آخرین عناوین

دوشنبه 2 اسفند 1400-19:42 کد خبر:90747

خبرگذاری فارس گزارش می دهد:

کابوس سگ‌های ولگرد در شهر/ از مشکل تردد در شهرها تا دردسر در زمان تیک‌اف هواپیما

این روزها درحالی معابر و کوچه‌ها  در شهرها و روستاها جولانگاه سگ‌های ولگرد شدند و پرسه سگ‌های ولگرد بر نگرانی شهروندان افزوده است.


خزرتیترخبر: درب منزل را باز می‌کنم و مثل هر روز برای انجام کار روزانه قصد خروج از منزل را دارم که گله سگ‌ها توجهم را جلب می‌کند، با وجود اینکه ترسی از سگ یا حیوان ندارم اما خبرهای این روزها گاز‌گرفتگی مرا پشیمان می‌کند، دوباره پشیمان می‌شوم اما از طرفی انجام کارم هم واجب است با ترس و دلهره به مسیرم ادامه می‌دهم.

از ترس اینکه حیوانات متوجه نگرانی و ترسم نشوند، فکرم را به جای دیگر معطوف کرده و با تردید از آن محدوده دور می‌شوم اما در راه کودکی همراه مادرش می‌خواهد از همان مسیر رد شود با خودم می‌گویم اگر با گله سگ‌ها مواجه شود چه حالی به او دست می‌دهد چه حالی می‌شود؟! این حکایت این روزهای محله‌ها و خیابان‌های شهرهای مازندران است که پرسه سگ‌های ولگرد بر نگرانی شهروندان افزوده است.

شاید در گذشته این مشکل کمرنگ‌ بوده اما اکنون به مشکل جدی تبدیل شده که این روزها در حالی معابر و کوچه‌ها جولانگاه سگ‌های ولگرد شدند، شنیدن خبرهای تلخ از جمله حمله این سگ‌ها در شهرهای مختلف استان زنگ خطر جدی را در استان به صدا درآورده است.

موضوع نگران‌کننده افزایش جمعیت سگ‌ها است که نشان می‌دهد در این زمینه اقدام جدی صورت نگرفته و کارهایی که انجام شده موقتی بوده و بعد از مدتی هم به فراموشی سپرده شده است.

وجود سگ‌های ولگرد در سطح خیابان‌ها و بلوارهای مازندران تنها مختص شب نبوده بلکه در طول روز نیز می‌توان جمعیت آنان را آن هم به‌صورت گله‌ای مشاهده کرد که این موضوع در کنار به خطر افتادن سلامت شهروندان موجب نگرانی و ترس شهروندان می‌شود.

در چند ماه گذشته خبر گازگرفتگی سگ‌های بی‌صاحب در شهرها وحشت و ترس را در شهروندان ایجاد کرده است که در این زمینه اقدامات جزیره‌ای و موقتی نتوانسته برای همیشه خیال شهروندان را از بابت این معضل راحت کند.

طی پیگیری‌ها بیشترین مشکل بحث زمین بوده که تبدیل به سریالی تلخ شده؛ به طوری‌که زمین‌هایی که با هزار دوندگی برای نگهداری سگ‌‌‌ها مشخص می‌شود بعد از مدتی با وجود معارض مردمی باید تحویل شود و در فکر زمین دیگری باشند همین مسائل گاز گرفتگی سگ‌های ولگرد و برهم خوردن آرامش و امنیت شهروندان و یا حتی پایان دادن به زندگی یک کودک را به قصه پرغصه‌ای تبدیل کرده است.

شهروندان نیز با مشاهده سگ‌های ولگرد در کنار حس ترس و اضطراب نگرانی‌شان با توجه به مسائل بهداشتی بیشتر شده و از همه بدتر اینکه افزایش جمعیت سگ‌ها و حضور گله‌ای آنان در معابر نگرانی‌ها را بیشتر و بیشتر کرده است.

مسئولان شهری آنچه که باید را انجام نمی‌دهند

در کنار این مشکلات و دغدغه شهروندان به سراغ مهری جانپور یکی از اعضای انجمن دوستداران حیوانات رفتیم که  بیش از پنج سال است در انجمن دوستی با حیوانات شهرستان بابل فعالیت دارد و می‌گوید: درمان نمونه‌های آسیب‌دیده همراه با عقیم‌سازی در دستور کار انجمن قرار داد، البته به‌جز حیواناتی که شرایط واگذاری را دارند.

خانم جانپور با وجود اینکه عضو انجمن دوستداران حیوانات است نگران سامان‌دهی سگ‌های در سطح شهرها است و ادامه می‌دهد: مسئولان شهری آنچه که باید را انجام نمی‌دهند، اگر این چنین بود حیوانات آسیب نمی‌بینند و هم همشهری‌ها شرایط خوبی را درک می‌کنند، حتی افرادی که حیوان دوست هستند هم از شرایط حیوانات راضی نیستند.

این دوستدار حیوانات اضافه می‌کند: اگر مسئولان همکاری کنند و آن وظایفی که دارند به درستی انجام دهند شرایط بهتری خواهیم داشت.

وی از وضعیت جامعه نیز اظهار نگرانی کرده و یادآور می‌شود:  بخش دیگر سلامت جامعه است، وقتی کار به ‌درستی پیش نمی‌رود شاهد هر اتفاقی خواهیم بود، بحث این است برخی نمی‌خواهند زیر بار مسئولیت بروند و یک دور باطل سالانه تکرار می‌شود اینکه سالانه به چند پیمانکار پول می‌دهند و حیوانات از این شهر و به آن شهر منتقل می ‌کنند.

خانم جانپور خاطرنشان می‌کند: درست است ساماندهی سگ‌های ولگرد زمان می‌برد ولی باید از یک نقطه‌ای شروع شود و در این زمینه همه شهرداری‌ها باید پای کار باشند.

در کنار همه این مسائل؛ از ابتدای امسال بحث زنده‌گیری سگ مطمئنا در دستور کار شهرداری‌های مازندران وجود داشته اما موضوع مهم بحث زمین ‌و مکان نگهداری آن هم در محدوده شهری و موضوع دیگر بحث اعتبار و بودجه است که به درب بسته خورده است.

ممانعت محلی

علیرضا حمیدی مدیر خدمات شهرداری ساری نیز اظهار کرد: هر مکانی که برای نگهداری سگ شناسایی پیدا می‌شود با ممانعت محلی مواجه می‌شویم.

وی افزود: بخش عمده‌ای از سگ‌ها در اطراف شهرها رهاسازی شدند که بعد از تولید مثل دوباره به شهرها برمی‌گردند.

مدیر خدمات شهری شهرداری ساری با بیان اینکه این مشکل مربوط به همه شهرهای مازندران است، اضافه کرد: حتی در فرودگاه ساری اعلام شده در بحث تیک اف و فرود و حتی در ساحل هم دچار مشکل شدند.

حمیدی به هزینه بالای نگهداری سگ‌ها در مازندران اشاره کرد و گفت: سگ‌ها بعد از زنده‌گیری، پلاک‌کوبی، عقیم‌سازی به مکانی جدید منتقل شده و یا اطراف شهرها و روستاها رهاسازی می‌شوند که موجب بروز مشکلات می‌شود.

نگرانی‌ها زمانی بیشتر می‌شود که  مصطفی جوانیان  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون یک‌هزار و ۷۵۹ مورد گزیدگی توسط حیوانات در بابل صورت گرفته که یک‌هزار و ۴۴۷ مورد فقط گزیدگی با سگ و ۱۸۸ مورد گربه گزیدگی بوده است.

وی گفت: ما یک مورد ابتلا به هاری در سطح شهرستان داشتیم که به دنبال گزش سگ بوده و به دلیل عدم مراجعه جهت تزریق واکسن هاری منجر به فوت این کودک شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان کرد: علاوه بر سگ و گربه تمامی پستانداران مثل اسب، گاو، گوسفند، خرگوش و .. هاری را انتقال می‌دهند.

جوانیان با بیان اینکه اولین قدم پس از گزش شست و شوی محل گزش با آب و صابون فراوان است، اضافه کرد: تا حد امکان نباید بخیه شود مگر اینکه در قسمت‌های خاصی از بدن مثل صورت به خاطر زیبایی بخیه با فاصله انجام شود.

وی یادآور شد: حتماً جهت تزریق واکسن به مراکز بهداشتی مراجعه کنند واکسن هاری می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلا به این بیماری شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: همشهریان در صورت گزیدگی توسط حیوانات می‌توانند به‌صورت شبانه‌روزی به مرکز بهداشت واقع در میدان باغ فردوس بابل برای تزریق واکسن هاری مراجعه کنند.

به نظر می‌رسد سامان‌دهی سگ‌های ولگرد در شهرهای استان نیاز به عزم همگانی بیشتری، تا مسئله پیش روی حوزه شهری در استان برای همیشه حل شود.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :