پنجشنبه 21 دی 1396-12:52 کد خبر:49742

ایسنا گزارش می دهد:

ازسرنوشت نامعلوم زباله‌های عفونی مطب‌های خصوصی تا بی‌توجهی به ساخت کارخانه کمپوست در قائم‌شهر

پدیده پسماند و دفن و امحاء زباله از مشکلات اساسی استان‌های شمالی است که در این میان قائم‌شهر به دلیل نزدیکی به محل دپو زباله یکی از کانون‌های اصلی مشکلات زیست‌محیطی به شمار می‌آید.


خزرخبر:پدیده پسماند و جمع‌آوری، دفن و امحاء زباله از مشکلات اساسی استان‌های شمالی است که در این میان شهرستان قائم‌شهر به دلیل نزدیکی به محل دپو و انباشت زباله یکی از کانون‌های اصلی مشکلات زیست‌محیطی در استان مازندران به شمار می‌آید.

با وجود تمام رایزنی های انجام شده تاکنون هنوز اقدام موثری در راستای حل معضل پسماند قائمشهر صورت نگرفته است و اینکه این روند تا چه زمانی ادامه دارد باید از مسئولان پرسید.

پدیده زباله، موضوعی شهرستانی منطقه‌ای و یا استانی نیست بلکه یک موضوع کشوری محسوب می‌شود و باید از مقامات بالادست کشوری اقدام شود چرا که تبعات آن شامل حال همه افراد جامعه می شود.

مردمی که در آن محل سکونت دارند و مسافرانی که به دلیل توریست پذیر بودن مازندران از قائم‌شهر می‌گذرند و این شهرستان که از جمله شهرهای اصلی محورهای مواصلاتی این استان تلقی می‌شود و مسافران با توجه با حضور در این شهر و یا گذر از آن شاهد آلودگی و عوارض ناشی از آن هستند.

محمدی: ناگفته‌هایی که در آینده بازگو می‌کنم

مهدی محمدی فرماندار قائم‌شهردر مورد رفع معضل زباله در این شهرستان اظهار کرد: تلاش شد تا با ورود سرمایه‌گذار جدید به حل این معضل پرداخته شود اما این مهم در بروکراسی اداری و پیچ و خم‌ها آن گرفتار شده و تنها در صورت دریافت مجوز نهایی حل این معضل امکان پذیر است.

وی گفت: طی ۳ سال گذشته جلسات متعددی با سرمایه گذار در این زمینه برگزار شد که مسئولان استانی وقت، در موقع مناسب حمایت های لازم را انجام نداده و کمک نکردند.

فرماندار قائم‌شهر گفت: ناگفته هایی در زمینه عدم حل مسئله زباله شهر مطرح است که در زمان مناسب بازگویی می شود.

محمدی افزود: دستگاه‌های متولی استانی در این زمینه با جلساتی که با استاندار وقت در استانداری و در راستای آن جلساتی نیز در اداره کل اقتصاد و دارایی مازندران با اعضای سازمان پسماند و مدیران کل برگزار کردند بی‌نتیجه بود.

وی ادامه داد: همچنین اعضای شورای شهر و شهردار وقت به خارج از کشور رفته و اقداماتی که سرمایه گذار در در آن زمان انجام داده بود را مشاهده کردند اما متاسفانه با تمام تلاش های انجام شده روند سرمایه‌گذاری متوقف و سرمایه گذار همچنان در بروکراسی اداری گرفتار است.

اقدامی در زمینه ساخت کارخانه کمپوست قائم‌شهر صورت نگرفته است

علی محمد دعاگو رئیس اداره محیط زیست قائم‌شهر نیز در مورد وضعیت پسماند این شهر و مشکلات ایجاد شده فعلی با بیان اینکه محل دفن زباله این شهرستان قدمتی بیش از ۵۰ سال دارد، اظهار کرد: دفن زباله در این مکان به صورت غیربهداشتی انجام می شود و در بازدید های صورت گرفته و حضور مسئولان محیط زیست کشور در قائم‌شهر مقرر شده بود تا کارخانه کمپوست در این شهرستان راه اندازی شود اما تاکنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

وی افزود: طی دوره‌های گذشته مدیریت شهری قائم‌شهر، شهرداران متعدد اقدام خاصی انجام نداده و در این راستا حتی از سوی محیط زیست این شهر شکایتی به دادگاه ارائه شد که شهرداران تمامی دوره ها به دادگاه احضار شده و محکوم نیز شدند اما تاکنون اقدامی از سوی شهرداری قائمشهر مبنی بر جذب سرمایه گذار برای احداث کارخانه کمپوست در جهت حفظ محیط زیست این شهر که موجب آلودگی شده انجام نشده است.

رئیس اداره محیط زیست قائم‌شهر با تاکید بر اینکه حضور شهرداران، شکایت محیط زیست و بازخواست آنها توسط دادگاه تاثیری در این حرکت بزرگ اقتصادی در شهر ندارد، خاطرنشان کرد: جذب سرمایه گذار و احداث کارخانه کمپوست نیازمند اراده جدی تمامی مسئولان است و فرماندار شهرستان به عنوان رئیس کارگروه پسماند، مسئولان رده های بالاتر و استاندار مازندران باید راهکاری مناسبی برای حل این معضل بیاندیشند.

تولید روزانه 300 تن زباله در قائم‌شهر

دعاگو افزود: با توجه به اینکه روزانه ۳۰۰ تن زباله در قائم‌شهر تولید می‌شود و  حجم آن رو به افزایش است، احداث کارخانه کمپوست در این شهرستان با توجه به تولید شیرابه هایی محل دپوی زباله و به علت مجاورت آن با رودخانه تلار قائمشهر آلودگی های آبی برای جانوران دریایی، آلوده کردن خاک و آب های زیر زمینی، آلودگی‌های زیست محیطی برای مردم نیز ایجاد کرده است.

وی گفت: همچنین در هنگام بارندگی تولید شیرابه ها چند برابر شده و به رودخانه می ریزد و در روزهای آفتابی به دلیل ایجاد گاز متان متصاعد شده از فعل و انفعالات زباله ها که قابلیت آتش گرفتن فراوانی دارد خودسوزی در زباله های دپو شده اتفاق می افتد که امری خطرناک است و دود ناشی از آن موجبات ناراحتی و سلب آسایش مردم را فراهم کرده است.

رئیس اداره محیط زیست قائم‌شهر با اشاره به اینکه زمین محل دپوی زباله ها در گذشته خالی از سکنه بوده، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در فاصله 300 متری آن مردم سکونت دارند و وجود مرکز درمانی و مدرسه استعداد درخشان، بوی بد به همراه آلودگی های زیست محیطی ایجاد شده که این امر  اعتراض‌های مردمی را به همراه داشت.

سرنوشت نامعلوم زباله‌های عفونی کلینیک‌های درمانی و مطب‌های خصوصی در قائم‌شهر

دعاگو با تاکید بر اینکه طرح تفکیک زباله از مبدا هنوز به طور کامل از سوی شهرداری و سازمان پسماند اجرا نشده است، اظهار کرد: در حال حاضر تفکیک زباله در مقصد به شیوه سنتی و نداشتن ماسک افراد که آلودگی بسیاری به همراه دارد انجام می شود.

وی درباره ادغام زباله های بیمارستانی با زباله های خانگی نیز گفت: زباله های بیمارستانی از سوی بیمارستان ها با عمل بی‌خطرسازی، زباله های عفونی به عادی تبدیل شده و به محل دپوی زباله می‌پیوندند اما زباله‌های مراکز درمانی غیر دولتی، کلینیک های درمانی و مطب های خصوصی بدون هیچ نظارت بهداشتی به زباله های عادی اضافه می‌شود و شهرداری آن ها را جمع آوری می کند و به دلیل عفونی بودن زباله ها که احتمال خطر زیست محیطی را افزایش می دهد نیازمند اقدامی جدی است.

رئیس اداره محیط زیست قائم‌شهر با بیان اینکه وزارت بهداشت و درمان، متولی امر سلامت مردم است اما در مورد زباله های عفونی مطب های پزشکان و کلینیک های درمانی خصوصی اقدامی تاکنون انجام نداد، گفت: اداره محیطزیست قائم‌شهر خواستار پیگیری این امر مهم در راستای نظارت بر قانون پسماند است و امیدواریم به نتیجه برسد.

دعاگو یادآور شد: به دلیل عدم اقدامات لازم از سوی شهرداری‌ها، محیط زیست طرح شکایت کرد که این عمل انجام شده و شهرداران را به محاکم قضایی کشاند اما این عمل کمکی به حل مشکل نمی کند و به نوعی رفع تکلیف محسوب شده و در این راستا فرماندار به عنوان رئیس کارگروه پسماند باید اقدامات جدی انجام دهد.

وی افزود: شهرداری ها با عدم تمکین مالی نمی توانند اقدام مناسبی در راستای رفع معضل زباله قائم‌شهر انجام دهند و حل این مشکل نیازمند اراده جدی مسئولان استانی و کشوری است.

زباله؛ فرصتی که به معضل یاد می‌شود

علیرضا فرجی یک شهروند قائمشهری با بیان اینکه معضل زباله در قائم‌شهر چشمگیر بوده و آسایش مردم را سلب کرده است، گفت: از مسئولان می‌خواهیم اقدام جدی در این راستا انجام دهند.

وی گفت: کودکان برای رشد در ابتدا به هوای سالم نیاز دارند و در زمانی که تمامی کارخانه های نساجی قائم‌شهر رو به ورشکستگی رفته است و بیکاری در شهر موج می زند، پدیده زباله که می تواند  اشتغال برای شهرستان ایجاد کند از آن به نام معضل یاد می شود.

 

فرجی گفت: عوارض ناشی از آلودگی های زیست محیطی بر اثر وضع دفن زباله در قائم‌شهر بسیار اسفناک بوده و  محیط اطراف خود را تحت تاثیر قرار داده است.

این شهروند قائم‌شهری افزود: شیرابه های حاصل از محل دپوی زباله ها به داخل رودخانه و پس از آن وارد دریا می شود و تمام ماهی ها، جانوران دریایی و سفره های آب زیرزمینی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

به نظر می‌رسد امروز زباله در قائمشهر از حد بحرانی خارج شده و مسئولان باید تمام تلاش خود را برای رفع و یا کاهش آسیب‌های ناشی از آن انجام دهند.

در حالیکه می‌توان از زباله به عنوان یک راهکار برای افزایش اشتغال و استفاده از انرژی و دیگر مسائل کاربردی استفاده کرد، این موضوع در قائم‌شهر به معضل یاد می‌شود که برای رفع این مشکل تنها یک اراده از سوی مسئولان نیاز است.