دوشنبه 21 خرداد 1397-18:13 کد خبر:61250

آخرین روند زباله‎سوز مازندران:

احداث کارخانه زباله‌سوز ساری شاید وقت دیگر/ نقطه سر خط؛ زباله همچنان دپو می‎شود

متولیان امر در حالی خبر از تکمیل پروژه کارخانه زباله سوز خبر می دهند که ناظران اجرای آن از روند پیشرفت کار ناراضی هستند و نسبت به تکمیل پروژه در سال جاری امیدی ندارند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، پس از انتقادات شدید مردم منطقه چهاردانگه مازندران در ارتباط با انتقال روزانه زباله به این منطقه، بحث احداث کارخانه زباله‌سوز در ساری از سال 90 قوت گرفته است.

از این مدت تاکنون 7 سال گذشته است، 7 سال چشم انتظاری مردم چهاردانگه مازندران برای رفع معضل زباله تاکنون بی‌ثمر بوده است و وعده احداث و تکمیل زباله‌سوز ساری چندین سال است که از سالی به سال دیگر واگذار می‌شود.

نزدیک ایام انتخابات شورای شهر بود که به مردم چهاردانگه قول دادند که کارخانه زباله‌سوز تا انتهای سال 96 به بهره‌برداری می‌رسد.

البته در این بین متولیان شهرداری ساری بیکار ننشسته و نسبت به احداث تصفیه‌خانه شیرابه زباله اقدام کردند که به گفته بسیاری از مردم منطقه این دستگاه هنوز روشن نشده است.

سال 96 به اتمام رسید و قول‌های مطرح شده در ارتباط با بهره‌برداری از کارخانه زباله سوز به سرانجام نرسیده است و همچنان روزانه حجم انبوهی از زباله به منطقه چهاردانگه اعزام می‌شود.

یکی از مباحث جدی در زمینه انتقال زباله بحث دفن بهداشتی بوده است که استاندار مازندران این موضوع را رد کرده و به صراحت حرف نگفته‌ بسیاری از استانداران سابق را زد و گفت: در استان مازندران زباله دپو می‌شود از دفن بهداشتی خبری نیست!

به نظر می‌رسد که طی این سال‌های متولیان بهداشتی و مسئولان محیط زیست در این زمینه فقط سکوت کردند و به راحتی اجازه دادند که محیط زیست استان مازندران به کلی از بین برود.

در چند وقت اخیر حساسیت در زمینه احداث کارخانه زباله‌سوز تا حدودی تشدید شده است، استاندار مازندران در سفری که به منطقه چهاردانگه مازندران داشت چند نفر از این منطقه را به عنوان ناظر تعیین کرد که پیگیری وضعیت کارخانه زباله‌سوز ساری باشند.

متولیان استانی به راحتی در ارتباط با دفن بهداشتی زباله دست‌های تسلیم بالا بردند و به راحتی اجازه می‌دهند که زباله دفن شود.

اما در ارتباط با وضعیت کارخانه زباله‌سوز قول دادند که پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

در ارتباط با آخرین وضعیت پیگیری انجام شده کارخانه زباله‌سوز جلساتی  تشکیل شده است، طالبی ناظر وضعیت احداث کارخانه زباله‌سوز اظهار کرد: روند احداث کارخانه زباله‌سوز ساری مناسب نسیت.

وی در پاسخ به این سؤال که پیشرفت فیزیکی اجرای این طرح چند درصد است، افزود: متولیان امر اعلام می‌کنند تا دستگاه نصب نشود نمی‌توان در ارتباط با پیشرفت کار نظر داد.

طالبی در پاسخ به دیگر سؤالی که آیا ساختمان کارخانه زباله‌سوز تکمیل شده است، گفت: مشغول فعالیت هستند، اما در حال حاضر بحث مشکل مالی و مطالبات پیمانکار مطرح است.

وی با اعلام اینکه وضعیت موجود کارخانه زباله‌سوز ساری چندان مناسب نیست، گفت: بدهی پیمانکار مهم‌ترین موضوعی است که مطرح می‌شود.

این عضو ناظر بر روند ساخت کارخانه زباله‌سوز ساری در پاسخ به این سؤال که آیا دولت تعهد خویش به شهرداری را پرداخت کرده است، گفت: 30 میلیاردی که قرار بود پرداخت شود، تنها 10 میلیارد محقق شده است.

در ارتباط با اظهارات این عضو ناظر در ساخت زباله‌سوز ساری، علی نبیان معاون عمرانی استاندار مازندران در مصاحبه با خبرگزاری فارس، اعلام کرده است که شهرداری ساری 30 میلیارد تومان تعهد شده دولت را دریافت کرده است.

طالبی در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار ما  که در بازدیدهای که انجام می‌شود، قرار بود که نمایندگان فرمانداری و استانداری در کنار شما حضور داشته باشند، گفت: هیچ مسئولی در کنار ما حین بازدید حضور ندارد، از طرفی حضور ما به عنوان ناظر هم طی برنامه‌ریزی انجام شده ما زمان جلسات را به صورت غیررسمی دریافت و در محل حضور پیدا می‌کنیم.

وی در ارتباط با فعالیت نیروهای که در حال حاضر در محل اجرای پروژه حضور دارند، گفت: این اقدامات تنها برای ظاهرسازی امور است به صورت عملیاتی اقدامی برای احداث کارخانه زباله‌سوز انجام نمی‌شود.

در همین ارتباط محمد اسلامی استاندار مازندران اظهار کرد: پنج پروژه  در ارتباط با پسماند و زباله‌سوز در مازندران تعریف شده و در حال کار است.

وی با اعلام اینکه دو هفته گذشته از وضعیت پروژه زباله‌سوز نوشهر بازدید کردم، گفت: بر اساس روال این پروژه در حال پیشرفت است و پروژه ساری، تنکابن و دیگر شهرها به همین نسبت در حال انجام است.

استاندار مازندران خاطر نشان کرد: امید داریم که این پروژه‌ها را از اوایل تابستان تا اواخر سال 97 شاهد بهره‌برداری زباله‌ها باشیم.

وی در ارتباط با دفن نامناسب زباله در ساری، گفت: در استان مازندران دفن زباله انجام نمی‌شود، زباله در مازندران دپو می‌شود و یکی از آفت‌های زیست محیطی استان است.

در برابر وعده‌های استاندار مازندران نسبت به بهره‌برداری کارخانه زباله‌سوز ساری دیگر عضو ناظر ساخت کارخانه زباله‌سوز که در حال حاضر رئیس شورای بخش چهاردانگه مازندران است که وی در ارتباط با بازدید از کارخانه زباله‌سوز و روند ادامه بازدیدها، بیان کرد: بر اساس برنامه بازدیدها قرار بود که به صورت هفتگی انجام شود.

وی اضافه کرد: تا سال 95 این روند ادامه داشت اما بعد از دریافت اعتبارات در روند بازدیدها اختلال ایجاد می‌شود.

رئیس شورای بخش چهاردانگه مازندران با اعلام اینکه در آخرین بازدیدی که داشتیم، پروژه تعطیل بوده است، گفت: پیمانکار به دلیل نداشتن منابع مالی توان خرید میلگرد را نداشته است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دولت به تعهد خویش در قبال کارخانه زباله‌سوز عمل کرده است، افزود: متولیان امر برای دریافت اعتبارات پیش از انجام کار صورت وضعیت صوری تنظیم کرده و در حال حاضر 10 میلیارد تومان از این اعتبار را شهرداری و مابقی را شرکت مجری طرح دریافت کرده است و این در حالی که کاری انجام نشده است.

خندان در پاسخ به این سؤال که با این وضعیت فکر می‌کنید چه زمانی این پروژه در موعد تعین شده به بهره‌برداری برسد، گفت: با این روند فکر نمی‌کنم که کاری انجام شود.

وی اضافه کرد: قرار بود سال 96 پایه مخزن کوره نصب شود، با گذشته حدود یک سال هنوز این بخش از پروژه عملیاتی نشده است.

رئیس شورای بخش چهاردانگه مازندران معتقد است، اهرم فشاری در ارتباط با تکمیل کارخانه زباله‌سوز ساری وجود ندارد، بیان کرد: تحلیل بنده این است که تنها اعتبارات دولت را جذب کنند، این روند چندین سال در اجرای این پروژه مرسوم شده است، سال 95 هم با صدور صورت وضعیت صوری 20 میلیارد تومان اعتبار دریافت شد ولی اقدام مناسبی برای اجرای طرح انجام نشده است.

وی با اعلام اینکه 30 میلیارد تومان برای اجرای پروژه زباله‌سوز دریافت شده است، گفت: اقدام اثرگذاری پس از دریافت این رقم اعتبار انجام نشده است.

رئیس شورای بخش چهاردانگه مازندران با اعلام اینکه ابتدای سال 97 قرار بود که چینی‌ها نسبت به نصب تجهیزات اقدام کنند، بیان کرد: مشکل این است که پیمانکار فعلی شهرداری ساری که مجری طرح ساختمان کارخانه زباله‌سوز هست همه ظرفیت اعتباری‌اش تکمیل است.

وی با بیان اینکه نظارت امر مغفول مانده در اجرای پروژه کارخانه  زباله‌سوز ساری است، گفت: نظارتی در این بخش دیده نشده است.

رئیس شورای بخش چهاردانگه مازندران در پاسخ به این سؤال که آیا دیداری با استاندار مازندران در این ارتباط نداشتید،گفت: یک بار به صورت ملاقات عمومی دیدار داشتیم ولی به صورت خصوصی در ارتباط با کارخانه زباله‌سوز انجام نشده است تا به صورت حضوری مسائل را مطرح کنیم.

وی در ارتباط با وضعیت تصفیه شیرابه زباله، گفت: این مجموعه به صورت کلی تعطیل بوده و عملا کار نمی‌کند در صورتی که متولیان امر بدون اطلاع از وضعیت تعطیلی این مجموعه نسبت به فعالیت آن صحبت به میان می‌آورند.

علیجان شمشیربند عضو شورای شهر ساری که اهل چهاردانگه مازندران است، در ارتباط با آخرین وضعیت کارخانه زباله سوز ساری در مصاحبه با خبرنگار ما، اظهار کرد: ساختمان این پروژه بر اساس قرارداد گذشته در حال احداث است و طبق برنامه‌ریزی انجام شده چینی‌ها به زودی برای نصب تجهیزات وارد مازندران می‌شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که تعدادی از ناظران که از سوی استاندار برای اجرای این پروژه انتخاب شدند از روند ساخت و ساز رضایت ندارند، گفت: ما خودمان هم به دلیل کمبود اعتبارات رضایت نداریم.

عضو شورای شهری ساری در پاسخ به این سؤال که آیا دولت به تعهد خویش در قبال اجرای این پروژه عمل کرده است، بیان کرد: اگر بودجه دولتی برای اجرای این پروژه را دریافت می‌کردیم مشکلی برای تکمیل نداشتیم.

وی درباره اینکه طی دو هفته گذشته معاون عمرانی استاندار مازندران اعلام کرده اعتبار مورد نیاز کارخانه زباله‌سوز تامین شده است، افزود: بخشی از بودجه به صورت اوراق در اختیار ما قرار گرفته است، با این حال چندان معطل بودجه نمی‌مانیم و تلاش داریم که پروژه به مراحل نهایی برسد.

وی در پاسخ به دیگر سؤال مطرح شده در ارتباط با صدور صورت وضعیت پیش از اجرای طرح بیان کرد: فعالیت عمرانی ما نسبت به وضعیت اعتبار جلوتر است.

شمشیربند در پاسخ به این موضوع که افراد ناظر بر روند پیشرفت کار اعلام می‌کنند که پروژه تعطیل است، افزود: از آنها بپرسید که چه مقدار اعتبار در اختیار ما قرار گرفته است که بحث تعطیلی پروژه را مطرح می‌کنند.

وی درباره اینکه آیا با این روند سال 97 این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: همه تلاش ما این است که این پروژه به بهره‌برداری برسد، همه مدیران در حرف اعلام می‌کنند که این مجموعه باید به اتمام برسد.

عضو شورای شهر ساری در پاسخ به این سؤال که آخرین بازدیدی که از روند اجرای پروژه داشتید چه زمانی بوده است، افزود: حدود دو ماه قبل بوده است.

براساس این گزارش، تلاش خبرنگار ما برای مصاحبه با مدیرکل امور شهرداری‌های استانداری مازندران بی‌نتیجه بوده است.

اما با توجه به سابقه خرید زمان در ارتباط با احداث کارخانه زباله‌سوز و گلایه‌مندی که در این ارتباط وجود دارد، بعید به نظر می‌رسد که این مجموعه در سال 97 هم به بهره‌برداری برسد.

البته بحث محیط زیست در ارتباط وضعیت دفن پسماند در استان باید یکی از اولویت‌های جدی باشد که در حال حاضر در اولویت چندم هم قرار ندارد و به صورت کلی متولیان استانی این موضوع را فراموشی سپردند.