آخرین عناوین

يکشنبه 10 شهريور 1398-21:41 کد خبر:69117

حجت الاسلام مجیدرضا فولادی :

واردات برنج و دغدغه کشاورزان شمالی

برنج غذاي اصلي مردم  را تشكيل مي دهد به طوری که وال استریت ژورنال هم به نقل از فعالان تجاری اعلام کرده که تقاضای بالای ایران برای برنج باعث افزایش شدید قیمت برنج شده است.


خزرتیترخبر: برنج غذاي اصلي مردم  شمال ایران  و بخصوص مازندران را تشكيل مي دهد به طوري كه تأمين كننده بيش از 80 درصد كالري و 75 درصد پروتئين مصرفي اين افراد است.

 برنج بیشترین واردات را به خود اختصاص داده است به طوری که وال استریت ژورنال هم به نقل از فعالان تجاری اعلام کرده که تقاضای بالای ایران برای برنج باعث افزایش شدید قیمت برنج شده است.

با توجه به نقشی که کشاورزی در انتقال نیروی کار، تامین موادغذایی، ایجاد اشتغال، تامین مواداولیه و تامین رفاه مصرف کنندگان تمام اقشار جامعه دارد نیازمند توجه و برنامه ریزی دقیق از از سوی سیاستگذاران هستیم، بنابراین به منظور برنامه ریزی های مناسب کوتاه و بلندمدت در زمینه کاهش واردات برای شکل گیری بخش کشاورزی به عنوان یک بخش تجاری وموثر در توسعه اقتصادی لازم است.

متاسفانه واردات برنج تحت تاثیر تصمیمات نامناسب سیاستگذاران باعث ضرر و زیان کشاورزان مازندرانی شده است به طوری که در سال های اخیر بسیاری از کشاورزان دست به تغییر کشت در اراضی داده اند.

ما در جایی زندگی می کنیم که که بیشترین غذای مصرفی مردم را برنج تشکیل می دهد، از اینرو واردات برنج بر اساس شرایط  نیاز تقویم رسمی برنامه ریزی نمی‌شود،  اگر فردی بخواهد به فرمایشات رهبری معظم جامه عمل بپوشاند باید عزم جدی برای مبارزه با برنج را مدنظر قرار دهد باید به دولتمردان و سیاستگذاران  تفهیم کند که میزان مصرف برنج مردم کشورمان در ماه مبارک رمضان، ماه شعبان، اعیاد باستانی و سایر مناسبت های دینی و رسمی مشخص است  ولی متاسفانه بر این مبنا برنامه ریزی نمی کنند.

واردات برنج ابزار درآمدزایی برای عده ای از سودجویان شده است که علاوه بر اینکه بخش تجاری کشاورزی را دچار خسارت می‌کنند قشر وسیعی از شاغلان در بخش کشاورزی را بیکار می‌کنند از آن طرف هم باعث خروج ارز می‌شوند این در حالی است که چنین میزان ارزی نباید خارج شود لذا باید برنامه ریزی صحیح شود.

واردات برنج خارجی عایدات فراوانی برای برخی از افراد داشته است  که تاثیرات منفی بر روی ارزش محصولات بخش کشاورزی داشته است، از اینرو سرمایه گذاری در این بخش را دچار ریسک بالا می‌کند و کشاورزان مازندرانی دیگر تن به این ریسک نمی دهند و ترجیح می دهند تغییر کاربری در اراضی ایجاد کنند.

باید  در این برحه از زمان تلاش کنیم که واردات به صفر برسد و از مسوولان در این بخش مطالبه کنیم که چرا هیچ وقت نیامدند برنامه ریزی کنند میزان نیاز به مصرف و تولید را اعلام نکردند، بلکه بتوانیم راه حل مناسبی برای حل این معضل پیدا کنیم و شاهئ تغییر کاربری اراضی کشاورزی نباشیم.

نباید کاری به این دولت و اون دولت داشته باشیم بلکه باید برای تامین نیاز کشور از داخل کشور و مخصوصا شمال کشور تلاش کنیم و سود حاصله به جای اینکه در جیب دلالان برود مستقیم در اختیار خود کشاورزان قرار گیرد که رغبت بیشتری برای کاشت برنج در سالهای آینده داشته باشند و نگرانی از واردات برنج در زمان برداشت این محصول پررنج و زحمت نداشته باشند.

 از همین رو، بررسی و ارائه راهکارهای خودکفایی در امر تولید این محصول استراتژیک برای ما بسیار دارای اهمیت است، بر اساس شاخص قیمت خرده فروشی و ضریب اهمیت برنج این محصول یکی از اصلی ترین غذاهای مصرفی است، و باعث می شود سالانه کمتر این محصول وارد شود و می توان به با سیاست های درست به جای واردات به صادرات این محصول دست زد .

شایان ذکر است که اکثر واردات برنج ایران از کشورهای تایلند، پاکستان، امارات، آرژانتین، اروگوئه و ویتنام بوده است.، چرا نباید کاری کرد که بجای واردات به این کشورها برنج مرغوب شمال صادر شود.

سیاستگذاری‌های مرتبط با تولید داخلی و واردات محصولات کشاورزی اغلب در جهت حمایت از این بخش عمل نکرده است، فراهم نبودن زیر ساخت‌های کشاورزی باعث شده است که بسیاری از سیاست‌ها همچون قیمت ‌گذاری،موانع تعرفه ای، ارزی و تجاری اثرات منفی ضد حمایتی بر تولید کنندگان داشته باشد و نوعی مالیات پنهان بر بخش کشاورزی است که باعث می شود کشاورزان کم کم از کشاورزی و کشت برنج دور شوند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :