يکشنبه 13 خرداد 1397-9:41 کد خبر:61136

تیتر امروز گزارش می دهد:

حمل یا حمله!

جرثقیل های حمل خودرو به تمام اتومبیل های پارک شده به چشم یک طعمه می نگرند، با سرعت زیادی شروع به نصب ابزار یدک کش روی اتومبیل می کنند و به آن آسیب می بیند.


خزرتیترخبر:این روزها به دلایل مختلفی از جمله سوء مدیریت و عدم وجود برنامه های راهبردی صحیح در جامعه شاهد به وجود امدن مشکلات بسیاری هستیم که رفته رفته برخی از آنها به فاجعه تبدیل خواهند شد،در کنار انبوهی از معضلات از جمله کم آبی، خشکسالی، نابودی مراتع و جنگل ها و معظل پسماند حالا در کشور ترافیک نیز به این گروه خشن پیوشته است.

تعداد بالای اتومبیل ها در خیابان و در کنارش نبود فضای کافی برای پارک خودروها خطرات زیادی را برای جامعه از جمله نزاع های خیابانی به بار آورده است.

سر و سامان دادن به جاده ها و خیابان ها و امورات مربوط به حمل و نقل اصلا در موازات تولید و واردات خودرو در کشور پیش نرفت و همین سبب شد تا خیایان های شلوغ و ترافیک های سرسام آور را شاهد باشیم.

مازندران و مخصوصا مرکز استان (ساری) خیلی زود درگیر این موضوع شد و حالا خیابان های شهرهای اصلی مازندران از جمله ساری و بابل به جد درگیر معظل ترافیک می باشند.

فارق از اینکه نهاد های مربوطه برای کنترل ترافیک و کاهش تنش های وابسته به آن چه می کنند بررسی موضوع وانت های حمل خودرو این روزها بسیار مهم است.

همانگونه که گفتیم یکی از مشکلاتی که بعد از افزایش تعداد اتومبیل در خیابان ها گریبانگیر مردم شد عدم فضای کافی برای پارک خودرو می باشد.

با توجه به اینکه ساری پارکینگ های زیادی وجود دارد اما بازهم این مشکل همچنان وجود دارد،اتومبیل ها عموما در مکان هایی پارک می شوند که طبق قانون پارک ممنوع است و خودروهایی که در این مکان ها پارک می شوند توسط وانت های حمل خودرو به پارکینگ منتقل می شوند و مالکان خودروها درگیر یک فرایند زمان‌بر یا آزادسازی اتومبیلشان می شوند.

حمل با جرثقیل در بابل، قائمشهر، آمل، ساری و برخی شهرهای دیگر مازندران انجام می شود.

این وانت های حمل خودرو در بسیاری از مورد از آنجایی که خود را همکار ماموران راهنمایی و رانندگی می دانند مرتکب اعمال خلاف قانون می شوند، به طور مثال در هنگام راندن در خیابان بسیار دیده ایم که به گونه ای خطرآفرین رانندگی می کنند.

وانت های حمل خودرو به ازای هر اتومبیلی که به پارکینگ منتقل می کنند مبلغ را دریافت می کنند، زمان آزاد سازی خودرو مالک خودروی منتقل شده به پارکنیگ تنها بابت هزینه وانت حمل خودرو٬ باید پنجاه هزارتومان بپردازد، اما این حاملان خودرو چگونه با خودروی شهروندان برخورد می کنند.

جرثقیل های حمل خودرو به تمام اتومبیل های پارک شده در خیابان به چشم یک طعمه می نگرند و از آنجایی که هنگام حمل اگر مالک سربرسد موظف هستند که خودرو را پایین بگذارند برای همین بسیار سریع فرایند حمل را انجام می دهند.

آنها با سرعت زیادی شروع به نصب ابزار یدک کش روی اتومبیل می کنند و به خاطر همین عجله خودروی مورد نظر آسیب می بیند،شیوه حمل توسط این یدک‌کش‌ها خشن می باشد و اهمیتی برای سلامت خودرو توسط حاملان لحاظ نمی شود.

یکی از شهروندان ساروی گفت: خودروی من در محلی که تابلوی حمل با جرثقلین وجود داشت پارک نبوده اما زمانی که به محل بازگشتم دیدم خودروی من نیست، پس از پیگیری متوجه شدم که اتومبیلم به پارکینگ منتقل شده است، اما من در محلی که ممنوع باشد پارک نکرده بودم، این شهروند معتقد است که یدک کشان حمل خودرو اتوموبیلش را غیر قانونی به پارکینگ منتقل کردند.

شهروند دیگری نیز گفت:من برای انجام کاری به ساری آمدم و خودروی خود را در خیابان خیام پارک کردم اما یدک کشان حمل خودرو اتومبیلم را به پارکینگ بردند، برای پیگیری موضوع به پارکینگ مراجعه کردم اما در کمال شگفتی دیدم که روی بدنه خودروی من خطی زخیم ایجاد شده است، گویا هنگام حمل خودرو آن را به جای مالانده اند.

همچنین این شهروند در ادامه اضافه می کند، بعد از طی مراحل قانونی برای تحویل خودرو به پارکینگ بازگشتم اما مکان پارک خودرو تغییر کرده بود، از ظاهر امر پیدا بود که خودرو را به سمت جلو هل داده اند که این امر موجب آسیب دیدن خودرو شد.

سومین شخص یک دانشجو بود که او هم ضرب شصت یدک کشان ساری را خورده بود، این دانشجو گفت: خودروی من به پارکینگ منتقل شد و پس از طی مراحل قانونی و پرداخت هزینه های مربوط وقتی برای آزاد سازی خودرو به پارکینگ رفتم متوجه ایراد اساسی در خودرو شدم.

این شهروند گفت: خودروی من به شکل کاملا خشن به پارکینگ منتقل شد و از آنجایی که پراید خودروی آسیب پذیری هم می باشد صدمه جدی به آن وارد شد به گونه ای که از سینی خودرو صدای غیر طبیعی به گوش می رسد.

نکته دیگر این است که هنگامی که خودروی مورد نظر به یدک کش متصل شد باید پلیس 110 را در جریان بگذارند نه اینکه بعد از پارک اتومبیل در پارکینگ 110 را در جریان بگذارند اینگونه مالک خودرو پس از استعلام بی نتیجه فکر می‌کند اتومبیلش به سرقت رفته.

عموما خودروهایی که طعمه یدک‌کشان می شوند پراید ها هستند چرا که وزن کمی دارند و به راحتی حمل می شوند اما یدک‌کش باید متوجه باشد که خودروی پراید آسیب پذیر است و مهم تر از آن متعلق به قشر کم درآمد جامعه می باشد لذا باید احتیاط بیشتری در نصب آن به یدک‌کش و حمل آن به پارکینگ به خرج بدهند.

امروزه در تمام کوچه های شهر مردم خودروهای خود را پارک می کنند و این امر نشات گرفته از همان بحث ابتدایی است که گفتیم تعداد خودرو ها زیاد شده است .

تولید و واردات بی رویه خودرو ها و از آن سمت پیشرفت لاکپشتی مسائل مربوط به حوزه حمل و نقل در ابتدا معظل ترافیک و پس از آن معضلات دیگری را به دنبال داشت.

مسئولان باید تا دیر نشده فکری به حال این موضوع بکنند.