آخرین عناوین

شنبه 21 ارديبهشت 1398-17:7 کد خبر:67369

هردم از این باغ بری می رسد:

فراز و فرودهای مرغ گوشتی به سود کیست؟/ ناهماهنگی در بازار مرغ و گلایه تولیدکنندگان

تولیدکنندگان مرغ گوشتی این روزها می‌گویند؛ مرغ در واحدهای مرغداری به ‌واسطه عدم صادرات و مازاد بودن تولید دپو شده و تولیدکنندگان برای فروش با زیان و مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، صنعت مرغ گوشتی یکی از صنایع مهم کشور برای تامین گوشت مورد نیاز مردم به‌شمار می‌رود که در چند سال اخیر پرورش آن در کشور رواج پیدا کرده است اما در ماه‌های اخیر تولیدکنندگان مرغ با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

تولیدکنندگان مرغ گوشتی بر این باورند در ماه‌های اخیر تصمیمات مقطعی و غیر فنی بلای جان تولید مرغ شده و تجویز نسخه‌های اشتباه و کُشَنده، متضرر شدن مرغداران و مردم را به همراه داشته است.

تولیدکنندگان مرغ گوشتی این روزها می‌گویند مرغ در واحدهای مرغداری به‌واسطه عدم صادرات و مازاد بودن تولید دپو شده و تولیدکنندگان برای فروش با زیان و مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

قیمت مرغ علاوه بر اینکه باید برای مردم به‌صرفه باشد از نظر اقتصادی نیز باید برای تولیدکننده نیز صرفه داشته باشد تا آنها بتوانند نیاز کشور را تامین و ایجاد اشتغال کنند.

*ناهماهنگی در بازار مرغ

یکی از مرغداران مازندران درباره مشکلات پیش‌روی تولیدکنندگان این بخش گفت: بازار مرغ گوشتی به یک نابسامانی و ناهماهنگی دچار شده است و بسیاری از تولیدکنندگان متضرر شده‌اند.

علیرضا حسین‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر سویا را با قیمت 5 هزار و 300 تومان تهیه کردم که قیمت قبلی آن 2 هزار و 400 تومان بوده است، اظهار کرد: مرغداران تمامی ذرت، سویا، گندم، جوجه و داروها را در بازار آزاد گران خریدند چون از سوی دولت هیچ حمایتی نشده است.

وی افزود: دولت گفته است که من 20 درصد میزان تولید مرغ یک تولیدی را در ازای دان مرغ به مرغداری‌ها می‌دهیم اما همین میزان را هم یا نداده و یا اگر داده زمانی بوده که مرغ‌ها به روزهای کشتار نزدیک شده است.

این تولیدکننده مرغ گوشتی با بیان اینکه ما نمی‌دانیم این ذرت‌ها به دست چه کسی می‌رسد و چگونه توزیع می‌شود، خاطرنشان کرد: سال گذشته زمانی که قیمت مرغ افزایش پیدا کرده بود برای تنظیم بازار با حکم دادستانی 20 درصد از مرغ تولیدی ما را کشتار و در بازار توزیع می‌کردند که در قبالش به ما دان مرغ می‌دادند، حال که هزینه تولید افزایش پیدا کرده است چرا مرغ گوشتی را با قیمت پایین از مرغدار می‌خرند و به فکر تولیدکننده نیستند.

*چه کسی پاسخگوی ضرر تولیدکنندگان است؟

حسین‌زاده بیان کرد: در سال جاری هر کیلو مرغ برای مرغدار 8هزار و 500 تومان تا 9 هزار تومان هزینه دارد اما می‌خواهند مرغ را از تولیدکننده کیلویی 6 هزار و 700 بخرند که همین را هم به بهانه‌های مختلف نمی‌خرند؛ چه کسی پاسخگوی متضرر شدن مرغداران به‌عنوان تولیدکننده است؟

وی با بیان اینکه ستاد پشتیبانی بازار و ستاد اقتصاد مقاومتی مرغ را از مرغدار نمی‌خرند اما به‌جایش مرغ از خارج با ارز 4هزار و 200 تومانی وارد کرده بودند، ادامه داد: مرغ‌ها به وزن اصلی خود یعنی 2کیلو و 800 و یا 2 کیلو 900 رسیده است که باید کشتار شوند اما تولیدکنندگان هنوز بلاتکلیف هستند.

این تولیدکننده مرغ گوشتی با بیان اینکه در سال رونق تولید دارند تولیدی‌های مرغ را ورشکست می‌کنند تا آنها از کشورهای دیگر با ارز 4هزار و 200 تومانی وارد کنند، بیان کرد:وقتی ما در داخل کشور بهترین مرغ را تولید می‌کنیم و این ظرفیت هم وجود دارد چرا با سیاست‌های اشتباه تولیدکنندگان را در سال رونق تولید نابود می‌کنید.

حسین‌زاده با بیان اینکه حداقل دو برابر ظرفیت کشور می‌توانیم مرغ تولید کنیم اما در جهاد کشاورزی برخی مسئولان به دنبال واردات هستند، عنوان کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند تمامی مرغداران دچار ضرر جبران ناپذیر می‌شوند و مجبور هستند دیگر جوجه‌ریزی نکنند و مسئولان به خواسته خود برای واردات برسند و سرمایه کشور را از کشور خارج کنند.

وی با بیان اینکه کرایه ماشین حمل و نقل مرغ به کشتارگاه 250 هزار تومان بود اما در این شرایط که مرغداران در حال متضرر شدن هستند رانندگان هم کرایه 450 هزار تومانی درخواست می‌کنند، افزود: برای جبران خسارت‌ها و بدهکارهایی که به داروخانه و خرید دان‌های مرغ دارم مجبور شدم یکی از خانه‌های خود را بفروشم.

این تولیدکننده مرغ گوشتی با بیان اینکه در حال حاضر ذرت بسیار کمیاب شده است و دان مرغ در بازار وجود ندارد و مرغ‌ها گرسنه هستند و دارند تلف می‌شوند، بیان کرد: روزی 100 قطعه مرغ در مرغداری به‌علت گرسنگی و اضافه وزن در حال تلف شدن هستند و اگر قرار است تولید نکنیم به ما بگویند تولید نکنید تا ما بیش از این متضرر نشویم.

* پشتیبانی امور دام تابع ابلاغیه ستاد تنظیم بازار است

مدیرکل پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی مازندران در این باره گفت: بعد از فراز و فرودهای سال گذشته قیمت مرغ گوشتی، حالا با تولید مازاد نیاز مواجه هستیم که موجب کاهش قیمت‌ها شده است.

سید مصطفی ابراهیمی با بیان اینکه به تعاونی‌ها و تشکل‌ها اعلام کردیم مرغ را به قیمت مصوب تنظیم بازار یعنی 11 هزار تومان می‌خریم، اظهار کرد: تولیدکننده‌ها و تشکل‌ها به این قیمت معترض هستند و از اینکه مرغ را به دولت تحویل دهند استقبال نمی‌کنند چون از نظر آنها برایشان به‌صرفه نیست.

وی با بیان اینکه پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی تابع ابلاغیه ستاد تنظیم بازار کشور است، خاطرنشان کرد: قیمت مرغ گوشتی باید از سوی ستاد تنظیم بازار کشور اصلاح شود تا مرغداران به خواسته خود برسند.

مدیرکل پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: در استان مازندران ما گوشت مرغ وارداتی نداشتیم بلکه اضافه بر نیاز تولید داریم.

ابراهیمی گفت: در جلسه ستاد تنظیم بازار مشکلات تولیدکنندگان را مطرح کردیم و امیدواریم ستاد تنظیم بازار تصمیم نهایی را برای افزایش قیمت مرغ گوشتی بگیرد تا تولیدکنندگان متضرر نشوند.

تصمیم‌سازی در بخش تولید و عرضه مرغ گوشتی نیازمند دقت، درایت و هوشمندی بیشتر است و مردم و تولیدکنندگان در انتظار قیمتی هستند که نه تولیدکننده و نه مصرف‌کننده متضرر شوند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :