آخرین عناوین

جمعه 5 فروردين 1401-19:12 کد خبر:95498

یک بام و دو هوای مجتمع فرهنگی و هنری رامسر:

مجتمع فرهنگی و هنری رامسر در دوراهی تخریب و تکمیل

مجتمع فرهنگی و هنری نیمه‌کاره رامسر وارد مرحله جدیدی از کش‌وقوس‌ها شده؛ میراث فرهنگی اعلام کرده باید تخریب شود، اما مدیرکل فرهنگ و ارشاد می‌گوید ساخت مجتمع به قوت خود باقی است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایرنا، پروژه نیمه‌کاره و ناتمام مجتمع فرهنگی و هنری رامسر که در باغ ۳۳ هکتاری زیبا و معروف این شهر سال‌هاست بلاتکلیف مانده و طی یک سال اخیر زمزمه‌هایی برای پایان توقف ساخت آن مطرح شده بود، با اعلام نظر جدید سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران مبنی بر توقف عملیات ساخت و تصمیم‌گیری برای تخریب سازه نیمه‌کاره، یک بار دیگر با چالش مواجه شد.

عملیات ساخت این مجتمع فرهنگی و هنری از سال ۱۳۸۰ آغاز شد، اما به دلیل قرار داشتن محل ساخت در باغ ۳۳ هکتاری که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، از همان گام‌های ابتدایی و پس از اجرای اسکلت فلزی مجتمع، طبق ضوابط میراث فرهنگی با ساخت آن مخالفت شد.

سرانجام پس از سال‌ها تعطیلی عملیات ساخت این مجتمع، بالاخره در سال ۱۳۹۸ گام‌هایی برای یافتن راهکار مناسب به منظور تکمیل پروژه و جلوگیری از تخریب آن برداشته شد، مرداد ۱۳۹۸ در سفری که علی‌اصغر مونسان رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و وزیر پیشین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به رامسر داشت، در نشستی مشترک با استاندار مازندران رایزنی‌هایی برای یافتن راهکار مناسب انجام شد که در نهایت موافقت مشروط مونسان برای اجرای این پروژه را به همراه داشت.

در مذاکره بین استاندار پیشین مازندران و مونسان، قرار شد هیچ قسمتی از مجتمع فرهنگی و هنری رامسر کاربری اداری نداشته باشد و صرفا به عنوان یک مجموعه فرهنگی و موزه‌ای در دل باغ ۳۳ هکتاری رامسر بهره‌برداری شود، آن زمان سیف‌الله فرزانه مدیرکل وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران نیز عنوان کرده بود که اگر بنای نیمه‌کاره موجود در این باغ با کاربری فرهنگی و موزه‌ای و بر اساس ضوابط و با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی و سازمان جهانی یونسکو ساخته شود مانعی برای ثبت جهانی باغ محسوب نخواهد شد، با همین موافقت‌های مشروط اقداماتی طی دو سال اخیر برای از سرگیری عملیات ساخت این مجتمع صورت گرفت، حتی چند ماه پیش مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از اختصاص ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تکمیل این مجتمع خبر داد، اما اکنون اعلام شده که این سازه نیمه‌کاره باید تخریب شود تا فرآیند ثبت جهانی باغ ۳۳ هکتاری به جریان بیفتد.

بحث تخریب سازه نیمه‌کاره مجتمع فرهنگی و هنری موجود در باغ ۳۳ هکتاری رامسر را ۴ فروردین مهدی ایزدی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران مطرح کرد و گفت که سازمان بازرسی بر اساس ضوابط میراث فرهنگی و حریم مصوب این عرصه از ساخت و ساز در این منطقه تاریخی جلوگیری و مجوز ساخت این بنا را غیرقانونی اعلام کرد که نکاتبات مربوطه در سطح وزارتخانه نیز انجام شده است.

به گفته ایزدی این سازه باید طبق مقررات و با توجه به نظر سازمان بازرسی تخریب شود، او تاکید کرد که حتی مکاتبات پیرامون منع ساخت‌وساز در این عرصه به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به عنوان بهره‌بردار و اداره کل راه و شهرسازی به عنوان مجری طرح فرستاده شد در صورتی که ساخت‌وساز ادامه یابد این دو دستگاه باید پاسخگوی نهادهای نظارتی باشند.

ساخت مجتمع به قوت خود باقی است

اما مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران این اظهار نظر را قبول ندارد و معتقد است که ساخت این مجتمع فرهنگی و هنری با توجه به این که از مصوبات شورای برنامه‌ریزی استان محسوب می‌شود کماکان به قوت خود باقی است.

عباس زارع در متنی که در صفحه اینستاگرام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با تیتر «مرهم باشید، نمک بر زخم هنرمندان نپاشید» با اشاره به به ظرفیت ویژه اصحاب  فرهنگ، هنر و رسانه رامسر و نبود فضای مناسب برای ارائه فعالیت های فرهنگی هنری در این شهرستان، نوشته است: در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان که دو سال پیش با حضور وزیر وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شده بود مقرر شد این مجتمع در قالب فرهنگسرا ساخته شود و صرفا برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری رامسر مورد استفاده هنرمندان قرار گیرد، تا کنون هم مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان به قوت خود باقی است و روند تکمیل پروژه ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه نیز از مسئولان استان درخواست کرده که برای تکمیل این مجتمع پای کار بیایند. در ادامه متن زارع آمده است: ضمن تقدیر از همکاری‌های دلسوزانه جناب آقای حسینی‌پور استاندار محترم، جناب آقای دکتر حسینی نماینده مردم این شهرستان، امام جمعه و فرماندار رامسر، تقاضای ورود مدیران ارشد استان به تسریع در ساخت مجتمع فرهنگی و هنری رامسر را دارم. طی دو سال گذشته خارج شدن این پروژه از رکود ۱۵ ساله بارقه امید را در دل هنرمندان رامسر روشن کرد و نباید این امیدواری را به ناامیدی تبدیل کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تأکید دارد که این پروژه از یک سو مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان را دارد و نمی‌توان به همین سادگی چنین مصوبه‌ای را نادیده گرفت و از سوی دیگر ساخت مجتمع بر اساس ضوابط و با کاربری صرفا فرهنگی و هنری و موزه‌ای که سازگار با ماهیت باغ ۳۳ هکتاری است انجام می‌شود و منافاتی با احیاء باغ ندارد.

باغ ۳۳ هکتاری رامسر یکی از ۲ طرح پیشنهادی اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران در سال ۸۸ برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو است که به دلیل وجود ساختمان نیمه‌کاره فرهنگی و هنری از دستور ثبت جهانی خارج شد.

این باغ بر اساس مدارک و شواهد از نظر ریخت‌شناسی و معماری از همان ابتدا دارای طرح و نقشه مشخص بوده و الگوی هندسی، فرم‌های شکسته و ترکیب آن‌ها با دایره، آن را در کنار نمونه‌های ایرانی آن مانند هشت‌بهشت اصفهان و مشابه خارجی مانند باغ ورسای فرانسه قرار داده که همین ویژگی‌ها سبب شد در سال ۸۳ به ثبت ملی برسد.

حالا با توجه به اظهارنظر مطرح شده از سوی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران مبنی بر قطعی شدن تخریب سازه مجتمع  و همچنین تأکید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با توجه به دارا بودن مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان، باید دید که سرنوشت این باغ و این مجتمع چه می‌شود.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :