شنبه 12 خرداد 1397-9:8 کد خبر:61116

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

اختلاف‌نظر برای واگذاری مدیریتی بزرگ‌ترین بازار محلی در شمال کشور

بازاریان و شهرداری جویبار برای واگذاری مدیریت جمعه بازار دچار اختلاف نظر شدند و اعضا هیأت امناء جمعه بازار جویبار معتقد به تغییر مدیریت جمعه بازار هستند.


خزرتیترخبر:سابقه فعالیت جمعه بازار جویبار گفته می‌شود که 200 است،رویکرد این بازار در ابتدا و در زمان تأسیس عرضه محصولات تولیدی کشاورزان بوده است و مردم مایحتاج خودشان را بدون واسطه و به صورت مستقیم از کشاورزان خریداری می‌کردند، در سال‌های متمادی با توجه به افزایش تقاضا روند عرضه کالا در این بازار تغییر جدی داشته و غیر از محصولات کشاورزی لوازم خانگی، صنایع دستی خارج از چهارچوب تولید کنندگان مازندران حتی محصولات وارداتی در این بازار به چشم می‌خورد.

با توجه به گرایش جدی مردم برای خرید از این بازار و حضور عرضه‌کنندگان کالا از اقصی نقاط کشور متولیان شهری هم برای سهم‌بری از این بازار ورود پیدا کرده و شهرداری در غالب دریافت عوارض به نفع شهر جویبار و هزینه عوارض دریافتی در شهر پای پیمانکاران را به این مجموعه باز کرده و هر فردی که در این بازار اقدام به عرضه کالا می‌کند در پایان روز مبلغی را به عنوان عوارض به مجری طرح که در مزایده برنده می‌شود پرداخت می‌کند.

به دلیل گردش مالی مناسب بابت دریافت عوارض چند سالی است که تعداد پیمانکاران و علاقه‌مندان به مدیریت جمعه بازار جویبار افزایش پیدا کرده است و متولیان شهری برای پاسخگوی به همه پیمانکاران و رعایت پروسه قانونی برگزاری مزایده را در دستور کار دارند.

اما مشکل اینجاست که در حال حاضر بین شهرداری و هیأت امنا جمعه بازار جویبار پس از برگزاری مزایده اختلاف نظرهای پیش آمده و بازاریان معتقد هستند که شهرداری چندان تمایل به روند اجرای مزایده ندارد.

در همین ارتباط احمد رحمانی عضو هیأت امنا جمعه بازار جویبار معتقد است با وجود برگزاری مزایده و مشخص شدن نفری که در مزایده برنده شد، شهرداری چندان تمایل به واگذاری مدیریت جمعه بازار به فرد برنده را نمی‌دهد.

وی با اعلام اینکه در سال 95 فرد مورد نظر عضو شورای شهر که در حال حاضر شهردار این شهر است، در مزایده برنده شده است،افزود:سال 96 مزایده‌ای برگزار نشده و بدون برگزاری مزایده بازار مدیریت شده و تغییری در مدیریت جمعه بازار جوییار نداشتیم.

این عضو هیأت امنا جمعه بازار جویبار خاطرنشان کرد: در سال جاری فردی که چندین سال مدیریت بازار را برعهده دارد در مزایده برنده نشده است اما دست از مدیریت جمعه بازار جویبار بر نمی‌دارد و تلاش دارد که روند سنوات گذشته را اعمال کند و سیطره خویش را بر بازار حفظ کند.

وی با اعلام اینکه هیأت امنا بازار مخالف ادامه روند فعلی است، گفت: چرا کسی که در مزایده برنده شده است نباید مدیریت بازار را در اختیار بگیرد و شهرداری با وی قرار نمی‌بندد.

رحمانی اضافه کرد: فرد برنده در مزایده صلاحیتش مورد تایید قرار گرفته است و مدیریت قبلی جمعه بازار جویبار به شدت مورد انتقاد کسبه و بازاریان است.

رئیس شورای شهر جویبار  نیز در این ارتباط در ارتباط با مطالب مطرح شده نسبت به مدیریت جمعه بازار اظهار کرد: مزاید در سال جاری به بهترین نحو برگزار شده است.

حسین میری با اعلام اینکه قیمت‌ واقعی مشخص شده است، تصریح کرد: حتی یکی از افراد 520 میلیون تومان رقم مزایده را اعلام کرده بود ولی به دلیل اینکه پای رقم اعلام شده امضا نکرده است تا حدودی  واگذاری بازار به این فرد منتفی شده است ولی پیگیری در حال انجام است.

وی با اعلام اینکه صلاحیت نفر دوم شرکت‌کننده در مزایده تایید نشده است، گفت: تایید صلاحیت مربوط به مراجع ذیصلاح است و ارتباطی به ما ندارد.

رئیس شورای شهر جویبار اضافه کرد: نفر سوم شرکت‌کننده در مزایده صلاحیتش مورد تایید قرار گرفته و از طرفی شهردار معتقد هست که نفر اول به دلیل اینکه 100 میلیون تومان بیشتر از سایر افراد رقم مزایده را اعلام کرده است مدیریت را برعهده بگیرد.

میری خاطر نشان کرد: شهردار در حال رایزنی با مراجع ذیصلاح است تا در راستای تامین منابع مالی بیشتر برای شهروندان صلاحیت نفر اول شرکت کننده در مزایده را کسب کند تا عواید مالی ناشی از اعلام رقم بیشتر در مزایده برای توسعه شهر هزینه شود.

وی میزان رقم مزایده ثبت شده نفر سوم را حدود 330 میلیون تومان اعلام کرد.

میری در پاسخ به مخالفت اعضای هیأت امنا جمعه بازار جویبار با فرد مورد نظر شهردار بیان کرد: هیأت امنا  به صورت مشترک جلسه‌ای با کل اعضای شورای شهر نسبت به مخالفت با مدیریت فعلی جمعه بازار جویبار نداشتند، شاید به صورت جداگانه ملاقات‌های انجام شده است.

وی با اعلام اینکه کشور قانون دارد و نمی‌توان اقدام غیرقانونی انجام داد، افزود: وقتی نفر اول و دوم صلاحیت‌شان مورد تایید قرار نگرفت باید نفر سوم براساس قانون مدیریت را در اختیار بگیرد اما چون شهردار دغدغه شهر و مردم شهر را دارد در حال رایزنی است تا اگر نفر اول مورد خاصی ندارد مدیریت جمعه بازار را در اختیار بگیرد تا 100 میلیون تومان عاید شهر شود.

قدرت قاسمی دیگر عضو هیأت امنا جمعه بازار جویبار در ارتباط با اختلاف به وجود آمده بین شهرداری و اعضا اظهار کرد:مزایده برگزار شده است و چهار نفر برنده شدند ولی به نظر می‌رسد که قرار است مزایده مدیریت شود و فرد مورد نظر آقایان مدیریت را در دست بگیرد.

وی با اعلام اینکه در جلسه‌ای که در فرمانداری برگزار شد بنا شد که براساس رویه مزایده واگذاری انجام شود، افزود: مدیریت‌کنندگان جمعه بازار جویبار تلاش دارند که بدون توجه به مزایده به بهانه تجربه مدیریتی این مجموعه را در اختیار افراد مورد نظر خویش قرار دهند.

این عضو هیأت امنا خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که در نحوه واگذاری چندان روند برگزاری مزایده اعمال نشود.

قاسمی خاطر نشان کرد: نفر اول شرکت کننده در مزایده رقم 100 میلیون تومان بیشتر از سایر شرکت کنندگان در مزایده برنده شده است ولی به دلیل اشتباهی که در امضاء داشت رقم اعلام شده‌اش مورد تایید نیست و این فرد در حال پیگیری از طریق استانداری است.

وی ادامه داد: نفر دوم که در حال حاضر برنده مزایده است دو هفته‌ای است که برای مدیریت بازار دچار مشکل است.

این عضو هیأت امنا جمعه بازار جویبار با اعلام اینکه واگذاری مدیریت به افراد غیر نه تنها زمینه مناسب‌سازی را فراهم نکرده است، گفت: شیوه فعلی در مدیریت بازار تنها برای پیمانکار عوایدی دارد، تغییری در مناسب سازی ایجاد نشده است.

وی با اعلام اینکه اگر متولیان امر بخواهند نسبت به تداوم مدیریت فعلی جمعه بازار اقدام کنند، بازاریان عوارض پرداخت نمی‌کنند، گفت: روند قانونی برگزاری مزایده در مدیریت بازار باید اعمال شود و همه بر این امر اتفاق نظر دارند.

براساس این گزارش، هر هفته بیش از هزار غرفه بزرگ و کوچک در جمعه بازار جویبار برپا می‌شود، از هر غرفه‌دار رقم 5، 10 تا 15 هزار تومان دریافت می‌شود.

عوارض دریافتی از اهالی جویبار 5 هزار تومان و از افرادی که خارج از جویبار برای عرضه کالا مراجعه می‌کنند حدود 10 تا 15 هزار تومان است، عرضه‌کنندگان کالا از اقصی نقاط کشور در این بازار حضور پیدا می‌کنند.

تلاش خبرنگار ما برای دریافت اظهار نظرهای شهردار جویبار به نتیجه نرسید، با توجه به اهمیت موضوع حق پاسخگویی در ارتباط با اظهارات مطرح شده برای شهرداری در این رسانه وجود دارد و می‌تواند اظهارنظرهای خویش در ارتباط با بحث واگذاری مدیریت جمعه بازار جویبار را در این رسانه مطرح کند.