آخرین عناوین

يکشنبه 21 مهر 1398-20:11 کد خبر:69421

با نخستین بارندگی‌های فصلی در مازندران رخ داد:

قصه پرغصه سیلاب‌های پاییزی در رامسر آغاز شد/ رانش و تخریب چند جاده روستایی بر اثر سیل

با نفوذ موج بارشی شدید از عصر روز گذشته به غرب مازندران و بویژه شهرستان باران‌خیز رامسر بار دیگر قصه پر غصه سیلاب و آبگرفتگی زندگی عادی مردم را دچار اختلال کرد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، همه ساله در فصل پاییز شاهد آن هستیم که پس از یک بارش چند ساعته و به علت عدم توجه مسئولان به مدیریت بحران و زیرساخت‌های شهری و روستایی سیلاب‌های مخرب بلای جان و مال مردم در مناطق مختلف شهرستان رامسر می شود.

مردم کتالم و ساداتشهر که چشم انتظار تحقق وعده های مدیریت شهری خود هستند از صبح امروز در نقاط مختلف این شهر شاهد آبگرفتگی معابر بودند تا جایی که در جنب دبیرستان هیئت امنایی حسین اشرفی ساداتشهر وضعیت آبگرفتگی در جنب این مدرسه به حدی بود که دانش آموزان با خودرو در کوچه منتهی به این مدرسه تردد می کردند.

این در حالی است که انتظار می رود مدیریت شهری کتالم و ساداتشهر با کنار گذاشتن اختلافات و حواشی نسبت به رفع حداقل یک مشکل مردم گام بردارند.

همچنین نیمه شب گذشته در همان ساعات نخست بارندگی چهار‌راه اصلی شهر رامسر در نخستین بارش پاییزی دچار آبگرفتگی شد.

میدان شهدای منا (دادگستری) نیز که به رسم هرساله محلی برای عکس و فیلم گرفتن مدیران شده است بار دیگر شب گذشته دچار آبگرفتگی شد که رضا کحالی شهردار رامسر در خصوص آخرین وضعیت این آبگرفتگی ها و پروژه های برنامه ریزی شده جهت رفع مشکل اظهار کرد: اکیپ های شهرداری در کل شهر رامسر استقرار دارند و مشکلات ناشی از بارش باران را رفع خواهند کرد.

همچنین صبح امروز جاده محور دالخانی در محدوده روستای گانکسر رانش کرد.

این در حالی است که در هفته های گذشته مراجع خبری رامسر این خطر را گوش‌زد کرده بودند و در گزارشی از احتمال رانش محور دالخانی گزارشی را منتشر و بر لزوم ایمن سازی فوری این محور تاکید کرده بودند.

حال بر اثر کم‌توجهی اداره راهداری به این مهم در نخستین بارش پاییزی شاهد رانش بخشی از محور اصلی دالخانی در محدوده روستای گانکسر بودیم که در صورت تداوم بارندگی احتمال بسته شدن کل جاده وجود دارد.

همچنین طی ادامه بارش ها و به دنبال افزایش حجم آب پشت سد میجران به علت بارش های شدید باران بازگشایی دریچه "سد میجران" انجام شد.

این اقدام در جهت امکان مدیریت سیلاب احتمالی به انجام رسید.

رودخانه های شهرستان در کنترل امور آب است

با شروع بارش های پاییزی و طغیان رودخانه ها، اداره امور آب با بستن سر دهنه های زراعی و کنترل خروجی سد میجران، آماده باش پیمانکاران، سنجش لحظه ای میزان بارش و آب رودخانه و... در صدد کنترل رودخانه های شهرستان است.

تاخیر در اتمام پروژه های بازسازی خسارات سیل سال گذشته و ایمن سازی رودخانه ها خطری است که حاشیه رودخانه های شهرستان را تهدید می کند که کنترل و مدیریت سیلاب میتواند نقش مهمی در جلوگیری از خسارت شود که نیاز است به این مهم توجه ویژه ای شود.

آمادگی کامل ستاد مدیریت بحران رامسر

محمد آزاد فرماندار رامسر در گفت‌و‌گویی اظهار کرد: به علت بارندگی شدید و احتمال جاری شدن سیل، ستاد مدیریت بحران این شهرستان شب گذشته، با حضور تمامی اعضا تشکیل و پیگیری‌ها، اقدامات و پیش بینی‌های لازم نیز صورت پذیرفت.

وی افزود: از دیشب شاهد بارش شدید باران در شهرستان رامسر هستیم که بیشتر این بارش‌ها در مناطق بالا دست بوده که سبب سیلابی شدن رودخانه‌های شهرستان رامسر شد.

آزاد تصریح کرد: از پارسال که سیل در این شهرستان جاری شد اقدامات خوبی از سوی دستگاه‌های اجرایی در بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه رودخانه‌ها انجام گرفت.

وی یادآور شد: در برخی مناطق شهری و روستایی این شهرستان آبگرفتگی محدود گزارش شده است و با توجه به اقدامات خوب پارسال خوشبختانه در بارندگی دیشب و امروز در این رامسر تاکنون خسارتی را نداشتیم.

در حالی فرماندار رامسر از عدم ایجاد خسارت در شهرستان رامسر صحبت به میان می آورد که طبق گزارش ها و تصاویر ارسالی از سوی مردم حجم خسارات بالا پیش بینی می شود.

گفتنی است یکی دیگر از خسارات بر‌جای مانده از سیل شب گذشته و بر اثر بارش چندساعته باران و به علت طغیان رودخانه جاده منطقه وانکوه منتهی به روستای اربه‌کله تخریب شده است.

بر اثر حجم بالای تخریب این جاده که از  آبگرم سنگ‌پشته سادات‌شهر تا مسیر روستای اربه‌کله امتداد دارد عبور و مرور خودرو دچار اختلال شده است.

اهالی این منطقه ضمن اطلاع رسانی به دادستان رامسر در جهت پیگیری نسبت به عدم لایروبی و برنامه ریزی برای کنترل سیلاب‌ها نیز اعتراض کردند.

لازم به ذکر است پل جاده لوله گاز ساداتشهر نیز درحال تخریب است.

این پل واقع در خیابان ۱۵ خرداد ساداتشهر بر اثر رانش بخشی از پایه‌های آن درحال تخریب است.

این‌ پل قرار بود توسط شهرداری کتالم و ساداتشهر مقاوم‌سازی شود که به دلیل کم کاری اداره گاز و عدم همکاری لازم با شهرداری کتالم و ساداتشهر به تعویق افتاد.

ازعموم مردم درخواست می شود درحال حاضر رفت و آمد بر روی این پل خودداری کنند تا شاهد حادثه تلخی نباشیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :