آخرین عناوین

پنجشنبه 19 ارديبهشت 1398-8:51 کد خبر:67322

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

نبض بازار شکر در دست کیست؟/ تُرش‌رویی شکر در سایه بی‌تدبیری مسئولان

شکر در مازندران قیمت ثابتی ندارد و پیگیری‌ها در شهرهای مختلف استان نشان می‌دهد که بهای فروش شکر در مغازه‌ها به دلخواه فروشنده است و کسی نیست بگوید آقای فروشنده بالای چشمت ابروست...!


خزرتیترخبر: همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و افزایش مصرف شیرینی‌جات، قیمت شکر در مازندران دوباره روند افزایشی به خود گرفت و کام مردم را تلخ کرد.

شکر در مازندران قیمت ثابتی ندارد و پیگیری‌های خبرنگاران ما در شهرهای مختلف استان نشان می‌دهد که بهای فروش شکر در مغازه‌ها به دلخواه فروشنده است و کسی نیست بگوید آقای فروشنده بالای چشمت ابروست...!

هرچند مسئولان بر فراوانی شکر در استان تاکید دارند اما به نظر می‌رسد این روزها مدیران متولی بازار در تامین شکر و توزیع آن در سطح شهر عاجز مانده‌اند چون نه خبری از ثبات قیمت‌هاست و نه توزیع عادلانه بین فروشندگان.

برای بررسی روند توزیع و قیمت شکر در مازندران کافی‌ست سری به مغازه‌ها و حتی شیرینی‌فروشی‌ها بزنید تا حساب کار دستتان بیاید، مردم و فروشندگان از تلخی بی‌ثباتی بازار فروش شکر گلایه دارند اما آن طرف مدیران این نارسایی‌ها را انکار می‌کنند، انگار که خودشان حتی برای خرید هم که شده سری به بازار نزده‌اند چون اگر سری به بازار می‌زدند قطعا از قیمت‌های افسار گسیخته متعجب می‌شدند.

*مردم از بی‌ثباتی قیمت شکر چه می‌گویند؟

یکی از شهروندان ساروی در این باره به خبرنگار فارس گفت: رو گذشته در بلوار کشاورز ساری وقتی برای خرید شکر اقدام کردم با قیمت 9 هزار تومانی مواجه شدم اما چون ماه مبارک رمضان است به ناچار خریدم.

دیگر شهروند ساروی که در خیابان مدرس با خبرنگار ما گفت‌وگو کرد، گفت: مغازه‌داران هر قیمتی که دلشان بخواهد شکر را می‌فروشند، به‌عنوان مثال در کوچه طالقانی که زندگی می‌کنم یکی از مغازه‌ها شکر را 8هزار و 500 تومان و دیگر مغازه 8 هزار و 300 تومان می‌فروخت.

یکی دیگر از شهروندان ساروی با بیان اینکه برخی از مغازه‌داران فقط 5 کیلو شکر می‌فروشند و می‌گویند شکر زیاد نیست، افزود: یک هفته است که می‌خواهم با توت‌فرنگی زمین کشاورزی خودم مربا پخت کنم اما یا شکر کم است و یا قیمت‌ها تفاوت دارد و مشخص نیست چرا هر مغازه‌ای یک قیمتی می‌گوید.

*شکر کیلویی 9هزار تومان

پس از کسب اظهارات مردم به‌عنوان خریدار به سراغ تعدادی از مغازه‌داران رفتیم تا از میزان فروش و قیمت شکر مطلع شویم که یکی از فروشندگان در بلوار امام رضا ساری قیمت هر کیلو شکر را 8 هزار و 700 تومان اعلام کرد.

یکی دیگر از مغازه‌داران در خیابان سلمان فارسی ساری قیمت هر کیلو شکر را 9 هزار تومان اعلام کرد و در واکنش به سوال خریدار(خبرنگار ما) گفت: خودم آزاد 8 هزار و 500 تومان آن‌هم با هزار دردسر می‌خرم تا کار مشتری‌هایم راه بیوفتد.

*خرید کنید 2بسته شکر 900گرمی بگیرید!

سری به یکی از فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی حوالی بیمارستان امیرمازندرانی ساری زدیم تا از وضعیت فروش شکر در این فروشگاه مطلع شویم که کاربر فروش به خریدار (خبرنگار ما) گفت: شکر کیلویی نداریم و فقط شکر بسته‌بندی 900گرمی با قیمت 4 هزار تومان داریم که به هر نفر یک بسته می‌دهیم اما بخواهید زیاد خرید کنیم دو بسته می‌دهیم!

اظهارات متفاوت خریداران و فروشندگان نشان می‌دهد وضعیت توزیع شکر در استان حال خوشی ندارد و در سمتی دیگر قنادی‌ها و تولیدی‌های نان شیرمال هم حسابی از وضعیت پر تلاطم شکر در استان شاکی هستند و از کم‌بود شکر گلایه دارند.

برای اطلاع از وضعیت نحوه توزیع شکر در قنادی‌ها و نان‌شیرمال فروشی‌ها به سراغ یکی از واحدهای تولیدی و فروش نان شیرمال در میادین اصلی ساری رفتیم که یکی از کارگران تولیدی گفت: از زمانی که قیمت شکر بالا رفت و در مغازه‌ها نایاب شد برای خرید آن با مشکلات زیادی روبه‌رو شدیم و هفته قبل برای گرفتن 10 کیلو شکر به شهرستان نکا رفتم تا قیمت مناسب‌تری شکر بخرم.

*استفاده از قند بجای شکر!

این کارگر با بیان اینکه اتحادیه قنادان ساری چند روز پیش بین مغازه‌های قنادی و نان شیرمال شکر با قیمت دولتی توزیع کرد اما جوابگوی تولیدی‌ها نیست، بیان کرد: در یک هفته اخیر چندین‌بار قند خورد کردیم تا شکر به دست بیاید و بتوانیم با آن نان درست کنیم!

یکی از صاحبان مغازه شیرینی فروشی در ساری با بیان اینکه قیمت شکر بسیار بالا رفته اما تاکنون مشکلی در تامین شکر نداشتم و یک‌مرتبه از اتحادیه شکر دولتی دریافت کردم، خاطرنشان کرد: اتحادیه قنادان ساری به ما اعلام کرد هر زمانی شکر بخواهید طبق سهمیه به شما می‌دهیم.

یکی دیگر از صاحبان مغازه نان شیرمال فروشی در ساری گفت: برای تهیه شکر، کارگران مغازه تولیدی خود را اول صبح در صف‌های خرید شکر قرار دادم تا بتوانم شکر با قیمت کمتری گیر بیاورم و برای من به صرفه باشد اما اگر نتوانم شکر دولتی بخرم مجبورم شکر آزاد با قیمت 8 هزار تومان و یا 9 هزار تومان بخرم.

*دریافت حواله 220 تن شکر برای قنادی‌های ساری

برای پیگیری معضل تامین شکر قنادی‌ها و تولیدی‌های نان شیرمال با رئیس اتحادیه قنادان مرکز مازندران تماس گرفتیم که سیدابراهیم حسینی گفت: شیرینی از اقلامی است که ربطی به سازمان حمایت از مصرف‌کننده ندارد و دولت هیچ چیزی به ما نمی‌دهد و بیمه، آب و برق همه تولیدی‌ها آزاد است.

وی با بیان اینکه شکر حمایتی برای مصارف خانگی است و اگر تولیدی‌های نان شیرمال شکر بیشتر می‌خواهند باید آزاد بخرند، اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان بعضی از مغازه‌های نان شیرمال اقدام به پخت زولبیا می‌کنند که همین مسئله مصرف شکر آنها را افزایش می‌دهد در واقع آنها نباید زولبیا و بامیه تولید کنند.

رئیس اتحادیه قنادان ساری با بیان اینکه همه قنادی‌ها شکر دولتی دریافت کرده‌اند و اگر دوباره هم درخواست کنند باز هم به آنها می‌دهیم، افزود: حواله 220 تن شکر را دریافت کردیم و هر قنادی شکر بخواهد بین آنها توزیع می‌کنیم و نظارت‌ها را هم انجام می‌دهیم تا به‌صورت آزاد در بازار به فروش نرسد.

*دروغ می‌گویند!

حسینی در واکنش به ادعای یکی از کارگران تولیدی نان شیرمال مبنی بر اینکه برای تهیه شکر، قند خورد می‌کنند گفت: دروغ می‌گویند! چنین چیزی امکان ندارد اگر تولیدی نان شیرمال بخواهد زولبیا و بامیه تولید کند و بفروشد دارد تخلف می‌کند چون آنها حق تولید زولبیا را ندارند و مصرف بالای شکر آنها به‌خاطر تخلف در پخت زولبیا است.

* 7هزار تن شکر در راه مازندران

برای پیگیری‌های بیشتر به سراغ متولی اصلی تامین شکر رفتیم که پس از دو روز تلاش بالاخره سیدمحمد جعفری مدیرعامل شرکت غله منطقه2 در حالی که در جلسه بود به تلفن خبرنگار ما جواب داد و گفت: برای طرح ضیافت ماه مبارک رمضان بیش از 7 هزار تن سهمیه شکر از کارخانه قند شیروان به مازندران ارائه شد که کار حمل روزانه آن آغاز شده است.

وی اظهار کرد: با هماهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و عاملانی که جهاد کشاورزی معرفی کردند، 2 هزار و 500 تن سهمیه برای انجمن غذایی، 400 تن برای اصناف و هزار و 700 تن شکر توسط شرکت غله به استان مازندران آورده می‌شود.

جعفری با بیان اینکه روزانه بیش از 300 تا 400 تن شکر وارد مازندران می‌شود و هیچ محدودیتی برای تامین شکر در استان وجود ندارد، افزود: این میزان شکر بین عاملان توزیع که جهاد کشاورزی و سازمان صمت انتخاب کردند با هماهنگی کمیته تنظیم بازار شهرستان‌ها در حال توزیع است.

پیش از این نیز مسئولان تجربه کمبود شکر و صف کشیدن مردم در 19 اسفند سال گذشته برای خرید 5کیلو شکر مقابل شرکت غله در ساری را دارند اما در فاصله دو ماه تکرار چنین کمبودهایی و عدم نظارت بر قیمت بازار شکر در استان جاب تأمل ارد.

*رئیس سازمان صمت مازندران نایاب شد!

برای بررسی چگونگی توزیع شکر بین عاملان سازمان صمت و چرایی بی‌ثباتی قیمت شکر در بازار طی دو روز اخیر بارها با محمد محمدپور عمران رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران تماس گرفته شد که آقای رئیس پاسخگوی تماس‌ها نبود و حتی با مدیر روابط عمومی این سازمان هماهنگی برای انجام مصاحبه به‌عمل آمد اما باز هم تماس‌های خبرنگار ما راه به جایی نبرد تا همچنان سؤوالات و مطالبات مردم از رئیس سازمان صمت در مازندران بر زمین بماند.

*اشکال کار در چیست؟

طی دو روز اخیر بارها با رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت مازندران و مدیرعامل شرکت غله منطقه2 تماس گرفته شد تا وضعیت توزیع و نظارت بر بازار شکر در استان را جویا شویم که با رد تماس مواجه می‌شدیم و یا اکثر ساعت‌ها در جلسات حضور داشتند و پاسخگو نبودند، هرچند با پافشاری دو روزه توانستیم فقط با مدیرعامل شرکت غله منطقه2 گفت‌وگو کنیم اما سؤال این است با این‌همه جلسات چرا وضعیت توزیع شکر و قیمت انواع کالاها در استان بی‌حساب و کتاب است؟

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :