آخرین عناوین

شنبه 15 تير 1398-12:40 کد خبر:67799

مروری بر آخرین رویدادهای انتخابات مجلس یازدهم در استان مازندران:

از توسل به آستان امامزاده ها تا کمک به رقبای سیاسی !

درحالی که کمتر از ۸ ماه دیگر به زمان برگزاری انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی باقی مانده است صفحه سیاسی مازندران در یک ماه گذشته دستخوش تغییراتی بوده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از روزنامه بشیر، درحالی که کمتر از ۸ ماه دیگر به زمان برگزاری انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی باقی مانده است صفحه سیاسی مازندران در یک ماه گذشته دستخوش تغییراتی بوده است.

انتصاب سه فرماندار در شهرهای گلوگاه، قائمشهر و محمودآباد و از همه مهمتر تغییر مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری مازندران و انتصاب بخشدار سیمرغ را می توان از تغییرات مرتبط با انتخابات پیش رو دانست.

 در مرکز استان که تحرکات انتخاباتی شدیدتر شده است نماینده دوره قبل بافعال کردن هیات ورزشی منتسب به خود در اقدامی بدیع در مراسم درگذشت چهل و چندسالی از آقاسیدهای معروف در امامزاده ای در جنوب شهرساری حضور یافت تا برای موفقیتش متوسل به این سید معروف شود!

در سوی دیگر رقبایش و نماینده های فعلی درصدد تماس و ارتباط با یاران قهر کرده و جداشده اند که به اردوگاه رقیبان پیوستند، ورود یک روحانی جوان که سابقه حضور در عرصه ملی دارد به شهرستان همجوار ساری و زادگاه نماینده اول این دوره برخی معادلات را تغییر داده است، روحانی ای که از دو خاستگاه جغرافیایی (کوه و دشت) و دو استان متمایز برخوردار است و همینطور یکی از لیدرهای اصلی انتخابات را در اختیار گرفته است.

حضور همزمان دو عضو فاميل و طایفه از یک روستا در انتخابات، به عبارتی رای آوری کاندیدای اصلی راسخت تر کرده و رای شکنی را تشدید تر کرده است.

عده ای درصدد راه انداختن ائتلاف دودانگه و چهار دانگه شده اند یک عضو موثر و پرنفوذ شورای شهر مرکز استان مدیریت مجموعه انتخابات یکی از کاندیداهای دو بار وارد صحنه رابه دست گرفته است.

کاندیدای زن و سرشناس این حوزه این روزها علم مبارزه بافساد، رانت خواری و انحصارگرایی را به دست گرفته و از بانوان استمداد طلبیده و همینطور از جوانان و نسل جدید و روشنفکران که تابوی مردگرایی در انتخابات ساری شکسته شود، دیگرعضو سابق و جوان شورای شهر هم وارد میدان شده است و در ارتباط با جریان حاکم قوه مجریه است.

اما جریان های سیاسی قدیمی شهر تاکنون سکوت اختیار کرده اند و احدی از سران دو طیف واکنشی انتخاباتی نشان ندادند اما گویا با ظهور نواصولگرایی، جریانی تحت عنوان جبهه انقلاب اسلامی و گروه های جهادی ولایتمدار به صورت تشکیلاتی در ساری درحال فعالیت می باشد.

در حوزه انتخاباتی شرق مازندران رقابت شدیدی بین کاندیداهای موسوم به اصولگرایان در بهشهر در حال وقوع است و از سوی دیگر در شهر نکا نیز دو کاندیدای رای آور اما ناکام گذشته بطور جدی ورود پیدا کرده اند، برخی معتقدند تعدد کاندیداها باعث پیروزی کاندیدایی است که از خاستگاه قومی وشهری بیشتری برخوردار باشد.

 در غرب ساری یعنی در قائم شهر و سوادکوه و جویبار و سیمرغ شاهد ترافیک کاندیداهستیم از نمایندگان فعلی تا نمایندگان اداور و همینطور حضور فرزند نماینده فقید دوره دوم وسوم این حوزه که یک حقوقدان است.

در این حوزه دو قطبی دشت (قائمشهر،سیمرغ و جویبار) و کوه (سوادکوهین!) تشکیل شده که شمار کاندیداهای سوادکوهی پررنگ تر هستند.

در بابل که خبرسازترین شهر مازندران در فصل بهار با ماجرای جنجالی سد لفور پس از افشاگری امام جمعه شهر بود شهردار سابق که کاندیدای این دوره است ازعملکرد چندماهه خود دفاع کرد و مخالفین را مانع اهداف توسعه ای شهر بابل دانست.

در این حوزه علاوه بر دو نماینده - فعلی، یکی از نمایندگان گذشته که دوبار - حائز صلاحیت نشده قصد جدی ورود به در انتخابات کرده در دیگر سوی استاندار سابق گیلان هم دست بکار شده و از سوی دیگر مدیر روحانی یک بیمارستان دولتی هم وارد انتخابات شده است.

درآمل که چهار دوره بی رقیب جدی است نماینده فعلی همچنان سودای بهارستان دارد و رقبایش دارند فکر می کنند که چطور ائتلاف کنند تا این رقیب سرسخت را کنار بزنند!

در این حوزه کاندیداهایی از طوایف وتيره های مختلف وارد صحنه شده اند.

در بابلسر و بهنمیر و فریدونکنار با استعفای یک عضو شورای شهر از این شهر و همزمان فعالیت نماینده فعلی و نماینده قبلی از شهر "فری کنار" رقابتها جدی تر شده برخی خبر از حضور احتمالی نماینده ادوار گذشته دارد.

در این حوزه ظهور چهره های سیاسی جناحین مشهود است، در نور و محمود آباد نیز رقابتها نزدیکتر شده است، علاوه بر نماینده فعلی ، نماینده سابق هم ورد صحنه شده است این دو خاستگاه هایشان نور و چمستان است و از محمود آباد هم خبرهای مبنی بر حضور کاندیداهای سابق به گوش می رسد، نماینده فعلی نیز هر روز یک گام به جلو می گذارد و پیوندش را با مردم بیشتر می کند.

در نوشهر و چالوس و کلاردشت رقابتها جدی تر وفشرده تر شده و علاوه بر نماینده فعلی یکی از مدیران کل فرهنگی و یکی از معاونین سابق دانشگاه علوم پزشکی مازندران و برادر نماینده ادوار وارد صحنه شده است.

این ورود به خاطر عبوراز نماینده فعلی است که گفته می شود که همسو با جریان اصلاح طلبان عمل نکرده است و بیشتر با اصولگرایان میانه رابطه و مراوده دارد، درغربی ترین حوزه انتخابیه مازندران، رامسروتنکابن و عباس آباد یک روحانی متمایل به اردوگاه اصلاح طلبان علم جدایی رامسر از مازندران و الحاق به گیلان را به دست گرفته و طومار طویلی

هم تهیه کرده است، موضوعی که با واکنش منفی نماینده فعلی و به خصوص مردم و سیاسیون مازندران مواجه شده است.

در این حوزه نماینده دوره ششم پس از چند دوره سکوت وارد صحنه شده است همچنین کاندیداهای دیگر و ادوار گذشته هم تحركات خود را آغاز کرده اند، مازندران ۱۲نماینده دارد و در حوزه انتخابیه رقابتها شکل می گیرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :