آخرین عناوین

پنجشنبه 8 ارديبهشت 1401-8:50 کد خبر:99240

اندر احوالات صنعت و معدن مازندران :

اختلاف 180 درجه‌ای توصیف صنعت مازندران از زبان فانی و قوانلو!

در حالی قوانلو صنعت مازندران را سرپا و موجب افتخار امروز خود قلمداد کرد که فانی وضعیت حال حاضر صنعت و معدن را دور از جایگاه واقعی خود توصیف کرد!!


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، مراسم تودیع معارفه رئیس سازمان صمت مازندران با استقبال فعالان بخش خصوصی و تعدادی از مدیران دولتی در سالن اتاق بازرگانی مازندران برگزار شد.

در این مراسم حکم مجید فانی به عنوان رئیس جدید صنعت، معدن و تجارت مازندران که از سوی سید رضا فاطمی امین وزیر صمت زده شده است، قرائت و به صورت رسمی معرفی شد.

مسیر دشواری پیش روی رئیس جدید است

مجتبی رضوی رئیس خانه صمت مازندران در این مراسم با تقدیر از تلاش‌های قوانلو در دوره مسئولیتش، گفت: در شرایط سخت کرونا و همین مدت اندک، رئیس پیشین سازمان صمت توانایی‌های خود را به اثبات رساند و نشان داد که می‌شود کارهای خوبی را اجرائی کرد.

وی صبوری، مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی، تخصص، جسارت و اشرافیت به حوزه‌های سه گانه صنعت، معدن و تجارت را از ویژگی‌های بارز قوانلو برشمرد و حضور وی در دوران مسئولیتش را مثمرثمر ارزیابی کرد.

رئیس خانه صمت مازندران، خاطرنشان کرد: احساس من این است که رئیس جدید سازمان صمت مازندران کار بسیار سختی را در پیش خواهد داشت، البته این استعداد و توانایی در وی دیده می‌شود تا بتواند جا پای رئیس سابق این سازمان بگذارد.

رضوی با اشاره به توانایی‌ها و ظرفیت‌های فانی، بیان کرد: با استعداد و مسئولیت‌پذیری که از رئیس جدید سازمان صمت سراغ داریم ما امیدواریم علیرغم مسیر دشوار پیش‌رو شاهد اتفاقات خوبی در حوزه صنعت و بخش خصوصی باشیم.

وی متذکر شد: سازمان صمت، متولی و به نوعی جاده صاف کن بخش تولید است و لذا از شما انتظار حمایت از بخش صنعت و بخش خصوصی داریم.

زورم به راه‌اندازی داروسازی مبتکران و آمل ماسه نرسید/نمیدانم چه دست‌هایی پشت پرده بود

حسینقلی قوانلو رئیس پیشین سازمان صمت مازندران در این مراسم با بیان اینکه حضور امروز فعالان صنعتی، بخش خصوصی و اصناف خود نشان داد که طی این مدت چه اتفاقاتی افتاده است؛ گفت: صنعتی که در سال 97 با رشد منفی 25 درصد نسبت به سال 96 رکود داشت و در یک سیه چال افتاده بود امروز به یک رشد نسبی رسیده است.

وی افزود: در شرایطی که کشور گرفتار بحران بود به کمک شما از بحران یک فرصت ساختیم و اگر اشتغالی که در سال 1400 در بخش صنعت ایجاد شد اکنون نرخ بیکاری در استان قطعا یک‌ونیم درصد بیشتر بود.

رئیس پیشین سازمان صمت مازندران با اشاره به افزایش 22 هزار نفری شاغلین صنعت در استان مازندران، خاطرنشان کرد: هر چه در سایر بخش‌ها شاهد بیکاری بودیم در بخش صنعت جبران شد و امروز افتخار می‌کنم که 4 ماه است که اطلاعیه جذب کارگر در حوزه صنعت اعلام شده است و نیاز به کارگر در حوزه صنعت وجود دارد؛ چرا که اگر فعال نبودید اکنون شاهد بیکاری بودیم.

قوانلو تاکید کرد: روزی نساجی و چوب‌وکاغذ در این استان یک بحران بود، امروز افتخار من این است که تقریبا یک واحد بحران‌دار کارگری در سطح استان نداریم.

وی اعلام کرد: ما امروز به شدت در حوزه صنعت مازندران نیاز به کارگر داریم و اگر کارگر باشد به سرعت صنعت قابل توسعه بیشتر است.

رئیس پیشین سازمان صمت مازندران، عنوان کرد: من حدود 6 ماه است که بدنبال بازنشستگی هستم و پس از بازنشستگی نیز در کنار بخش خصوصی خواهم بود و خوشحالم از اینکه امروز صنعت مازندران، سرپا است.

قوانلو تصریح کرد: من زورم نرسید که داروسازی مبتکران را راه‌اندازی کنم و خودم هم متوجه نشدم که به چه دلیلی این امر محقق نشد؛ چه دست‌های پشت پرده‌ای در این میان وجود داشت، زورم نرسید معدن آمل ماسه را راه بندازم، بی‌دلیل تعطیل شد و این‌ها نمونه‌های کوچکی هستند که زور من به آن‌ها نرسیده است.

وی با تشکر از بخش اصناف در ایام کرونا، گفت: من از بازاریان و خانواده بزرگ اصناف قدردانی می‌کنم و طی ایام کرونا حتی یک مسئله امنیتی ایجاد نشد، یک اعتصاب کارگری نداشتیم، یک تحصن بازاری نداشتیم و من از صبوری بازار تشکر می‌کنم.

عقب افتادگی صنعت ‌ومعدن مازندران در دستیابی به جایگاه واقعی

مجید فانی رئیس جدید سازمان صمت مازندران، اظهار کرد: علیرغم وجود ظرفیت‌های فراوان اما بخش صنعت نتوانسته است به آن جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.

وی افزود: دلایل این امر مربوط به سالیان گذشته است که مهم‌ترین آن نبود استراتژی توسعه صنعتی مشخص در حوزه صنعت است.

رئیس جدید سازمان صمت مازندران، خاطرنشان کرد: در کشور 30 درصد تولید ناخالص مربوط به بخش صنعت است در حالیکه سهم صنعت‌ومعدن مازندران از تولید ناخالص داخلی کمتر از 10 درصد است.

فانی ادامه داد: هم اکنون از نطر میزان اشتغال در رتبه یازدهم کشور، از نظر جذب سرمایه‌گذاری در رتبه چهاردهم هستیم و در مجموع در توسعه یافتگی صنعتی استان مازندران در بین استان‌های کشور حائز رتبه سیزدهم هستیم.

وی بیان کرد: این آمارها در شرایطی است که استان مازندران، با ظرفیت پذیرش بالغ بر دو هزار لیتر شیر در روز و حدود 30 واحد تولیدی دارای مجوز واحد لبنی، قطب صنعت لبنیات کشور است، ما در کنار این ظرفیت، با دارا بودن سهم 45 درصدی، قطب تولید نئوپان کشور هستیم.

رئیس جدید سازمان صمت مازندران، عنوان کرد: این استان دارای رتبه منحصر به‌فردی در تولید کاغذهای چاپ و تحریر و روزنامه دارد، دارای رتبه چهارم تولید قطعه در کشور با بیش از 100 واحد تولیدی هستیم.

فانی با اشاره به جایگاه نخست مازندران در ذخیره فلورین و سنگ گرانیت، گفت: متاسفانه از 11 معدن فلورین استان تنها 5 معدن فعال است، تنها یک معدن سنگ گرانیت در کلاردشت داریم که متاسفانه نیمه فعال است.

وی با بیان اینکه مازندران دارای رتبه دوم کشور در ذخیره زغال‌سنگ است، افزود: در این بخش 50 مجوز صادر شده است که از 23 معدن مشغول فعالیت، 15 معدن فعال و 5 معدن نیمه فعال است.

رئیس جدید سازمان صمت مازندران، متاسفانه نتوانستیم در حوزه‌های معدنی طلا، مس، سرب، روی و چندین مورد دیگر به جایگاه واقعی خودمان دست پیدا کنیم که این امر ریشه در گذشته‌های دور دارد.

فانی تاکبد کرد: پیاده کردن شعار سال رهبری می‌تواند چراغ راه باشد برای پر کردن فاصله و شکاف موجود و لذا رشد اقتصادی در گرو اقتصاد تولیدمحور و صادرت‌گرا است نه ایجاد منطقه آزاد تجاری که متاسفانه برخی‌ها بدنبال تبدیل مازندران به دروازه‌های ورود ورادات هستند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم شرکتی داشته باشیم که از ابتدا محصولات تولیدی آن دانش‌بنیان باشد خیلی زمان‌بر است اما می‌توان به نحوی عمل کرد که در زمان کمتری به آن دست پیدا کرد؛ تصریح کرد: می‌توانیم از خیلی از شرکت‌های متوسط و بزرگی که اکنون فعال هستند و بودجه طرح و توسعه بالایی دارند، بخواهیم که در مرور زمان و به‌صورت مرحله‌ای، 50 درصد از محصولات تولید خود را به سمت دانش‌بنیان کردن هدایت کنند.

رئیس جدید سازمان صمت مازندران، اذعان کرد: اگر به‌درستی شعار سال مقام معظم رهبری را پیاده کنیم قطعا به خیلی از خواسته‌هایمان خواهیم رسید و تمامی اهداف دولت در حوزه صنعت محقق نخواهد شد مگر با فعالیت و مشارکت بخش خصوصی.

فانی مطرح کرد: بنده تمام تلاش خود را برای عملیاتی کردن سیاست‌های بالادستی مقام معظم رهبری در بخش اقتصاد مقاومتی، تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی، انتظارات دولت و  وزیر صمت در حوزه صنعت استان خواهم کرد و خود را متعهد می‌دانم سیاست‌های دولت را در این استان پیاده کنم.

طرح آمایش صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در دست انجام قرار دارد

شهاب جنابی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی صمت در آیین تکریم قوانلو و معارفه  فانی به عنوان سرپرست اداره کل صمت مازندران با اعلام اینکه  حضور این تعداد صنعتگر در مراسم امروز نشان دهنده این است که مسئولین مازندرانی پایه کار صنعت هستند و این بر انتظارات و مسئولیت‌ها می‌افزاید؛ گفت: حوزه صنعت اثربخشی حائز اهمیتی بر زندگی مردم دارد.

وی با اشاره به اینکه شعار سال‌های اخیر مقام معظم رهبری تحت عناوین مختلفی در حوزه اقتصادی است، افزود: برای دستیابی به پیشرفت صنعتی از تمام توان استفاده و با برنامه‌ریزی انجام شده قطعاً شاهد رشد صنعتی در کشور خواهیم بود.

مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی صمت به برنامه‌های وزارت صمت اشاره و اظهار کرد: طرح آمایش صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و شهرستان‌ها را در حال پیگیری و اجرایی کردن هستیم و در خواستی که از شما داریم آن است که همه ذینفعان این طرح، در اجرای آن مشارکت کنند تا طرح نهایی به یک اجماع نسبی رسیده باشد.

جنابی به انتظارات از سازمان‌های صنعتی استان اشاره و تصریح کرد: ما دغدغه‌های فعالان صنعتی را دغدغه‌های خودمان می‌دانیم و لذا به آینده بسیار خوش‌بین بوده و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان مازندران در بخش صنعت، معدن و تجارت، متذکر شد: امیدواریم با اتکا به این ظرفیت‌ها و برنامه‌ها بتوانیم به تحول و اهداف مورد نظر در این بخش دست پیدا کنیم.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :