يکشنبه 18 دی 1401-16:0 کد خبر:115368

جهاد کشاورزی مازندران هشدار داد:

سرمازدگی باغ‌های مازندران در پی سرما و یخبندان

سازمان جهاد کشاورزی مازندران نسبت به سرمازدگی باغ‌ها هشدار داد و از باغداران و کشاورزان خواست اقدامات لازم را برای جلوگیری از خسارت انجام دهند.


به گزارش خزرتیترخبر، بر اساس نقشه های هواشناسی و پیش بینی کارشناسان هواشناسی مازندران با تقویت سامانه سرد بارشی و تداوم هوای سرد از اواخر امروز یکشنبه تا صبح روز جمعه بیست سوم دی ماه کاهش محسوس دما، بارش باران ( و برف در میان‌بند و ارتفاعات)، وزش باد نسبتا شدید و مه در ارتفاعات که منجر به یخبندان و آبگرفتگی را شاهد خواهیم بود.

براساس این گزارش، در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی مازندران امروز از باغداران و کشاورزان خواست تا با توجه به در پیش رو بودن سرما، برای پیشگیری از خسارت احتمالی سرما و یخبندان در باغ های استان بویژه باغات مرکبات به توصیه های کارشناسی توجه کنند.

سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد که باغداران نسبت به جمع آوری فوری باقیمانده محصول مرکبات و انتقال به انبارهای فنی اقدام کنند، همچنین استفاده از سیستم های رفع خطر یخ زدگی در صورت استقرار سرمای صبحگاهی و حفاظت باغ از سرمای ناگهانی برای مقابله با سرما را به باغداران توصیه کرد.

کارشناسان کشاورزی بر لزوم تهیه و ذخیره‌سازی سوخت جایگزین و استفاده از سیستم های دومنظوره سوخت در واحدهای تولیدی کشاورزی (دام و طیور، پرورش گل و قارچ و واحدهای گلخانه ای) و صنایع مرتبط با حوزه کشاورزی، تامین علوفه مورد نیاز به ویژه سبوس برای واحدهای دامداری روستایی در مناطق میان‌بند و بالادست، حفاظت از کندوها در برابر سرما و تامین شکر مورد نیاز زنبورداران و بررسی و راه اندازی دستگاه های گرمایشی جایگزین در صورت قطع سوخت اصلی را برای مقابله با سرما مورد تاکید قرار دادند.

مازندران ۱۶۰ هزار هکتار باغ دارد که ۱۱۰ هزار هکتار آن باغ مرکبات است.

به گزارش خزرتیترخبر، همچنین طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران حدود ۷۰۰ هکتار فضای گلخانه ای انواع محصولات کشاورزی از جمله لیمو ترش ، گل و گیا ، توت فرنگی و انواع سبزیجات و سیفی جات تولید می شود./ایرنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir