دوشنبه 31 ارديبهشت 1397-18:23 کد خبر:59889

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

از آغاز طرح دریای مازندران تا سرباز کردن داغ‌های سر به مهر

با آغاز خرداد ماه طرح دریا در مازندران آغاز به کار می‌کند و داغ کسانی که عزیزترین کس خود را از دست داده‌اند دوباره زنده می‌شود و هیچ مرهمی نمی‌توان روی زخم آنان گذاشت.


خزرتیترخبر: با آغاز خرداد ماه طرح دریا در مازندران آغاز به کار می‌کند، چرا که مردم بسیاری با آغاز فصل گرم سال وارد دریا می‌شوند ولی داغ کسانی که عزیزترین کس خود را در آبی بیکران از دست داده‌اند دوباره زنده می‌شود که هیچ مرهمی نمی‌توان روی زخم آنان گذاشت.

طرح سامان‌دهی دریا از فردا آغاز به کار خواهد کرد و همه ساله با گرم شدن هوا شاهد حضور افراد در کنار سواحل مازندران هستیم.

دریای مازندران هر آنچه از زیبایی است بدون هیچ چشم‌داشتی در طبق اخلاص قرار داده ولی همچنان زیرساخت‌های لازم برای آن فراهم نشده است؛ دریایی که متعلق به تمام مردم ایران است، اعتبارات آن در حد استانی خلاصه می‌شود.

صحبت از دریای مازندران و مسائل و مشکلات آن تنها در حد اعتبارات خلاصه نمی‌شود بلکه با مسائل بسیاری روبه‌رو هستیم، یکی از مشکلات بحث زباله است که زیبایی ساحل آبی بیکران را در حاشیه قرار می‌دهد.

موضوع دیگر هر سال شاهد غریق در دریای مازندران هستیم که موجب می‌شود برخی افراد به دلیل این حادثه تلخ دیگر حتی از آوردن نام دریا هم گریزان باشند چه برسد بخواهند دوباره به دریا سفر کنند؛ براساس گزارش‌ها سال گذشته 62 مورد غرقی داشتیم که از این تعداد 17 نفر مازندرانی بودند که باید گفت فاجعه است، اینکه آمار غرقی هم‌استانی‌ها تا این حد بالا است جای سؤال دارد.

اینکه آمار غریق این میزان بالا است و با وجود حضور ناجیان غریق باز هم شاهد غرقی هستیم باید مورد بررسی قرار گیرد، چرا که دریا محلی است که انسان با حضور در آن از لحاظ روحی آرامش می‌گیرد و درست هم نیست با اقدامات عجیب و غیرمنتظره بخواهیم شادی حضور در دریا به غمی ابدی تبدیل کنیم.

با وجود هشدارها و توصیه‌های فراوان همچنان شاهد غریق هستیم و همچنان افرادی هستند که حضور ناجیان غریق و هشدارهای آنان مبنی بر مراقب خود را مانع شادی خود می‌دانند...

دریای مازندران نیز حال و روز خوشی ندارد با وجود اینکه این دریاچه بزرگ جهان از رفتارهای منحصربه‌ فردی برخوردار است کمبودها و تنگناها از چهره‌اش فریاد می‌زند و همچنان از کمبودها رنج می‌برد به‌طوری‌که می‌توان همه اینها را در غروبش لمس کرد.

* فردا به استقبال طرح‌های دریا در مازندران می‌رویم

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی مازندران در این‌باره ، گفت: جلسات مختلفی در ارتباط با حساسیت نوار ساحلی مازندران برگزار شده تا بتوانیم با توان بالا طرح دریا را بازگشایی کنیم.

نقی کریمیان با اشاره به اینکه فردا به استقبال طرح‌های دریا در مازندران می‌رویم، اضافه کرد: نخستین روز کاری را با استقرار60 درصد از ناجیان غریق آغاز خواهیم کرد.

وی بیان کرد: از روز دوم بازگشایی طرح‌های سامان‌دهی دریا پایش مجدد در سواحل مازندران برای مستقر شدن در دستور کار قرار دارد.

*سال گذشته بیش از 5 هزار نفر از غرق شدن نجات یافتند

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی مازندران با اعلام اینکه سال گذشته 17 مازندرانی در دریا مازندران غرق شدند، تصریح کرد: 62 نفر غریق در سال گذشته داشتیم که 24 نفر از آنان مربوط به بخش‌های خصوصی بود.

کریمیان افزود: همچنین 5 هزار و 45 نفر نجات‌یافته داشتیم که از این تعداد 325 نفر به بیمارستان اعزام شدند و از مرگ حتمی نجات پیدا کردند.

وی با بیان اینکه دریا با استخر دو مقوله جدا از هم هستند، اظهار کرد: وقتی دریا طوفانی است حجم زیادی آب معمولا جهت وزش باد وارد ساحل می‌کند که افرادی که اشرافیت در دریا ندارد با حجم آب مواجه می‌شوند که همان موج‌های شکافنده است و تنها راه نجات آنان غوطه‌ور کردن خودشان روی آب بوده تا همراه موج به ساحل حرکت کنند.

*افراد به توصیه‌های پلیس دریا توجه کنند

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی مازندران  با تأکید بر اینکه انتظار داریم افرادی که وارد ساحل می‌شوند به توصیه‌های ناجیان غریق به‌عنوان پلیس دریا توجه کنند و آن را مانع لذت و شادی خود ندانند، خاطرنشان کرد: موضوعی دیگر اینکه افراد از شنا کردن در مناطق دنج پرهیز کنند، چراکه بیشترین غریق در این مناطق است.

* بیشتر غریق به‌صورت دسته‌جمعی است

کریمیان تصریح کرد: اکثر غریق به ‌صورت دسته‌جمعی بوده که وقتی فردی از خانواده غرق می‌شود نباید برای کمک وارد دریا شوند بلکه باید ناجیان کمک بگیرند در صورت نبود ناجیان از تیوپ یا وسایل امدادی استفاده کرده و خودشان وارد عمل نشوند تا آسیب نبینند.

وی اظهار کرد: سواحل مازندران به چهار نقطه مناطق آزاد و حادثه‌خیز که 900 ناجی غریق حضور دارند، طرح‌های دریا و حومه‌ طرح دریا و همچنین مناطق ممنوعه غیرپوشش داریم که با سنگ چین و یا سیم خاردار محصور شده و غیرقابل دسترس است.

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی مازندران گفت: نگاه امسال متفاوت و حمایتی است که قصد داریم پای کار باشیم و شاهد هیچ غرقی در دریا نباشیم.

*نیمی از ظرفیت طرح دریا در ماه رمضان به‌ کارگیری می‌شود

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران در این‌باره به فارس، اظهار کرد: امسال 95 طرح سامان‌دهی دریا با 900 ناجی غریق در 14 شهرستان ساحلی آغاز به کار می‌کند.

عیسی قاسمی‌طوسی بیان کرد: امسال به‌ دنبال این هستیم که در پرداخت حقوق ناجیان غریق همانند سال گذشته مشکلی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان استقبال از طرح دریا کمتر است مقرر شد نیمی از ظرفیت ناجیان غریق در طرح‌های دریا بکارگیری شود.

* حتی یک غرقی هم برای ما زیاد است

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران با اعلام اینکه حتی یک غرقی هم برای ما زیاد است، تصریح کرد: تلاش ما بر این است تمامی نقاط را پوشش دهیم ولی در زمینه اعتبار با مشکلاتی مواجه هستیم.

قاسمی‌طوسی خاطرنشان کرد: باید تمهیدات لازم در زمینه زیرساخت‌های سواحل اندیشیده شود که تحقق این مهم مستلزم اعتبارات فرااستانی و ملی است.

*ساحل ماسه‌ای و غروب چشم‌نواز

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در این‌باره ، گفت: اداره کل گردشگری مسؤولیت کمیته اسکان و پذیرایی را برعهده دارد که بحث نرخ‌گذاری طرح‌های دریا را در دستور کار قرار داد.

مهران حسنی با اشاره به اینکه مصوبات کمیته را به شهرستان‌های ساحلی ابلاغ کردیم، تصریح کرد: در بحث آلاچیق‌ها و نظارت بر موضوعات با همکاری کمیته نظارت بر بازار به‌ صورت مشترک با سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران اقدامات لازم در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد:در بحث ایستگاه تفریحات دریایی سامان‌دهی بحث جت‌اسکی، قایق موتوری با همکاری دستگاه‌های مرتبط  در دستور کار قرار دارد.

معاون اداره کل گردشگری مازندران به زیبایی‌های ساحل مازندران اشاره کرد و افزود: سواحل استان با توجه به ماسه‌ای بودن در دنیا نادر است و غروب بسیار زیبای ساحل منظره‌ای چشم‌نواز است.

حسنی با بیان اینکه شاهد رهسازی زباله در ساحل مازندران هستیم، اظهار کرد: عدم رعایت در برنامه‌ریزی موجب به وجود آمدن منظره‌ای نازیبا می‌شود که این نازیبایی‌ها به دریا برمی‌گردد لازم است همه به این مهم توجه کنیم که دریا متعلق به تمام مردم است و باید در حفظ آن تلاش کنیم.

*آغازبه کار شناگاه‌های سالم همزمان با بازگشایی طرح دریا

رئیس اداره دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران درباره تعطیلی شناگاه‌های دارای بار میکروبی اظهار کرد: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان در هر شهرستانی یک یا دو طرح فعال است شناگاه‌ها سالم فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

مریم‌السادات موسوی ادامه داد: به طرح‌های دریای دارای بار میکروبی اعلام شده نسبت به رفع آلودگی و یا جابه‌جایی طرح‌ها اقدام کنند تا بعد از ماه مبارک رمضان بتوانند فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: اسامی شناگاه‌های آلوده در سایت سازمان محیط زیست اعلام می‌شود و افراد می‌توانند با مراجعه به سایت از این موضوع آگاهی یابند.

با وجود همه این مسائل طرح سامان‌دهی دریای مازندران از فردا آغاز به کار خواهد کرد و با وجود همه کمبودها و مشکلات ناجیان غریق سراپا گوش و مراقب هستند تا شاهد مشکلی نباشیم ولی مردم نیز باید به توصیه‌ها و هشدارها توجه کنند تا امسال شاهد حتی یک غریق هم نباشیم و اینکه غرقی نداشتیم به یک آرزوی محال تبدیل نشود.