آخرین عناوین

شنبه 11 ارديبهشت 1400-13:1 کد خبر:88134

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

تیشه دلالان به ریشه توت فرنگی/ اختلاف قیمت از مزرعه تا سبد خرید

برداشت توت فرنگی در حالی از هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع مازندران آغاز شده که حضور دلالان در باغات و مزارع کام کشاورزان را تلخ و از تولید، فقط هزینه‌ها را روی دست آنان گذاشته است.


خزرتیترخبر: برداشت توت فرنگی از اول اردیبهشت در مزارع مازندران آغاز شد و با هر کشاورز و باغداری که هم صحبت می‌شوی، می‌گوید امان از دلال و واسطه‌ها.

ردپای دلالان و واسطه‌ها در مزارع سرخ توت فرنگی بیش از دیگر محصولات مازندران پررنگ است و میوه را به قیمت ناچیز می خرند و تا کیلویی ۲۰۰ هزار تومان در دیگر استان‌ها به مصرف کننده فروش می‌رسانند و در این بین باغدار می‌ماند و هزینه‌های که از کارگری و نهاده‌ها روی دستش باقی مانده است.

محمد حسنی کشاورز جویباری که در حال برداشت توت فرنگی از مزرعه اش است، می‌گوید: توت فرنگی محصول پرزحمتی است و کارمان از شخم زدن، بوته کاری، چندمرحله سمپاشی و غیره آغاز می‌شود و اکنون در مرحله برداشت به سر می بریم.

وی با بیان اینکه وضعیت قیمت محصول نسبت به پارسال خوب است، افزود: این در حالی است قیمت سموم و نهاده‌های کشاورزی بالا است و پایان برداشت باید حساب کتاب کنیم تولید محصول به صرفه است یا خیر.

وی افزایش دستمزد کارگران را از جمله دغدغه‌ها برشمرد و گفت: بالا بودن دستمزد هم مشکلات کارگران و هم کارفرمایان را سخت‌تر کرده است و این در حالی که مسئولان باید از کشاورزان حمایت کنند.

بالا بودن دستمزد هم مشکلات کارگران و هم کارفرمایان را سخت‌تر کرده است و این در حالی که مسئولان باید از کشاورزان حمایت کنند.

این کشاورز با بیان اینکه قیمت توت فرنگی از تولید تا مصرف تفاوت بسیاری دارد، افزود: قیمت توت فرنگی در استان‌های دیگر نظیر کرج کیلویی ۱۹۰ هزار تومان است ولی در مازندران و مناطق تولید ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان بوده و هر روز پایین‌تر می‌آید.

وی نقش دلالان و واسطه‌ها را در نوسانات قیمتی مهم و حائز اهمیت برشمرد و گفت: دلالان محصول را به قیمت پایین‌تر می خرند و بالاتر به مصرف کننده می‌فروشند.

احمدی یک کشاورزی بهنمیری که از پاییز اقدام به کشت توت فرنگی می‌کند و اکنون به برداشت این محصول می‌پردازد، می‌گوید: برداشت توت فرنگی از اردیبهشت تا اواخر خردادماه طول می‌کشد و متأسفانه با قیمت‌های گزاف شامل نایلون، توت فرنگی، بوته، هزینه کاشت، سموم و غیره، سوددهی چندانی برای کشاورز ندارد.

وی ادامه داد: برای هر هکتار بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کنیم اما دلال بازی‌ها سبب می‌شود تا موقع برداشت قیمت توت فرنگی کاهش یابد.

این کشاورز با اظهار اینکه تولید توت فرنگی به دلیل بالا بودن هزنیه‌های کارگری و غیره برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد، گفت: دستمزد ۷۵ تا ۸۰ هزار تومانی کارگر در سال قبل امسال به ۱۷۰ هزار تومان رسیده است و به دلیل کمبود کارگر، نیروهای کار را از زاهدان، گرگان و غیره تأمین می‌کنیم.

وی با عنوان اینکه اوایل بدون استفاده از نایلون اقدام به کشت توت فرنگی می‌کردیم، ادامه داد: در حال حاضر چندین سال نایلون کشی کرده و بوته توت فرنگی را در سوراخ‌های تعبیه شده کاشت می‌کنیم و این کار سبب کاهش و صرفه جویی در مصرف آب می‌شود و به دلیل آنکه توت فرنگی فاقد پوست هست، این کار سبب تولید محصول سالم می‌شود.

قاسمی کشاورز دیگری که از سال ۷۰ تاکنون در زمینه تولید توت فرنگی فعالیت دارد، می‌گوید: در گذشته توت به صورت دیم بوده ولی اکنون به صورت قطره‌ای و مکانیزه است.

وی با اظهار اینکه محصول را به استان‌های تهران، اصفهان، قم، کاشان و غیره ارسال می‌کنیم، افزود: به دلیل تغییر الگوی کشت برداشت محصول زودتر از کشت سنتی انجام می‌شود.

وی کمبود ادوات کشاورزی و نیاز به تسهیلات را از جمله دغدغه‌های کشاورزان ذکر کرد.

بابلسر از جمله مناطقی است که توت فرنگی در آن تولید می‌شود و این محصول در سال جاری با رشد ۱۵ درصدی مواجه بوده است. حمیدرضا رحمانی مدیر جهاد کشاورزی بابلسر در سطح زیرکشت توت فرنگی را در شهرستان ۷۵۰ هکتار بیان کرد و گفت: عمده محصول در بخش بهنمیر این شهرستان تولید می‌شود.

وی ارقام کاماسارو، سلوا، گیلاسی و دلندی که سازگاری مناسبی با شرایط اقلیمی منطقه دارند را از جمله ارقام بیان کرد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۱۷ هزار تن توت فرنگی در شهرستان تولید شود.

آورده اقتصادی هزار میلیاردی تولید توت فرنگی در مازندران

هرچند کشت توت فرنگی اشتغال زایی و درآمدزایی بالایی دارد و ارقام مختلفی از این محصول در استان مازندران تولید و پیش بینی می‌شود این محصول در سال جاری هزار میلیارد ریال آورده اقتصادی برای مازندران داشته باشد.

حسن ملای معاون مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه توت فرنگی گیاهی پرتوقع بوده که نیاز غذایی بالایی دارد، افزود: مواد غذایی باید با نسبت معین و مناسبت در اختیار گیاه قرار گیرد و تغذیه برگ و گیاه لازم است و باید نسبت به مصرف صحیح و اصولی کودهای شیمیایی اقدام شود.

وی ادامه داد: ازت، فسفر، پتاس، کلسیم، اوره از جمله عناصر مورد نیاز گیاه توت فرنگی است و این محصول به صورت تازه خوری و فرآوری شده مصرف می‌شود.

ملایی با بیان اینکه ارقام تجاری و اصلاح شده توت فرنگی شامل کامارسو و سلدا است، گفت: اکنون برداشت این محصول در استان ادامه دارد و کشاورزان باید زمانی محصول را برداشت کنند که میوه از نظر اندازه حجم مناسبی داشته باشد و دو سوم رنگ طبیعی قرمز را به دست آورده باشد.

وی انتخاب کارگران میوه چین ماهر و آموزش دیده برای برداشت محصول را ضروری دانست و گفت: سعی شود در برداشت، حمل ونقل، سورت و بسته بندی از دستکش استفاده شود و از آن جایی که میوه توت فرنگی به تدریج می‌رسد، برداشت این محصول باید در ساعات اولیه روز و یا عصر که گرما کاسته است، انجام شود.

از آن جایی که میوه توت فرنگی به تدریج می‌رسد، برداشت این محصول باید در ساعات اولیه روز و یا عصر که گرما کاسته است، انجام شود.

ملایی ادامه داد: یکی از موارد اولیه در برداشت سرد کردن میوه و کاهش دمای مزرعه‌ای محصول برای افزایش ماندگاری است و میوه‌ها باید با دقت در جعبه چیده شود.

وی سطح باغات توت فرنگی استان را هزار و ۶۰۰ هکتار بیان کرد و قیمت آن را بین ۴۵ تا ۶۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بیان کرد و گفت: به ازای هر هکتار ۵۰۰ نفر کارگر روز در مراحل کاشت، داشت و برداشت فعالیت می‌کنند.

در استان مازندران چهار هزار بهره بردار توت فرنگی وجود دارد و این محصول در شهرهای سیمرغ، بابلسر، بهنمیر، قائمشهر، جویبار، ساری، نکا، بهشهر، گلوگاه، بابل و آمل تولید می‌شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :