آخرین عناوین

دوشنبه 16 اسفند 1400-21:2 کد خبر:93087

وضعیت نگران کننده واکسیناسیون کودکان در مازندران

بسیاری از والدین مازندرانی همچنان رغبتی به واکسیناسیون کودکانشان ندارند ، در حالی که کارشناسان هشدار می دهند که با ادامه این روند، احتمال ابتلا کودکان به کرونا بیشتر خواهد شد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایرنا، طبق آمار دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در زمان حاضر ۴۴۷ نفر در بیمارستان‌های استان به دلیل ابتلا به اومیکرون بستری هستند که از این تعداد ۱۲۰ نفر را کودکان پنج تا ۱۲ سال تشکیل می دهند، واکاوی آمارهای کارشناسان بهداشتی هم نشان می‌دهد که هیچ یک از این خردسالان مبتلا به کرونا واکسن‌های خود را تزریق نکرده بودند.

اکنون باوجود افول شیوع کرونا در مازندران ، اما آمارها نشان می‌دهد که از مجموع ۸۴ نفری که در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان بستری شدند، ۲۵ نفرشان کودک هستند، کارشناسان حوزه بهداشت بر این باورند که علاج مهار کرونا در بین کودکان و ایجاد ایمنی جمعی در جامعه تنها با تزریق واکسن کرونا امکان پذیر است.

براساس این گزارش، بررسی‌ها نشان می‌دهد که با گذشت ۲۲ روز از آغاز عملیات اجرایی تزریق واکسن کرونا به گروه سنی پنج تا ۱۲ سال ، بسیاری از والدین مازندرانی همچنان رغبتی به واکسیناسیون کودکانشان ندارند ، در حالی که کارشناسان هشدار می دهند که با ادامه این روند، به طور حتم در سویه‌های جدید شیوع، احتمال ابتلا کودکان به کرونا بیشتر خواهد شد.

از روز ۲۴ بهمن همزمان با آغاز فراخوان تزریق واکسن کرونا به کودکان پنج تا ۱۲ سال تاکنون تنها ۶۲ هزار و ۵۳۴ از این جامعه هدف ۲۵۰ هزار و ۷۰۳ هزاری نفری نسبت به تزریق واکسن کرونای خود اقدام کرده اند ، آماری که به اعتقاد کارشناسان بهداشت و درمان نمی‌تواند نقطه اتکا برای مهار همه ‌گیری کرونا در میان کودکان باشد.

فرصت استثنایی تزریق واکسن با افول شیوع اومیکرون

به گزارش خزرتیترخبر،مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران می‌گویند: آحاد مردم بویژه کودکان باید از فرصت افول شیوع کرونا در استان استفاده کنند تا با تزریق به موقع واکسن به کودکان و دزهای تکمیلی در بین دیگر اقشار جامعه ایمنی جمعی در موج های احتمالی و بعدی سویه‌های جدید کرونا ایجاد شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : براساس تازه‌ترین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنها سه شهرستان استان در وضعیت رنگ بندی قرمز کرونایی قرار دارند و بقیه شهرستان‌های استان وضعیت به طور تقریبی با ثبات را طی می‌کنند که باید شهروندان از این فرصت استثنایی استفاده کرده و نسبت به تزریق واکسن کرونای خود اقدام کنند.

عباس علیپور افزود : در هفته‌های گذشته به دلیل شیوع افسار گسیخته اومیکرون امکان واکسیناسیون افرادی که به این بیماری مبتلا شده بودند، نبود اما این روزها با کاهش ابتلا، پایان دوران نقاهت بستری شدگان و همچنین سپری شدن زمان ۲۰ تا ۳۰ روزه بعد از ابتلا به اومیکرون، به نظر می‌رسد بیشتر شهروندان از جمله کودکان می‌توانند نسبت به تزریق واکسن کرونای خود اقدام کنند و به نوعی شرایط برای ایجاد ایمنی جمعی علیه کرونا فراهم است.

وی با بیان این که روند تزریق واکسن کرونای کوکان در مازندران رضایت بخش نیست ، ادامه داد : برای ایجاد ایمنی جمعی در بین کودکان باید حداقل ۸۰ درصد از جامعه هدف پنج تا ۱۲ نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کرده باشند که اکنون با این رقم آرمانی فاصله زیادی وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : درگیر شدن و ابتلا کودکان در موج ششم شیوع به کرونا به نسبت موج‌های قبلی قابل تامل است و سویه اومیکرون چهره جدیدی از مرموز بودن این ویروس خطرناک را نشان داد و در آینده هم مشخص نیست که در موج های بعدی کرونا به چه میزان کودکان درگیر شوند، بنابرین والدین به طور حتم برای ایمنی فرزندانشان باید نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.

وی افزود : در موج ششم کرونا با ابتلا کودکان به اومیکرون، خبری از درگیر شدن ریه و یا مشکلات تنفسی برای آنان نبود ، اما در پیک‌های بعدی احتمالی شاید مشکلات تنفسی هم برای کودکان مبتلا به کرونا ایجاد شود ، بنابراین اکنون باید با آینده‌ نگری به فکر چاره بود و برای جلوگیری از ابتلا کودکان به کرونا تزریق واکسن را جدی گرفت.

به گزارش خزرتیترخبر، علیپور با بیان این که واکسن‌های سینوفارم و پاستو کووک برای استفاده کودکان در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد: تاکنون از تعداد کودکان پنج تا ۱۲ سالی که نسبت به تزریق این واکسن‌ها اقدام کردند، عوارضی گزارش نشده است و این واکسن‌ها به هیچ عنوان مشکل و یا بیماری در بدن کودک ایجاد نمی‌کند.

وی با اظهار این که آمارها نشان می‌دهد که وضعیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در معابر و اماکن عمومی شلوغ و پرتردد مازندران هم رضایت بخش نیست، گفت: تنها ۳۰ درصد از مردم در استان خود را مقید به استفاده از ماسک می‌دانند که با ادامه این روند در ماه‌های آینده شیوع موجود جدید کرونا در استان حتمی خواهد بود.

علیپور از خانواده‌های مازندرانی درخواست کرد که این روزها با توجه به افزایش رفت و آمد و شلوغی بازار شب عید به طور حتم آنان نسبت به استفاده از ماسک در زمان تردد در اماکن عمومی و فروشگاه‌ها حساسیت به خرج دهند.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :