يکشنبه 18 دی 1401-12:25 کد خبر:115361

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد:

افزایش بیماران سرپایی کرونایی در مازندران/سویه جدید گزارش نشد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: شمار بیماران سرپایی در سطح استان رو به افزایش بوده که اگر ادامه یابد روی بستری ‌شدگان بیماری تاثیر می‌گذارد. 


به گزارش خزرتیترخبر، حدود سه سال از اپیدمی بیماری کووید ۱۹ در جهان و کشور ما می گذرد و در این مدت همواره رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مسوولان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان تاکید شده است.

براساس این گزارش، زدن ماسک ، شستن دست ها ، تزریق واکسن و رعایت فاصله اجتماعی از جمله پروتکل های بهداشتی در زمان کرونایی است که در این مدت همگان اثرات نادیده گرفتن این نکات را در زندگی اجتماعی خود شاهد بودند؛ از افزایش تعداد مبتلایان تا تعداد فوتی هایی که در برخی روزها به ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر می رسید.

به رغم اینکه افراد جامعه تجربه نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی را لمس کرده اند اما به محض کاهش تعداد مبتلایان و فوتی های بیماری تمامی این نکات مورد بی توجهی قرار می گیرد.

واکسیناسیون از جمله این نکات درمانی مورد نیاز برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ است که کشور ما با واکسیناسیون همگانی توانست بر موج هفتم بیماری غلبه کند و بعد از مدت مدیدی طعم آسایش و در امان از بیماری را همگان بچشند.

اما به مرور ذهن جامعه خاطره روزهای ناخوشایندی که بیماری برای هر یک از افراد رقم زده بود را به فراموشی سپرد و شاهدیم که دیگر کمتر کسی به فکر تزریق واکسن است به طوری که براساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی مازندران کمتر از ۲۵۰ هزار نفر در این استان دُز چهارم واکسن خود را تزریق کرده اند این یعنی اینکه کمتر از ۱۲ درصد مردم استان این مرحله از واکسن را تزریق کردند.

همچنین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه ماسک در اماکن عمومی و اصناف مازندران کم شده و آب رفته است و بنا به اظهار نظر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حال حاضر کمتر از ۳۰ درصد اصناف استان و کمتر از این رقم مردم مازندران از ماسک استفاده می کنند.

این روزها با اعلام نشانه‌هایی از ابتلا به سویه‌های جدید کرونا در ایران، زنگ هشدار دوباره به صدا درآمده است و مسئولان وزارت بهداشت به طور رسمی شروع موج هشتم را اعلام کرده‌اند.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد تاکنون ۶۶۶ میلیون نفر در دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده و از این تعداد ۶ میلیون و ۷۰۱ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند، در ایران از ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ که اولین موارد مرگ این بیماری در قم شناسایی شد، بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون هفت میلیون و ۵۶۱ هزار نفر شناسایی شده و از این تعداد ۱۴۴ هزار و ۶۹۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

آخرین نوع ویروس کرونا که از سال گذشته در ایران سویه غالب بوده، اُمیکرون است، طبق اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، سویه جدیدی که در ایران دیده شده نیز از خانواده اُمیکرون است.

به گفته شهنام عرشی بیش از ۹۹ درصد سویه‌های ویروس کرونا که اکنون در دنیا وجود دارد انواع مختلف اُمیکرون است، در ایران نیز اکنون سویه‌های BA۵، BA۲.۷۵،BQ ۱ و XBB از همین خانواده اکنون مهمترین سویه‌های در گردش کرونا و از خانواده اُمیکرون هستند.

پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت هشت دی سال جاری مشاهده نخستین موارد ابتلا به زیر سویه‌های جدید اُمیکرون شامل BQ۱ و XBB را اعلام کرد و گفت: چهارشنبه هفت دی، سه مورد ابتلا به زیر سویه‌های جدید اُمیکرون که در بسیاری کشورهای جهان شایع است در کشور مشاهده شد، از این سه مورد، ۲ نمونه مربوط به زیرسویه BQ۱ و یک مورد مربوط به زیرسویه XBB است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با توجه به سرعت انتقال بالای این زیر سویه‌ها در روزهای آینده شاهد افزایش آمار ابتلا به این زیر سویه‌های جدید خواهیم بود.

همزمان با مشاهده سویه جدید اُمیکرون در جهان و در استانهایی از کشورمان این تصور پررنگ شد که مازندران هم میزبان این سویه شده است اما پاسخ منفی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر روی این تصور خط کشید و گزینه دلیل افزایش بیماری در استان را به سمت و سوی گزینه های بعدی سوق داد.

مازندران عاری از سویه جدید کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: با توجه به اینکه سویه جدید این بیماری در برخی از استان های کشور مشاهده شده است اما تاکنون آزمایش موارد مشکوک که از مازندران به آزمایشگاه های تهران ارسال شد منفی بود و هنوز این سویه وارد مازندران نشده است.

عباس علیپور افزود: سویه‌های جدید ویروس کرونا که اکنون در دنیا وجود دارد انواع مختلف اُمیکرون است که می تواند افرادی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند مبتلا کند.

وی ادامه داد : استفاده از ماسک و تزریق واکسن از جمله این پروتکل های بهداشتی است که برای در امان ماندن از بیماری باید آنها را رعایت کنیم اما این موضوعات بخش فراموش شده در میان مردم استان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بیش از ۲۳۰ هزار نفر در استان دُز چهارم واکسن این بیماری را تزریق کرده اند در حالی که به عنوان یکی از استان های کشور با تراکم بالای افراد مسن می باشد اما این موضوع حداقل از سوی افراد پُرخطر و پرریسک استان که همان سالمندان و بیماران زمینه هستند نادیده گرفته شده است.

۱۵ درصد جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران سالمند هستند که شامل ۴۲۰ هزار نفر می شود و نیز حدود ۴۰ هزار بیمار زمینه ای در این استان شناسایی شده اند .

دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از ۲ دانشگاه علوم پزشکی استان است که حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت را زیر پوشش دارد .

وی همچنین از استفاده نکردن ماسک به عنوان بخش دیگری از پروتکل های بهداشتی فراموش شده از سوی مردم مازندران نام برد و از این موضوع گلایه کرد و گفت: در حالی این وضعیت بی توجهی به پروتکل بهداشتی کرونایی را در استان شاهد هستیم که هنوز این بیماری در جامعه وجود دارد و افراد را به آن مبتلا می کند.

بی توجهی هایی که بازگشت مرگ کرونایی را رقم زد

علیپور افزود:اثرات و تبعات این بی توجهی به پروتکل های بهداشتی باعث شده که امروز شاهد افزایش تعداد مبتلایان و حتی بازگشت مرگ کرونایی در استان باشیم.

وی ادامه داد: به طوریکه هفته گذشته ۲ مورد فوتی براثر ابتلا به این بیماری در مازندران رخ داد که یکی از این فوتی ها در بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران ثبت شده است.

براساس داده های آماری ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل طی روزهای ششم و ۲۶ آبان امسال ۲ مورد فوت براثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ ثبت شد و بعد از آن در آذرماه موردی از فوت براثر ابتلا به این بیماری در استان رخ نداد تا اینکه قطار مرگ کرونایی روزهای سیزدهم و پانزدهم دی ماه منجر به مرگ ۲ نفر در این استان شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین از افزایش تعداد بیماران کرونایی در استان خبر داد و گفت: برخلاف تصوراتی که در عموم مردم وجود دارد این افزایش ابتلا و بازگشت مرگ کرونایی ناشی از ورود سویه های جدید بیماری نیست بلکه کمرنگ شدن پروتکل های بهداشتی و نادیده گرفتن آن از سوی مردم باعث شده تا چنین اتفاقاتی رخ دهد.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه ۶ ماه از آخرین تزریق واکسن بسیاری از مازندرانی ها می گذرد به نوعی سطح ایمنی زایی واکسن تزریق شده پایین آمده است و نمی تواند باعث حفاظت فرد از ابتلا به بیماری شود .

علیپور از مردم مازندران خواست که در صورت گذشت ۶ ماه از زمان تزریق واکسن کرونا برای تزریق واکسن یادآور به مراکز واکسیناسیون استان مراجعه کنند.

کمتر از ۳۰ درصد مازندرانی ماسک می زنند

در همین حال مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: تمامی مراکز بهداشت روستایی و نیز برخی مراکز بهداشت شهری استان برای تزریق واکسن کرونا آمادگی دارند.

سیمین بابایی افزود: خوشبختانه در زمینه تست و واکسن کرونا در استان مازندران کمبودی وجود ندارد و افراد می توانند برای این منظور به مراکز واکسناسیون مراجعه کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر تزریق واکسن رعایت نکات و پروتکل های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری و کاهش آن تاثیر دارد اما در مازندران رعایت این پروتکل ها بشدت کاهش یافته است .

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در حال حاضر میزان رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه زدن ماسک در میان اصناف استان ۳۰ درصد است که این رقم در میان افراد جامعه کمتر از این میزان است.

بنا به اعلام ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان بستری هستند که از این تعداد سه نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری می باشند .

در همین حال وضعیت رنگبندی کرونایی مازندران در این هفته بدین شرح است که با پیوستن بابلسر، میاندورود و نکا به جمع سوادکوه، عباس آباد، گلوگاه تعداد شهرستان های پرخطر کرونایی که در وضعیت زرد قرار دارند به ۶ شهرستان افزایش یافته است.

به گزارش خزرتیترخبر،همچنین آمل، بابل، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، سیمرغ، فریدونکنار، قائمشهر، کلاردشت، محمودآباد، نور، سوادکوه شمالی و نوشهر در وضعیت آبی قرار دارند./علوم پزشکی مازندران

 

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir