آخرین عناوین

چهارشنبه 8 ارديبهشت 1400-10:38 کد خبر:88113

حیله‌های کلاهبرداری در ایام کرونایی

با شیوع ویروس کرونا و استقبال شهروندان از انجام معاملات در فضای مجازی افراد سودجو از بستر این سایت‌ها سوء استفاده می کنند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از پایگاه خبری پلیس، اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی مازندران اعلام کرد:با شیوع ویروس کرونا و استقبال شهروندان از انجام معاملات در فضای مجازی و همچنین گسترش خرید و فروش اینترنتی کالا در سایت‌هایی نظیر دیوار و شیپور افراد سودجو از بستر این سایت‌ها سوء استفاده کرده و با ترفند‌های متعدد اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند.

شیوه‌های کلاهبرداری

شیوه اول: کلاهبردار آگهی واهی در سایت اینترنتی به منظور فروش بارگزاری کرده و پس از تماس خریداران برای خرید کالا، آنان را اغفال و درخواست واریز مبلغی به عنوان بیعانه جهت رزرو کردن کالای مورد نظر می‌کند و در ادامه خریدار مبلغ را واریز و فرد کلاهبردار نیز تلفن همراه خود را خاموش و پاسخگوی تماس‌های فرد خریدار نمی‌باشد.

شیوه دوم: این شیوه در دو مرحله انجام می‌شود، در مرحله اول، فرد کلاهبردار در نقش خریدار ظاهر شده و پس از تماس با فروشنده و توافق بر سر قیمت کالا، برای واریز مبلغ درخواست شماره کارت بانکی فروشنده را می کند.

در مرحله دوم فرد کلاهبردار در نقش فروشنده اقدام به درج آگهی واهی فروش کالا با قیمت پائین در سایت‌های اینترنتی کرده و با فریب و نیرنگ، اعتماد خریداران را جلب و تحت عناوین مختلف درخواست واریز مبلغی از ثمن معامله را کرده و در نهایت شماره کارت فروشنده‌ای که در مرحله اول به منظور خرید کالا از وی دریافت کرده است را ارائه و پس از واریز وجه به کارت بانکی مورد نظر توسط خریداران، اقدام به تحویل کالای مورد نظر خود از فروشنده کرده و در ادامه به افرادی که به حساب مذکور مبالغی را واریز کرده اند پاسخگو نمی‌باشد، در نهایت گوشی خود را خاموش کرده و آگهی مربوطه را از سایت حذف می‌کند.

شیوه سوم: کلاهبردار در نقش فروشنده ظاهر و کالا‌های سرقتی و یا جعلی را در سایت به جهت فروش بارگذاری کرده و با فریب و نیرنگ موفق به فروش آنان می‌شود.

شیوه چهارم: کلاهبردار در نقش خریدار ظاهر شده و پس از تماس با فرد فروشنده به بهانه واریز وجه کالا، وی را پای دستگاه خودپرداز کشانده و در ادامه با فریب و نیرنگ و انجام مهندسی اجتماعی موفق به انتقال وجوه وی به حساب بانکی خود می‌شود.

شیوه پنجم: در این شیوه کلاهبردار با افرادی که کالای خود را برای فروش در سایت‌های اینترنتی بارگذاری کرده اند تماس و پس از توافق بر سر قیمت کالا، درخواست شماره کارت فروشنده را کرده و بلافاصله با استفاده از نرم افزار رسید ساز جعلی که قبلاً آن را دانلود کرده اقدام به تهیه رسید جعلی بانکی کرده و در ادامه با نشان دادن رسید مورد نظر به فرد فروشنده، کالای مورد نظر را دریافت و متواری می شود.

شیوه ششم: کلاهبردار در نقش خریدار ظاهر شده و با ارائه چک‌های سرقتی و جعلی اقدام به خرید کالا می‌کند.

شیوه هفتم: کلاهبردار در نقش خریدار ظاهر شده و با ارائه برگه جعلی واریز وجه به حساب فروشنده (برگه ساتنا یا پایا و رسید واریز بانکی ممهور به مهر بانک) اقدام به خرید کالا می‌کند.

در تمامی روش‌ها کلاهبردار بعد از انجام کلاهبرداری و اخذ وجه یا کالا اقدام به خاموش کردن گوشی خود کرده و آگهی مربوطه را نیز از سایت حذف می کند.

با توجه به اینکه افراد می‌توانند با هویت جعلی و شماره موبایل بی نام و نشان اقدام به خرید و فروش کالا در سایت کنند امکان دسترسی به آن‌ها بسیار دشوار است که لازم است شهروندان در هنگام مواجهه با این افراد حساسیت‌های لازم را داشته باشند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :