جمعه 8 دی 1396-12:49 کد خبر:49554

بلاغ گزارش می‌دهد:

وقتی افراد کم‌توان جسمی پای پل‌های عابر پیاده تحقیر می‌شوند!

پل‌های عابر پیاده مناسب‌سازی نشده، نه تنها زمینه تسهیل در رفت و آمد افراد کم‌توان جسمی را فراهم نمی‌کنند،بلکه برای تردد دانش‌آموزان و افراد سالم هم مخاطره برانگیز است.


خزرخبر: مردم در جاده‌های اصلی و برخی مواقع در محورهای فرعی استان مازندران شاهد نصب پل‌های عابر پیاده هستند.

پل‌های عابر پیاده‌ای که با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و با هدایت سازمان حمل و نقل و جاده‌ای مازندران ساخته می‌شود.

پل‌های بلند و شیب و پیچ تند آن همیشه و همیشه مورد انتقاد مردم و رسانه‌ها بوده است.

انسداد حریم پل و اجبار به عبور برای رفت و آمد از روی پلی که امکان گذر از آن با سلامت برای افراد سالم بالای 40 سال هم وجود ندارد، از اقدامات تحمیلی است که نشان از اجبار کردن مردم برای عبور از پل‌های ناایمن دارد، هر چند مخاطرات عبور از جاده هم بسیار است.

در حال حاضر عبور و مرور از پل‌های احداث شده حتی برای کودکان مدرسه‌ای هم بدون مخاطره نبوده و به دلیل پله‌های تند امکان رها شدن افراد کم سن و سال وجود دارد.

با وجود نقائص بسیار زیادی که پل‌های عابر پیاده در استان مازندران دارد، مدیران حمل و نقل جاده‌ای استان اصرار بر استفاده از پل عابر پیاده به شیوه فعلی دارند و در برخی اظهارات سعی دارند توپ را به زمین مردم بیاندازند.

مرگ 107 نفر از عابران پیاده طی 7 ماهه اخیر که توسط پزشکی قانونی منتشر شده، نشان می‌دهد که در حوزه عبور و مرور عابران پیاده باید اقدامات جدی انجام شود که یک مورد اصلی و اساسی مناسب‌سازی پل‌های عابر پیاده است.

به اذعان متولیان بهزیستی استان مازندران حدود 10 درصد مردم استان معلول کم‌توان جسمی و حرکتی هستند، 10 درصد جمعیت مازندران را سالمندان تشکیل می‌دهند و 15 درصد افراد هم در طول سال به انواع و اقسام بیماری دچار هستند.

در مجموع و به صورت عملیاتی حدود 35 درصد از جمعیت 3 میلیونی استان مازندران شرایط استفاده از پل‌های عابر پیاده‌ای که در حال حاضر حتی به تعداد انگشت‌شمار هم مناسب‌سازی نشده است را ندارند، ولی اصرار به ساخت شیوه نامناسب پل‌های عابر پیاده همچنان وجود دارد.

خبرنگاران و دغدغه نامناسب بودن پل‌های عابر پیاده

عدم مناسب‌سازی پل‌های عابر پیاده یکی از سوالات چندین و چند ساله خبرنگاران استان مازندران از مسئولان اجرایی حمل و نقل جاده‌ای مازندران است و پاسخ متولیان امر به سوالات خبرنگاران قانع‌کننده نیست و در هر نشست خبری متولیان حمل و نقل و پایانه‌های استان مازندران به این موضوع اشاره یا مورد پرسش خبرنگاران قرار می‌گیرند.

احمدآفرین محمدزاده مدیرکل حمل و نقل جاده‌ای مازندران در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در نشست خبری در این ارتباط، اظهار کرد: یکی از ابزارهای ما در تهاتر برای تبلیغات و سرمایه‌گذاری در ساخت پل توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: این تبلیغاتی که انجام می‌شود برای برگشت سرمایه هزینه انجام شده است، ممکن است در برخی از نقاط تبلیغی دیده نمی‌شود ولی پل ساختیم، سعی داریم پل‌ها بر اساس تقاضاهای منطقه‌ای، مردم و مقامات محلی ساخته شود، در جاده‌ها محدودیت‌های از بابت زمین داریم.

مدیر کل حمل و نقل جاده‌ای مازندران بیان کرد: برای پل عابر پیاده مهدشت ساری به بسیاری از ارگان‌ها پاسخ دادیم که چرا یک مقداری از پل در زمین شخصی قرار گرفته است، بسیاری از کارها در زمان اجرا با مشکل مواجه می‌شود.

محمدزاده تصریح کرد: ما خودمان می‌دانیم که سازه پل باید آسانتر و شرایط روان‌تر داشته باشد، گام به گام به دنبال مکانیزه کردن پل هستیم و اصلاح سازه را در دستور کار خویش قرار دادیم.

با این اظهارات به نظر می‌رسد که چندان تمایلی برای مناسب‌سازی پل‌های عابر پیاده در استان مازندران وجود ندارد.

دو نمونه از پل ساخت شده عابر پیاده در جاده ساری فرح‌آباد رو به روی دانشگاه پیامبر اعظم و پارک تجن ساری نشان می‌دهد که امکان مناسب‌سازی پل عابر پیاده با هزینه کم وجود دارد و از این دو نمونه پل به صورت جدی استفاده می‌شود.

ساخت پل‌های عابر پیاده تنها و تنها ابزار دست شرکت‌ خصوصی برای تبلیغ کالا و ارائه گزارش عملکرد متولیان حمل و نقل پایانه‌ها برای اینکه اعلام کنند که اقدامی در این راستا انجام داده‌اند هست ولی عامه مردم از ساخت این پل‌ها استفاده‌ای نمی‌برند.