شنبه 17 دی 1401-20:12 کد خبر:115345

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل خبر داد:

ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشور‌های جهان در زمینه آنتی‌بیوتیک

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از ایران به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین کشور‌ها در زمینه آنتی‌بیوتیک در جهان نام برد.


به گزارش خزرتیترخبر، محسن محمدی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از ایران به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین کشور‌ها در زمینه آنتی‌بیوتیک در جهان نام برد و گفت: در تجویز آنتی بیوتیک اصرار نکرده و هرگز به طور خودسرانه اقدام به مصرف آن نکنید.

براساس این گزارش، وی افزود: سالانه بیش از ۸.۲ میلیون مورد جدید از عفونت توسط میکروب‌های مقاوم به باکتری در دنیا رخ می‌دهد که در نتیجه آن بیش از ۳۵ هزار نفر می‌میرند، بر این اساس مقاومت آنتی بیوتیک‌ها یکی از بزرگترین تهدیدات بهداشت عمومی محسوب می‌شود.

محمدی گفت: هنگامی که سیستم ایمنی نمی‌تواند در مقابل یک میکرو ارگانیسم دفاع کند پزشک اقدام به تجویز دارویی ضد میکروبی می‌نماید و اگر باکتری را به صورت قفل در نظر بگیریم آنتی بیوتیک به مانند یک کلید می‌باشد، که به باکتری نفوذ کرده و مانع از رشد و تکثیر این موجود زنده می‌گردد.

وی اظهار داشت: مقاومت به دارو‌های ضد میکروبی موقعی بروز می‌یابد که میکروارگانیسم به اثرات دارو‌ها مقاوم شوند و به همین دلیل درمان عفونت پیچیده و خطر انتشار بیماری‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و برخی اوقات غیرممکن می‌شود و منجر به بیماری‌های شدید و مرگ شود.

محمدی گفت: علل بروز مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک‌ها ممکن است به دلیل استفاده بی رویه از دارو‌های ضد میکروبی باشد.

وی افزود: استفاده نادرست از دارو‌های ضد میکروبی و همچنین مصرف بیش از حد آن در صورتی که کاربرد و فایده جهت بیمار نداشته باشد ممکن است منجر به ایجاد میکروب مقاوم به درمان گردد، به طور مثال استفاده از دارو‌های ضد میکروبی در درمان بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی، کرونا یا آنفولانزا کاربردی ندارد.

محمدی گفت: استفاده از دارو‌های وسیع الطیف در درمان بیماری‌های عفونی ساده، منجر به تولید میکروب‌های مقاوم، که به درمان معمول پاسخ نمی‌دهند، خواهد شد که در این صورت آنتی بیوتیک‌های معمولی بی اثر خواهند شد.

وی بیان کرد: در هر زمانی که باکتری با آنتی بیوتیک تماس پیدا کند ممکن است مقاومت میکروبی از طریق جهش در ژن این میکروب ایجاد شود که در مواجهات بعدی درمان را بی اثر کند.

به گزارش خزرتیترخبر، محمدی با اشاره به اینکه آنتی بیوتیک هرگز پاسخ درمانی هر بیماری عفونی نخواهد بود، گفت: هرگز به طور خودسرانه اقدام به مصرف آنتی بیوتیک نکنید و در روش درمان از پزشک خود کمک بخواهید و در صورت مصرف آنتی بیوتیک، به زمان و مقدار تجویز شده دقت کافی نمایید./باشگاه خبرنگاران

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir