آخرین عناوین

دوشنبه 27 اسفند 1397-22:57 کد خبر:66469

پاسخ رییس شورای اسلامی شهر ساری به یک سوال:

آیا ساخت بوستان ملل در حاشیه رودخانه تجن فاقد رعایت ضوابط فنی و کارشناسی بود؟

رییس شورای اسلامی شهر ساری گفت: در پروژه ی ملل، بررسی های هیدرولوژیکی فوق توسط کارشناسان زبده صورت پذیرفت و طراحي پارك ملل بر مبناي دوره بازگشت ١٠٠ ساله انجام شده است.


به گزارش خزرتیتر خبر و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شورای شهر ساری ، در پی بارش های شدید در ۲۴ ساعت اخیر در ساری و طغیان بی سابقه رودخانه تجن که منجر به زیر آب رفتن بوستان ملل شد، سید مسعود مدینه رئیس شورای اسلامی مرکز مازندران در پاسخ به سوالی در‌خصوص‌ ضوابط فنی و کارشناسی احداث بوستان در حاشیه رودخانه پاسخ داد.

برای طراحی و اجرای یک پروژه ی عمرانی، کمیته ای فنی با حضور متخصصین علوم مهندسی و مشاورین تشکیل تا تمامی ابعاد پروژه را بررسی نمایند؛ پروژه ی بوستان ملل نیز دارای کمیته ی فنی بوده است.

در فاز مطالعاتی طراحی یک پروژه در حاشیه رودخانه، بررسی های هیدرولوژیکی انجام می گیرد، بررسی های هیدرولوژیکی بدین گونه است که سطح برآمدن آب رودخانه طی صد سال اخیر مورد مطالعه قرار گرفته تا دستورالعمل های فنی مطابق با آن تدوین گردد.

در پروژه ی ملل، بررسی های هیدرولوژیکی فوق توسط کارشناسان زبده و شرکت مشاور سازه پرداز ايران در سال ١٣٨٧ و در دوره شوراي سوم صورت پذیرفت؛ نکته ی قابل تامل آن است که طبق اعلام شرکت آب منطقه ای، طغیان رودخانه ی تجن طی صد سال گذشته بی سابقه بوده است، نکته ی حائز اهمیت آن است كه طراحي پارك ملل بر مبناي دوره بازگشت ١٠٠ ساله انجام شده كه اين مورد (در مدت) بي سابقه می باشد.

هیچ تاسیسات ساختمانی در بوستان ملل وجود نداشته که سیلاب، موجب خسارت به آن شده باشد؛ همچنین هیچگونه رانش آبی به وقوع نپیوسته که آسفالت و جداول موجود در پارک را تخریب نماید، تنها فضای سبز موجود در بوستان زیر سیلاب رفته است که با پایین رفتن سطح آب، بازسازی دوباره آن  آغاز خواهد شد.

در کشورهایی که علم مهندسی در آنها پیشرفت قابل توجهی داشته و شاید پیشتاز علوم مهندسی در دنیا باشند هم حوادث مشابه و حتی بسیار وسیع تر نیز به دفعات اتفاق افتاده است، تاکنون بسیار شنیده ایم که شهری در آمریکا به دلیل طوفان و سیلاب زیر آب رفته و خالی از سکنه شده است، این بدان معنا نیست که ضوابط فنی در ایجاد آن شهر رعایت نشده است!!

ایجاد کاربری از حاشیه ی پل تجن برای استفاده ی شهروندان عزیز بدون شک تصمیمی بزرگ و ایجاد آن عملکردی در خور تحسین است، ولیکن به بهانه ی اینکه احتمالا هر صد سال سیلابی رودخانه ی تجن را دربر می گیرد نمی توان مردم را از حقِ داشتن بوستانی با نشاط محروم ساخت.

عملیات لایروبی که هر پنج سال انجام می گردد از جمله کارهایی بوده که در سال قبل توسط شهرداری ساری انجام پذیرفت؛ اینجانب اطمینان دارم که اگر لایروبی فوق انجام نمی گرفت قطعا هر دو پل تخریب می گردید.

خوشبختانه با تمهیداتی که توسط مجموعه ی مدیریت شهری درخصوص اجرای پروژه ی عظیم جمع آوری آب های سطحی اندیشیده شد، آب ماندگی بسیار کمی را در سطح شهر ساری مشاهده کردیم.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :