شنبه 19 خرداد 1397-17:58 کد خبر:61228

شهردار نکا خبر داد:

شهر نکا از فقدان مراکز تفریحی و توریستی رنج می‌برد/ تمشك، شناسنامه گردشگري نكا

شهردار نکا با اشاره به تبدیل نکا به یکی از شهرهای زیبای استان در آینده نزدیک، گفت: اکنون شهر نکا از فقدان مراکز تفریحی و توریستی رنج می‌برد.


به گزارش خزرتیترخبر، شهردار نکا عصر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اعلام زمان برگزاری جشنواره  تمشک گفت: جشنواره ملی تمشک جنگلی ایران در نکا از 31 خردادماه لغایت 2 تیرماه سال جاری به میزبانی نکا در شهرک شهید عباس‌پور برگزار می‌شود.

وی افزود:تمشک از جمله میوه‌های جنگلی است که با وجود تولید فراوان در جنگل‌های این شهرستان آنچنان که باید دیده نشده و شهرداری نکا به عنوان میزبان برگزاری این همایش سعی دارد تا ظرفیت‌های شهرستان نکا را در قالب این جشنواره به نمایش گذارد.

سیدمهدی احمدی اظهار کرد: برگزاری جشن‌های بومی و محلی، پخش زنده از صدا و سیما، بوم‌گردی، تعبیه المان شهری تمشک، اجرای موسیقی بومی و محلی، برپایی غرفه‌های صنایع دستی، نمایش دستاوردهای فرهنگ و اجتماعی سپاه، غرفه پیشگیری از آسیب اجتماعی، ویزیت رایگان و غیره از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده در این جشنواره است.

وی افزود: تجلیل از نخبگان، رونمایی از تمبر یادبود تمشک نکا، رونمایی از مربای تمشک و برندسازی در این بخش، از اهداف و برنامه‌های دیگر ما در این همایش است.

شهردار نکا همچنین با اعلام اینکه برآورد هزینه برای برگزاری این جشنواره 100 میلیون تومان است؛ یادآور شد: هزینه این جشنواره از محل درآمد همین جشنواره است و از درآمدهای شهرداری هزینه نمی‌شود و سعی داریم تا تمشک، شناسنامه گردشگری نکا شود.

احمدی بیان داشت: براساس اطلاعات جمع‌آوری شده سالانه یک‌هزار تن تمشک جنگلی در نکا جمع‌آوری می‌شود که تنها 30 درصد آن قابل استفاده است و 70 درصد از بین رفته و چون برداشت نمی‌شوند؛ از بین می‌روند.

وی گفت: با هماهنگی‌های انجام شده مقرر شد تا 50 نفر با کاور و دستکش‌های مخصوص برای چیدن تمشک در سطح شهرستان با هماهنگی بخشداران به کارگیری شوند تا برداشت بهداشتی و مناسب داشته باشیم.

این مسئول افزود: این جشنواره در قالب ۶۰ غرفه، با نمایش محصولات مختلف تولیدی از تمشک و صنایع دستی و تبلیغات مختلف از ۳۱ خرداد به مدت سه روز تا دوم تیرماه از ساعت ۹ صبح الی ۲۳ در شهرک شهید عباس‌پور نکا برپا می‌شود.

* نبود مرکز تفریحی و توریستی از مشکلات و معضلات فرهنگی نکا

شهردار نکا در ادامه سخنان خود نبود مرکز تفریحی و توریستی یکی از مشکلات و معضلات فرهنگی این شهر دانست و بیان داشت: برای توسعه در این بخش بودجه فرهنگی را افزایش داده و بودجه فرهنگی شهرداری نکا از 150 میلیون تومان به 500 میلیون تومان افزایش یافته است.

احمدی خاطر نشان کرد: رویکرد ما در نکا یک رویکرد فرهنگی است و در این بخش تلاش مجدانه در دستور کار است.

وی همچنین نورپردازی و زیباسازی شهر را یکی از برنامه‌های جدی شهر نکا عنوان کرد و گفت: در این بخش و بهسازی و زیباسازی مبلمان شهری با قوت وارد عمل شده‌ایم که مبلمان خیابان علمیه نکا در حال اتمام است و سپس مبلمان‌شهری در محله قدیمی راه‌اهن نکا اجرایی می‌شود.

شهردار نکا با اشاره به ظرفیت‌های نکا یادآور شد: نکا دارای سه ظرفیت مهم جنگل، دریا و رودخانه است که کمتر شهری در مازندران این ظرفیت را دارا است که در این بخش طرح ساحل دریای مروارید نکا اجرایی شده و پارک جنگلی قرمرض هم، با امضای تفاهم‌نامه‌ای به شهرداری نکا واگذار شد که ظرفیت بسیاری برای درآمدزایی برای شهرداری و شهر نکا است.

احمدی افزود: رودخانه نکا هم ظرفیت مهم گردشگری است که در حال انعقاد قرارداد با آب منطقه‌ای برای بستر، دلتا و حریم رودخانه و ایجاد فضای مناسب برای گردشگری هستیم.

وی ترافیک را یکی از معضلات شهری نکا عنوان کرد و گفت: برای کاهش این ترافیک، پل 30 متری آزادگان در حال ساخت است که 30 میلیارد تومان برای پل و تملک زمین هزینه شده است و با اتمام آن در 26 مرداد ماه امسال در روز ورود آزادگان افتتاح می‌شود و بخش مهمی از ترافیک شهری کاهش می‌یابد.

 سید مهدی احمدی اظهار داشت: مدخل ورودی شهر نکا دارای بنای دروازه قرآن خواهد شد که بزودی این پروژه اجرایی خواهد شد.

وی افزود: پروژه شهربازی در زمینی به مساحت 27 هکتار در شهر نکا در دست اجرایی شدن است.

احمدی با بیان اینکه شهرداری نکا به دنبال منابع درآمدی پایدار است، افزود: باسکول، کارخانه بلوک زنی، کارگاه موزائیک سازی، سنگ شکن و کارگاه تولید سازه‌های بتنی در شهرداری نکا اجرایی شده و منبع درآمدی خوبی برای شهرداری خواهد شد.

وی با اعلام اینکه زیباسازی شهر در دستور کار جدی شهرداری نکا قرار دارد، گفت: نکا تنها شهری در مازندران بوده که بلوار نورانی احداث کردیم و هزینه آن چندین برابر از بلوارهای غیرنورانی است و مردم نکا شایسته خدمات بیشتر هستند.

شهردار نکا با بیان اینکه مبلمان سازی خیابان علمیه نکا پایان یافته است، افزود: بلوار راه آهن نکا نیز در مرحله بعدی برای مبلمان سازی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه طرح تفکیک زباله از مبدا در نکا پس از سالها تعطیلی اجرایی می‌شود، گفت: طرح ساماندهی آرامستان نکا با اعتبار 10 میلیارد ریال از حیث فضای سبز و مبلمان تجهیز خواهد شد.

احمدی با بیان اینکه بسیاری از مدیران ملی و استانی کشور اهل نکا هستند، افزود: شهرداری نکا به دنبال شناسایی و معرفی این شخصیت‌ها برای استفاده از این ظرفیت‌ها در توسعه نکا است.