سه شنبه 31 خرداد 1401-12:0 کد خبر:101664

کلاف سردرگم مجتمع تجاری الماس:

الماسی که برای صاحبانش بدشانسی آورد

مالکان الماس ساری بعد از گذشت بیش از یک دهه همچنان کلافه و مستاصل به دنبال سرمایه از دست رفته خود هستند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از باشگاه خبرنگاران، مالکان الماس ساری بعد از گذشت بیش از یک دهه همچنان کلافه و مستاصل به دنبال سرمایه از دست رفته خود هستند.

برخی از مالکان مجتمع تجاری الماس ساری می‌گویند: واحد‌های این مجتمع در سال ۱۳۸۹ پیش خرید و طبق قرارداد مقرر شده بود خرداد ۱۳۹۰ تحویل آن‌ها شود، اما با گذشت بیش از ۱۰ سال ساختمان به حال خود رها شده است.

بیش از ۳۰۰ خانواده با پرداخت ارقامی متفاوت از ۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان این مجتمع‌ها را پیش خرید کرده بودند و می‌گویند اگر همین مبلغ را دهسال قبل در هر بخشی سرمایه گذاری می‌کردند اکنون میلیارد‌ها تومان سود نصیب آن‌ها می‌شد.

این افراد خواستار تعیین تکلیف مبالغ سرمایه‌گذاری خود بعد از گذشت بیش از یک دهه هستند.

مجتمع تجاری الماس شهر در کیلومتر ۶ جاده دریای فرح آباد ساری قرار دارد و ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ یک قسمت از ورودی این مجتمع به دلیل آنچه ساخت ‌وساز غیر قانونی نامیده شده بود با حضور عوامل انتظامی تخریب شده بود.

براساس این گزارش، محمد کریمی دادستان عمومی و اتقلاب مرکز مازندران گفت: سازنده ساختمان تجاری الماس شهر بدون دریافت مجوز‌های لازم اقدام به ساخت و ساز و تغییر کاربری زمین کرده و بر اساس حکم دادگاه به قلع و قمع و جزای نقدی محکوم شده بود.

به گفته او در پیش فروش واحد‌های ساختمانی خریداران با علم به این مطلب که هنوز مجوز‌های لازم از جهاد و سایر سازمان‌ها صادر نشده است اقدام به پیش خرید می‌کنند و به عبارتی غیر مستقیم زیر بار مسئولیت تغییر کاربری زمین کشاورزی می‌روند.

بر اساس قانون حفظ کاربری زمین‌های زراعی، هرگونه تغییر کاربری زمین‌های زراعی و باغی مستلزم دریافت مجوز است و افرادی که بخواهند کاربری اراضی زراعی را غیر مجاز تغییر دهند مشمول تعقیب کیفری و براساس قانون حکم تخریب سازه نیز صادر می‌شود.

کریمی می‌گوید: با توجه به اینکه قلع و قمع بنا آسیب به سرمایه شهروندان بود به همین دلیل دادگستری استان پیشنهاد معافیت قلع و قمع بنا را داد که حکم تخریب این بنا در کمیسیون عفو لغو شد.

به گفته دادستان عمومی و اتقلاب مرکز مازندران این بنا عوارض‌های دولتی برای تغییر کاربری را پرداخت نکرده است و اگرچه پرونده کیفری این مجتمع مختومه شد، اما عوارض تغییر کاربری باید پرداخت شود.

وی گفت: رابطه بین سازنده و خریداران تابع قراردادی است که بین آن‌ها تنظیم شده است و خریداران باید با طرح پرونده حقوقی در محاکم قضایی سازنده را ملزم به ایفا تعهدات خود و دریافت خسارت کنند.

کریمی گفت: نظام مهندسی مازندران نیز ایراد‌های فنی به ساختمان وارد کرده است که این ایراد‌ها نیز باید رفع شود.

ساختمان تجاری الماس شهر ساری واقع در جاده خزرآباد مرکز مازندران چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹ دچار حریق شده بود.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir