شنبه 19 خرداد 1397-11:19 کد خبر:61216

مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش مازندران اعلام کرد:

وجود داشتن اشکال قانونی در گزینش مدارس غیردولتی/احتمال پنهان‌کاری در بیان سوابق

مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش مازندران گفت: برای جذب نیرو در آموزش و پرورش سفارشی گزینش نمی‌کنیم و گزینش متاثر از اظهارات مردمی است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، اتفاقات ناخوشایند مدرسه‌ای در غرب تهران و مطرح شدن مباحثی درباره گزینش نشدن کادر آموزشی بهانه‌ای شد تا با حسین کمالی مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش مازندران که 25 سال سابقه فعالیت در نهاد گزینش دارد به گفت‌وگو بنشینیم وی با خبرنگار ما اظهاراتی درباره جذب نیرو در بدنه دستگاه تعلیم و تربیت مواردی را مطرح کرد در زیر می‌خوانید:

&گزینش سوپاپ اطمینان است

ضرورت فعالیت نهادی به نام گزینش در دستگاه‌های دولتی به ویژه آموزش و پرورش چیست؟

*موضوع گزینش امری عقلی است، لازم است برای اقدام هر کاری دست به انتخاب زده شود تاکنون همه نهادها بر اساس شاخص و معیاری دست به انتخاب می‌زنند طبیعی است اگر بخواهیم کاری انجام دهیم از بین مسائل مختلف باید بهترین‌ها انتخاب شوند در دستگاه دولتی به عنوان کارگزار اگر بخواهد کاری انجام دهد تا به اهداف از پیش تعیین شده برسد لازم است در ابتدا به نیروی انسانی توجه داشته باشد.

همه فرهنگ‌ها در جوامع مختلف به گزینش اهمیت می‌دهند که براساس هیأت حاکمه آن جامعه معیار گزینش که شامل سیاسی و ارزشی است تعریف می‌شود

گزینش سوپاپ اطمینان است که آن سازمان باید به درستی کارش را انجام دهد تا اعتماد عمومی ایجاد شود.

گزینش در سیستم آموزشی اهمیت بیشتری دارد تا به جامعه بگوید معلمی که انتخاب می‎شود از لحاظ اخلاق، روان و شخصیت مورد تایید دستگاه تعلیم و تربیت است تا اعتماد عمومی را جلب کند.

&معرفی سالانه 5 تا 7 هزار نیرو به  آموزش و پرورش

درباره روند گزینش در آموزش و پرورش و بخش‌های مختلف آموزشی توضیح دهید.

* براساس ماده 2 قانون گزینش دستگاه‌های اجرایی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند لازم است در به کارگیری نیرو فرایند گزینش را طی کنند.

طبیعتا در آموزش و پرورش به عنوان دستگاهی که کل کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و گستره کار به لحاظ کمی فراوان است بر مبنای تقاضا همه ساله تعدادی از داوطلبان کار در آموزش و پرورش معرفی می‌شوند که در مازندران به طور میانگین همه ساله 5 تا 7 هزار نیرو به ما معرفی می‌شوند و پرونده‌ها بررسی و روند گزینشی را طی می‌کنند.

تحقیقات محلی، مصاحبه و رسیدگی به سوابق فردی از ابزارهای گزینشی است،براساس فرم گزینش اطلاعات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انجام مصاحبه برای همه پرونده‌ها ممکن است انجام نشود اما پرونده‌هایی همچون دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و افرادی که در آزمون شرکت می‌کنند مصاحبه امر ضروری است.

در سوابق فردی هم استعلام از مراجع قضایی و اطلاعاتی انجام می‌شود.

&قدری پنهان‌کاری در بیان سوابق وجود دارد

با توجه به اتفاقات اخیر در مدرسه‌ای واقع در غرب تهران، چه تضمینی به خانواده‌ها می‌دهید که خطراتی نظیر این واقعه غیراخلاقی در سایر مدارس مازندران رخ ندهد؟

*کار گزینش بررسی از وضعیت فعلی افراد است به لحاظ فقهی و قانونی مکلفیم وضعیت کنونی فرد را ملاک تصمیم‌گیری قرار دهیم. گزینش نهاد مردمی است و منحصر به افراد نیست حدود 15 شخص حقیقی و حقوقی برای یک پرونده نظر می‌دهند تا جذب نیرو در آموزش و پرورش انجام شود.

برای رسیدن به اطمینان، نخبگان گزینش لازم است به سلامت اجتماعی، اعتقادی و اخلاقی فرد برسند تا جذب صورت گیرد.

گزینش متاثر از اظهارات مردمی است و لازم است منابع در اظهار نظرها واقعیت را کتمان نکنند.

امروزه برای تحقیقات محلی وقتی به افراد مختلف مراجعه می‌شود باورهای 30 ساله پیش دوران انقلاب را ندارند با توجه به موقعیت کنونی جامعه اظهارنظر را قدری پنهان کرده و در پاسخ به واقعیت‌ها تعلل می‌کنند در این حالت گزینش ممکن است دچار خطا شود.

به هر جهت هر گزینشی که انجام می‌شود نسبی است و مطلق نیست ممکن است به تناسب شرایط کار گزینش دچار نقص شود لازم است تمام ابزار به کار گرفته شود تا افرادی اخلاق‌مدار و متخصص به کار وارد بدنه آموزش و پرورش شوند.

جامعه فرهنگیان سالم است بعد از کار گزینش نظارت بر عملکرد باید استمرار داشته باشد.

در مدارس مدیر مدرسه نماینده وزارت و اداره متبوع است نظارت بر نیروهای مدرسه بر عهده مدیر است اگر قصوری سربزند لازم است مدیر پاسخگو باشد.

افراد در مرور زمان و شرایط مختلف تغییرات شخصیتی پیدا می کنند با این حال لازم است نسبت به عملکرد افراد به ویژه در مدارس غیردولتی نظارت بیشتری صورت گیرد.

&وجود داشتن اشکال قانونی در گزینش مدارس غیردولتی

روند گزینش در مدارس غیردولتی نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است نظر شما در این زمینه چیست هر چند در پاسخ به سوال بالا نیز عنوان شد بباید نظارت بیشتری در این بخش صورت گیرد؟

*معیار گزینش برای همه دستگاه‌ها یکی است برای آموزش و پرورش با حساسیت بیشتری است آنچه با مشکل مواجه هستیم قانونی است که تاکید دارد مدرسه غیردولتی خصوصی است موسس می‌تواند همه ساله نسبت به تغییر کادر آموزشی اقدام کند که این اشکال حقوقی و قانونی است.

وقتی معلمان ثابت نیستند گزینش لازم صورت نمی‌گیرد و این عوامل باعث می‌شود اتفاقی ناخوشایند رخ دهد.

آیا گزینش صرفا برای معلمان است یا در دستگاه نظارتی هم اینگونه انتخاب انجام می‌شود؟ همه دستگاه‌های اجرایی برای جذب نیروی انسانی باید کار گزینش را انجام دهند اگر خطایی سربزند سهل انگاری دستگاه نظارتی نیست بلکه فرد در جایی خودش اقدام به تخلف می‌کند.

*آموزش و پرورش برای موفقیت در کار باید مدیر خوبی را به عنوان رهبر آموزشی انتخاب کند تا نقش ناظر، مشاور، نماینده وزیر و مدیرکل و واحدهای نظارتی را ایفا و به درستی پاسخگوی عملکرد نیرو باشد.

هر چند که دستگاه نظارتی ارزیابی سالانه نسبت به نیروها دارند اگر تخلفی صورت گیرد نمی‌توان صد درصد به واحد نظارت ارتباط داده شود.

 فعالیت هسته گزینش آموزش و پرورش را در سال 96 به چه صورت بوده است؟

*سال گذشته 6 هزار و 837 پرونده بررسی شد که 855 پرونده از دانشگاه فرهنگیان بود متعلق به 442 مرد و 413 دانشجوی زن این گزینش برای ورود به دانشگاه فرهنگیان و هم هنگام جذب در بدنه آموزش و پرورش انجام می‌شود.

613 داوطلب دانشگاه فرهنگیان بعد از فارغ‌التحصیلی مجددا گزینش شدند و تعدادی هم بعد از دوره دانشجویی در آموزش و پرورش پذیرش نشدند.

لازم است مطرح شود هر فردی که از گزینش رای منفی بگیرد امکان تجدید نظر وجود دارد.

2 هزار و 299 نفر برای به کارگیری در مدارس غیردولتی گزینش شدند که یک هزار و 923 زن و 396 مرد بودند.

هر ساله و یا هر دو سال یک بار آموزش لازم برای ارشاد و ارائه نقطه نظرات لازم برای دانشجویان و فرهنگیان برگزار می‌شود تا هشدارهای لازم برای رعایت معیارهای لازم در آموزش و پرورش گوشزد شود اما این طرح آموزشی استمرار ندارد.

&ابلاغ شیوه جدید گزینش به ‌زودی

هسته گزینش توانسته با تغییرات اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی نوین خود را به روز کند؟

*با توجه به فعالیت افراد در فضای مجازی اینترنتی رسیدگی پرونده‌های داوطلبان هم به این امر توجه دارد و این موضوع در دستور کار گزینش قرار گرفته است.

در گذشته تخلفات زنده و فضای فیزیکی باز انجام می‌شد اما در حال حاضر این تخلفات جای خود را به فضای مجازی سپرده هرچند در گزینش فضای مجازی را زنده می‌دانیم زیرا شخصیت واقعی افراد در این فضاهای پنهان بروز و ظهور پیدا می‌کند.

جعل در فضای مجازی زیاد است که پی بردن به حقیقت موضوع کار را برای گزینش پیچیده‌تر می‌کند اما ابزارهای لازم برای رسیدن به حقیقت و برخورد با تخلفات طبق قانون وجود دارد.

گرچه دستورالعمل‌های جدیدی در گزینش مطرح شد که به زودی به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

 &لحاظ نکردن سفارش بزرگان در جذب

آیا هسته گزینش زیر بار سفارش از بیرون قرار می‌گیرد و یا ممکن است در بررسی پرونده افراد تخفیف قائل شود؟

*باید دید سفارش چگونه تعریف می‌شود ممکن است روی پرونده‌ای فردی مورد اعتماد جامعه سفارش کند و اطلاعات خوبی بدهد و به شناخت صحیح برسیم مورد توجه است اگر گزینش را دچار اشتباه کند سفارش پذیرفته نمی‌شود، لازم است به طور شفاف مطرح شود که در گزینش سفارش نداریم،به طور مثال چندین سفارش از سوی افراد مطرح و برجسته صورت گرفت که لحاظ نشد.

اما گاهی مصالح در نظر گرفته شده را لحاظ کرده تا فرصت جبران داده شود در غیر این صورت برخورد حتمی صورت می‌گیرد.

آنچه قابل تاکید است اینکه ریشه کار باید در فرهنگ جامعه جستجو شود،هر کسی که در مراکز آموزشی و پرورشی اعم از دولتی و غیردولتی مشغول به کار است باید مراحل گزینش را طی کرده‌ باشد، اگر بدون اطلاع گزینش کسی به کارگیری شود به محض اطلاع مراحل گزینش را آغاز می کنیم. 

ولی لازم است برای مخاطبان بازگو شود که تبصره ماده 16  تاکید دارد به کارگیری افراد به صورت روز مزد، نیروی غیررسمی، نیروی ثابت، قراردادی و شرکتی باید مراحل گزینش را بگذرانند.

&معلم رسمی آموزش و پرورش حق تدریس در منزل را ندارد

انتهای این مصاحبه آنچه در گزینش فرهنگیان مدنظر است و مخاطبان باید مطلع شوند را بازگو کنید.

*از همه دستگاه‌های فرهنگی، آموزشی خواستاریم هیچ فردی را  در مراکز آموزشی حتی به طور موقت به کارگیری نکنند لازم است بعد از معرفی به گزینش و تایید شرایط کار به کارگیری شوند.

لازم است مردم هم ناظر بر عملکردها باشند اگر دیده شود شخصی شایستگی لازم را برای کار در آموزش و پرورش ندارد اما با زیرکی از فیلتر گزینش گذشته به دستگاه‌های نظارتی اطلاع دهند.

براساس ماده 40 قانون خدمات کشوری فردی که اعتیاد به مواد دخانی دارد حق شرکت در آزمون استخدامی را ندارد.

تدریس در منازل و آموزشگاه‌ها چه تابلودار باشد و یا نباشد لازم است مراحل مجوز از آموزش و پرورش را بگذرانند. 

معلم رسمی آموزش و پرورش حق تدریس در منزل را ندارد باید در مراکز آموزشی دارای مجوز باشد لازم است واحدهای نظارتی پیگیر باشند اگر معلم خصوصی از نیروی آزاد است باید به دستگاه نظارتی معرفی شود تا از لحاظ اخلاقی مورد تایید قرار گیرد.