آخرین عناوین

يکشنبه 9 خرداد 1400-14:15 کد خبر:88330

گلایه‌نامه بیش از ۱۰۰ خانواده ساروی از یک بی‌قانونی محض در ساخت‌وسازها:

به دادمان برسید آقای شهردار/ چگونه گران‌ترین محله ساری به جهنم بدل شده است؟

خانه محلی برای آرامش خانواده است، هرکسی که این آرامش را بهم بزند و در برابر این تعدّی روانی پاسخگو نباشد، باید تنبیه شود، امیدواریم صدای بیش از 100 خانوار به گوش شهردار ساری برسد.


خزرتیترخبر: زنون فیلسوف شهیر یونان باستان معتقد بود همه چیز زمان‌مند است اما اگر امروز زنده بود و در محله سلمان‌فارسی ساری زندگی می کرد، حتما نظرش عوض می‌شد، زیرا اینجا ساختمان‌سازی هیچگونه قیدی در زمان‌بندی ندارد و یک بسازوبفروش می‌تواند بیش از یک دهه ساختمان خود را درحال تکمیل نگه دارد و عملا زندگی مردمان آن محله را برای ده سال تمام بدل به جهنم کند.

متاسفانه شهرداری ساری در 2دهه گذشته هیچ طرح، قانون یا برنامه خاصی در حوزه‌ی حقوق شهروندی و رابطه آن با ساخت‌سازها تهیه نکرده است، دولت‌ها نیز به دلیل زیست دولتمردان در محلات لاکچری و ویلانشین اساسا از داغ دل ساکنان محلات پرتراکم بی‌خبرند و به همین دلیل هیچ احساس نیازی برای محدود کردن ساخت و سازها با توجه به کمیت و کیفیت آنها در چارچوبی زمانی نمی‌کنند.

اگرچه چندسالی است کارفرمایان با نصب یک بنر از اهالی محل بابت ایجاد مزاحمت و سروصدا عذرخواهی می‌کنند اما با همین بنر دومتری خود را صاحب محله و عمری که بر ساکنان آن می‌گذرد می‌دانند و به همین جهت هیچ تعجیلی در اتمام کار به خرج نمی دهد و هربار به انواع بهانه‌ها از افزایش قیمت مصالح گرفته تا کاهش نقدینگی، کار را به عقب می‌اندازند تا با افزایش قیمت مسکن از سیلاب بدبختی ملت، کره‌ بگیرند.

این ساخت و سازها اصولا ساعت‌کاری برای خود قائل نیستند و از طلوع تا غروب آفتاب یک سره مشغول کار و ایجاد انواع مزاحمت‌ها از آلودگی های صوتی تا به راه انداختن گرد و خاک هستند، کارگرانِ مهاجر غیرقانونی را بدون مراعات مسایل فرهنگی و امنیتی در ساختمان‌های نیمه‌کاره‌ی خود اسکان می‌دهند و همواره نگرانی بابت رفتار کارگران با زنان در این محلات وجود دارد، موضوعی که بارها کار را به پلیس110 کشانده و عملا به نوعی ناامنی در خانه‌های مجاور ساختمان‌های درحال ساخت دامن زده است.

سوال ساکنان این محلات پرتراکم این است که زمان استاندارد برای ساخت یک ساختمان 4، 5 یا 6 طبقه چقدر است، در همین خیابان سلمان‌فارسی ساختمان‌هایی 6 طبقه وجود دارند که بیش از 12 سال از آغاز ساخت آنها گذشته اما همچنان تکمیل نشده باقی مانده و هر روز در ضل آفتاب و در زمانی که مردم به استراحت نیاز دارند، انواع اصوات را تولید می‌کنند و آرامش را بر مردمان محله؛ حرام.

این مشکلات در فصل گرما که مردم ناچارند پنجره‌ها را باز کنند صدچندان می شود، زیرا ورود گرد و خاک و سروصدا و همچنین حس ناامنی زنان از دیده شدن توسط کارگران، بهار و تابستان را برای مردمان این محلات به جهنم تبدیل می‌کند.

نمونه ای ازآسیب های ایجاد شده توسط ساختمان سازها به همسایگان، اگر هنگام سقوط مصالح یکی از بچه های ساکن آپارتمانی که مشاهده می کنید در حیاط مشغول بازی بود چه اتفاقی می افتاد؟

انواع مزاحمت‌ها بدون کوچکترین توجهی به اعتراضات مردمی، موجب ایجاد تنش‌هایی جدی شده که عملا کیفیت زندگی در یکی از گران‌ترین محلات ساری را به‌شدت کاهش داده است، مشکل وقتی دوچندان می‌شود که شهرداری ساری خود را مسئول ساماندهی چنین چالشی نمی داند و هنگامی که با تلفن‌های اعلام شده توسط شهرداری تماس می‌گیرید یا به شهرداری منطقه مراجعه می‌کنید به ‌روشنی به شما می‌گویند که کاری از دست آنها ساخته نیست و یک سازنده می تواند 30 سال هر روز سروصدا ایجاد کند و به هیچ‌کس نیز پاسخگو نباشد.

حضور جواد طالبی در شهرداری ساری و اقدامات فوری و میدانی او امیدها را به شنیده شدن صدای شهروندان در عمارت خیابان آزادی افزایش داده است،مسئله‌ی مورد اشاره در این گزارش در بسیاری از محلات ساری از جمله نهضت، بعثت، سلمان فارسی و حتی محلات قدیمی و بافت‌های کهن شهر خواب و آرامش را از ساکنان این محلات ربوده و به نوعی دیوانه‌گی محلی منجر شده است.

انتظار ساکنان این محلات از شهردار جدید ساری این است که شهرداری هرچه سریع‌تر دستورالعملی زمانبندی‌شده برای ساخت‌وسازها تهیه کند که در آن حقوق ساکنان آن محله بر ذمه سازنده باشد تا مانع سرکشی و قلدری مالکان و پیمانکاران در برابر مردمان بی‌دفاع این محلات شود.

خانه محلی برای آرامش و بهره‌مندی از فرصت خانواده است، هرکسی که این آرامش را بهم بزند و در برابر این تعدّی روانی پاسخگو نباشد، باید تنبیه شود تا احترام به حقوق دیگران را بیاموزد، امیدواریم صدای بیش از 100 خانوار که از زبان گزارشگر ما منتشر شده به گوش آقای طالبی شهردار ساری برسد و تصمیم عاجل برای حل این چالش جدی به‌ویژه در فصل گرما بیاندیشد.

گروه خبری ما آماده است که واکنش شهرداری به این گزارش را منتشر نماید، اما اگر این چالش همچنان لاینحل باقی بماند و شهرداری به دلیل نیازمندی به پول پیمانکاران یا نفوذ آنها در بدنه مدیریت شهری از حقوق اولیه مردم شهر بگذرد، حجت بر اهالی این محلات تمام خواهد شد!

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :