه در قائم‌شهر و ساری است و این روزها در فضای مجازی عملکرد دو نماینده ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی به شدت مورد انتقاد است و از طرفی برخی انتقادها نسبت به نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی هم گسیل داده می‌شود.