آخرین عناوین

دوشنبه 2 اسفند 1400-16:19 کد خبر:90741

ماجرای یک معدن و اعتراض چلاوی‌ها:

داستان پیچیده‌ معدن چلاو آمل/سودجویانی که با طمع‌کاری تیشه‌ به ریشه درختان هیرکانی می‌زنند

مجوز معدنی در چلاو آن هم بدون اختیار دستگاه‌های اجرایی مازندران سبب اعتراض اهالی منطقه شده است، معدنی که تهدیدی بزرگ برای محیط زیست منطقه به ویژه درختان هیرکانی است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تسنیم، جاده هراز یکی از سه جاده مواصلاتی استان مازندران به سمت پایتخت کشور است که طول آن به 192 کیلومتر می‌رسد، جاده‌ای که به دلیل بهره‌مندی از رودخانه بزرگ هراز، رشته کوه‌های البرز و قله سپید و سربلند دماوند به عنوان زیباترین و پرجاذبه‌ترین جاده این استان به شمار می‌رود.

نعمات خدادادی که از دل آن چشمه‌های گوارای سرد و آب معدنی های گرم درمانی می‌جوشد سال‌هاست حال مساعدی ندارد و دیگر آب رودخانه بزرگ و معروف هراز در خود پرورش ماهی خال قرمز را نمی‌بیند.

رودخانه خروشانی که مدت‌هاست گوارایی و روشنایی خود را از کیلومتری 90 تهران به سمت آمل را به خاطر طمع ورزی های عده‌ای افراد سودجو و دنیاپرست از دست داده است.

انسان‌های طمع‌کاری که تیشه‌ای بر دست گرفته و به ریشه انواع منابع ملی طبیعت ضربه می‌زنند و خیانت بر حفظ نگهداری اموال و میراث کهن نسل‌های آینده می‌کنند، معدن‌کارانی که با انواع بیل بکوب‌های مکانیکی، سنگ شکن‌های پیشرفته، بولدوزرهای غول پیکر، مواد محترقه و دینامیت‌ها و خودروهای سنگین و سبک بلا به جان طبیعت بکر و زیبای رشته‌کوه‌های البرز و راه قله دماوند، کدر شدن آب رودخانه هراز و مهم‌تر از همه نابودی جنگل‌های هیرکانی شدند.

روند این تخریب این روزها با وجود فعالیت سه معدن بزرگ تنها در منطقه‌ای به نام چلاو با صدور مجوز جدیدی ادامه‌دار شد به طوری که اعتراضات اهالی منطقه چلاو را در پی داشت،فریادهای دلسوزانی که زمان بازدید نماینده‌ای از بالادستی‌ها به گوش فلک رسیده و با انتشار فیلمی در فضای مجازی واکنش‌های تندی از سوی دوستداران محیط زیست برانگیخت.

مجوزی که جالب‌تر به صدور آن است که با وجود مخالفت آن از سوی دستگاه‌های مرتبط صمت، منابع طبیعی، سازمان محیط زیست مجوزش از دیوان عالی کشور صادر می‌شود که با این حکم انگار مازندران هیچ اختیاری بر منابع ملی طبیعی خود و مهم‌تر ملک شخصی خود ندارد و در نهایت موجب این تجمع در منطقه چلاو می‌شود.

تجمع مردمی که فریاد می‌زدند چرا این افراد با صدور مجوز جدید این معدن موجب نابودی جنگل‌های هیرکانی، تخریب کوه‌ها و آلودگی محیط زیست می‌شوند؟ و اینکه چطور بالادستی ها خیلی راحت آنچه میراث فرزندان آینده این سرزمین است را با صدور مجوز و ایجاد مال اندوزی عده‌ای نابود می‌کنند؟

مازندرانی که اختیار ملک شخصی خود ندارد

محمد غفاری معروف به پیرطاهر از دوستداران محیط زیست و یکی از اهالی چلاو که سال‌هاست جهت حفظ درختان جنگل‌های هیرکانی و حفظ نژاد مرال در منطقه چلاو تلاش می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: سال‌هاست با صدور معادن متفاوت در بخش‌های مختلفی از کوه‌های جاده هراز موجب نابودی اراضی ملی بخش لاریجان شدند و بسیاری از گونه‌های حیوانی محیط زیست مناطق کوهستانی را از بین بردند.

وی افزود: با وجود فعالیت سه معدن آن هم به طور شبانه‌روز از ایام سال، مجوز دیگری به منطقه چلاو دادند که برای دسترسی بهتر جهت آغاز فعالیت معدن اقدام به راه عبور از مسیری را گرفتند که جنگل‌های هیرکانی متصل می‌شود.

پیرطاهر با ابراز نارضایتی و با بغض بر گلو در زمینه نابودی میراث ملی منطقه چلاو آمل عنوان کرد: چه‌ طور دیوان عالی به مسیری که تحت حفاظت مرتعداری و استفاده دام از آن مکان است را مجوز فعالیت عبور این معدن را داده و نابودی آن مرتع و سرگردانی دام ها قبول کرده است؟!!

وی گفت: این معدن مجوزی را گرفته که هیچ یک از دستگاه‌های اجرایی مازندران موافق صدور آن نبودند و آن بالادستی هم اقدام به این کار کرده در واقع نابودی طبیعت چلاو و جنگل‌های هیرکانی، درختان توسکا منطقه را رقم زده است.

قانونی دست و پاگیر عاملی بر نابودی منابع ملی مازندران

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با بیان اینکه محدوده معدن جدید منطقه چلاو در حوزه چهارگانه سازمان محیط زیست قرار نمی‌گیرد، عنوان کرد: سال‌هاست این سازمان درگیر ماده 24 در اجرای صدور مجوزها برای معادن است و آن قانون به نوعی دست سازمان محیط زیست را بسته است.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی با تاکید بر اینکه صدور معدنی خارج از محدوده چهارگانه محیط زیست ممکن است در شروع فعالیت به این سازمان مرتبط نباشد اما پس از مدتی با ایجاد آلودگی آب، هوا و خاک در حوزه محیط زیست قرار می‌گیرد اظهار داشت: ورود محیط زیست پس از وقوع اتفاق دیر است و به نوعی نابودی طبیعت و منابع ملی را به دنبال دارد یعنی ممکنه نتوان بهبودی بخشید.

وی گفت: به منظور جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و محیط زیست نیاز به اصلاح قانون و این ماده 24 است تا در زمان صدور مجوزهایی برای چنین معادنی استعلام کار از سازمان محیط زیست هم گرفته شود.

ابراهیمی کارنامی خاطرنشان کرد: در منطقه چلاو معادنی که فعالیت دارند دوره فعالیت آنها به 15 سال پیش برمی‌گردد و هر یک زمان صدور در استعلام محیط زیست قرار نگرفته بودند و بخاطر همین سازمان هیچ دخل و تصرفی بر صدور مجوز این واحدها ندارد.

پروانه‌ای که از دیوان عالی کشور صادر شد

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان مازندران با اشاره به صدور مجوز این معدن جدید منطقه چلاو بیان کرد: پروانه فعالیت معدن بدون مجوز در راستای ماده 24 صادر شده و منابع طبیعی حکمی صادر نکرده بلکه سازمان صمت مجوز داده است.

موسی مقیمی با بیان اینکه برای دسترسی به معدن راه عبور از نقطه پوششی گیاهی منطقه اقدام شد که با مخالفت دستگاه‌های منابع طبیعی و صمت مواجه شد، افزود: بهره‌بردار پس از مخالفت در استان با مراجعه به تهران و با حکم دیوان عالی موفق به مجوز صدور دسترسی راه به این معدن شد.

وی گفت: با توجه به وجود کارگروهی در امور جنگل‌داری کشور در روز جمعه بازدیدی از منطقه شده و طی سه روز آینده نتیجه بازدید اعلام می‌شود.

مقیمی با تاکید بر اینکه با توجه به حساسیت به وجود آمده در منطقه تکلیف مشخص شده است، اظهار داشت: منابع طبیعی استان از سال 95 به این طرح مجوز فعالیت هیچ گونه معدنی را به جاده هراز نداده و فعالیت معادن منطقه چلاو به قبل این سال‌ها برمی‌گردد.

معاون منابع طبیعی مازندران عنوان کرد: این دستگاه هر حکم و رای از سوی دستگاه قضایی اعمال کند، نمی‌تواند کاری را انجام دهد.

در ادامه این گزارش و با وجود نگرانی های اهالی منطقه چلاو بر شروع فعالیت این معدن و نابودی درختان هیرکانی مهدی محمدی دادستان شهرستان آمل نامه ای را با رونوشت دادستان مرکز مازندران به مدیرکل سازمان صمت ارسال کرده تا از انجام هرگونه فعالیت این معدن جلوگیری شود.

در این نامه آمده است: در اجرای مفاد دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و پیشگیری از آن مصوب 1399 و دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه مصوب 1397، به منظور صیانت از حقوق عامه شایسته است ضمن توقف هرگونه اقدام اداری جدید در این زمینه، در جهت بررسی جوانب قانونی و امنیتی موضوع نهایتا ظرف سه روز آینده گزارش کامل و مستندی از اقدامات انجام شده و مجوزهای صادرشده توسط سازمان صمت استان و سازمان‌های مرتبط در خصوص پروانه بهره‌برداری معدن فوق به این دادستانی ارائه شود.

این نامه موجب خرسندی و امیدبخشی اهالی منطقه چلاو به ویژه دوستداران محیط زیست استان مازندران شده که جلوی تخریب منابع ملی این منطقه به خصوص نابودی درختان هیرکانی گرفته شد.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :