آخرین عناوین

سه شنبه 24 اسفند 1400-16:50 کد خبر:94291

هشدار نارنجی هواشناسی مازندران :

جولان امواج ۵ متری در دریای خزر

هواشناسی مازندران با هشدار سطح نارنجی اعلام کرد: ارتفاع امواج در دریای خزر به پنج متر خواهد رسید و دریا مواج است.


به گزارش خزرتیترخبر، هواشناسی مازندران با اعلام هشدار سطح نارنجی برای هرگونه فعالیت‌های دریایی ، اعلام کرد که دریای خزر از سه ‌شنبه شب با نفوذ و استقرار سامانه پرفشار سطح زمین ، شمالی شدن جریانات هوا و عبور تراز از میانی جو، طوفانی می‌شود و ارتفاع امواج در این دریا به پنج متر خواهد رسید.

براساس این گزارش، هواشناسی مازندران در این هشدار که ظهر امروز سه شنبه ۲۴ اسفندماه منتشر شد ، اعلام کرد که سامانه پرفشار سطح زمین از اواخر امشب فعال می شود و تا پنجشنبه شب هفته جاری ادامه خواهد یافت.

بر اساس این پیش بینی ، بیشینه سرعت باد در مناطق نزدیک ساحل تا ۱۸ متر بر ثانیه و در مناطق دور از ساحل نیز تا ۲۲ متر بر ثانیه از سمت شمالغربی خواهد رسید که نتیجه آن طوفانی شدن دریا و شکل گیری امواج بلند خواهد بود.

هواشناسی مازندران بیشینه ارتفاع موج در مناطق نزدیک ساحل در طی این مدت را تا ۳.۷ و در مناطق دور از ساحل را نیز تا پنج متر پیش بینی کرد و هشدار داد که احتمال خسارت به سازه های دریایی و ساحلی و اسکله ها ، غرق شدن شناورهای سبک و سنگین در این مدت وجود دارد و توصیه کرد که تمامی فعالیت های دریایی در این مدت ممنوع و تمهیدات  لازم برای محافظت از سازه ها و شناورها اندیشیده شود.

هشدار سطح نارنجی برای فعالیت دریایی در خزر در حالی منتشر شده است که دستکم چهار هزار و ۲۰۰ صیاد عضو ۵۴ شرکت پره از نیمه دوم مهر ماه صید ماهیان استخوانی را با پهن کردن تورهایشان در آب های ساحلی دریای مازندران آغاز کرده اند.

فعالیت عادی دریایی در خزر تنها در زمانی که ارتفاع امواج کمتر از یک متر باشد ، امکان پذیر است، در صورت شکل گیری امواج بیشتر از یک متر و حداکثر تا ۲ متر هرگونه  فعالیت دریایی با مخاطره همراه می شود و باید با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه همراه باشد. شکل گیری امواج بیشتر از ۲ متر هم فعالیت های دریایی را در خزر با خطر جانی و خسارت به تجهیزات همراه می کند و  به همین دلیل هم هشدار سطح قرمز از سوی هواشناسی صادر می شود.

هواشناسی، شرایط جوی مازندران در روز جاری را ابری گاهی با بارندگی و وزش باد و در ارتفاعات مه آلود با بارش متناوب باران و برف و وزش باد و در روزهای چهارشنبه و پنج‏شنبه را نیز ابری همراه با بارش باران و در ارتفاعات مه آلود با بارش برف، وزش باد گاهی شدید، کاهش محسوس دما با احتمال رعد و برق و تگرگ و از بعدازظهر پنج شنبه از سمت غرب استان  را نیز بتدریج  با کاهش ناپایداری و ابر پیش بینی کرده است.

آسمان مازندران در روز جمعه صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش نسبی دما و در بعدازظهر با افزایش ابر و در روزهای شنبه و یک‏شنبه هفته آینده نیز در مناطق ساحلی و جلگه ای نیمه ابری تا ابری بویژه در نیمه غربی با  بارش پراکنده باران و در ارتفاعات صاف تا  نیمه ابری گاهی با افزایش ابر پیش بینی شده است.

دمای هوای شهر ساری مرکز مازندران نیز امروز در گرم ترین ساعت به ۱۰ درجه سانتی گراد بالای صفر می رسد که این میزان در مقایسه با روز گذشته یک درجه کاهش نشان می دهد.

مازندران با حدود ۳۴۰ کیلومتر بیشترین ساحل جنوبی دریای خزر را در اختیار دارد.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :