آخرین عناوین

پنجشنبه 6 دی 1397-11:10 کد خبر:64790

بلاغ گزارش می‌دهد:

کنترل قیمت مرغ سرگردان میان چرخه‌ای نافرجام/ سایه ورشکستگی روی بام مرغداری‌ها

کنترل قیمت مرغ نیازمند هماهنگی و مدیریت میان چرخه تولید، مصرف به‌موقع بازار در فصول گوناگون سال است که این چرخه در استان به طور مطلوب شکل نگرفته است.


خزرتیترخبر:استان مازندران یکی از قطب‌های مهم تولید گوشت مرغ در کشور است که با داران بودن بیش از دو هزار و 200 واحد تولیدی، سالانه باتولید ده‌ها هزار تن مرغ، بخش قابل توجهی از نیازهای کشور را تأمین می‌کند، اما طی چند سال گذشته و به‌ویژه طی سال‌جاری، مرغداران این استان با بحران سختی مواجه شدند و مشکلات متعدد پیش روی تولیدکنندگان، این صنعت را به ورطه ورشكستگی کشانده است.

ورشکستگی، گرانی و سفره‌های خالی حکایت این روزهای صنعت مرغ

البته در این میان لزوم آگاهی دقیق از میزان دقیق تولید و همچنین ضرورت برنامه‌ریزی و مدیریت جامع و کارشناسانه جهت میزان تولید بر مبنای نیاز بازار از جمله امور مغفولی است که در این صنعت، جای آن خالی احساس می‌شود و خلأ در این بخش موجب شد تا تعادل میان عرضه و تقاضا دچار خلل شود و این امر باعث رشد بی سابقه قیمت مرغ در کشور و رسیدن آن به مرز 14 هزار تومان شود و حال پرسش اصلی این است که مشکلات صنعت مرغداری چرا حل نمی‌شوند تا قیمت‌ها در وضعیت ثبات قرار گیرد؟!

از سویی دیگر، رسیدن قیمت مرغ به کانال 13 هزار تومانی، در طی چهار دهه پس از انقلاب در کشور، بی سابقه بوده و اکنون بازار مرغ هر روز در حال ثبت رکورد تازه‌ای از گرانی است که با رسیدن مرغ به این قیمت نامتعارف و بهتر است بگوییم رسیدن به سطح "فرا گرانی"، سفره خانوارهای آسیب‌پذیر جامعه به‌جد خالی‌تر از گذشته شده است.

توزیع 1291 تن گوشت منجمد گوساله در مازندران

سلیمان حاتم‌نزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ما از توزیع گوشت قرمز و مرغ طی سال‌جاری در مازندران با هدف تنظیم بازار و کاهش قیمت این اقلام خبر داد و گفت: از ابتدای سال‌جاری تا به امروز با توجه به نوسانات ارزی و گرانی گوشت قرمز در سطح کشور و به‌طبع در استان، میزان یک‌هزار و 291 تن گوشت منجمد گوساله بین مردم از شهرهای گلوگاه تا رامسر توزیع شده است.

وی افزود: این میزان گوشت با قیمت 29 هزار تومان و ران با قیمت 27 هزار تومان از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، جانبو و اتحادیه تعاونی مصرف کارکنان دولت توزیع شده است.

امسال  124 تن گوشت گرم گوسفندی توزیع شد

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: طی این بازه زمانی، میزان 124 تن گوشت گرم گوسفندی وارداتی از استرالیا و کشورهای حاشیه دریای خزر تأمین و از طریق عوامل توزیع به شهرستان‌های استان ارسال شد.

حاتم‌نژاد ادامه داد: گوشت گوسفندی تازه وارداتی تا یک هفته قبل با قیمت 38 هزار و 500 تومان، ران با قیمت 44 هزار تومان و سردست با قیمت 42 هزار و 400 تومان توزیع شده است.

وی عنوان کرد: 18 تن گوشت گوسفندی منجمد وارداتی نیز با قیمت میانگین 40 هزار تومان در سطح استان طی این مدت توزیع شده است.

توزیع 90 تن گوشت مرغ 8900 تومانی در بازار استان

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران مطرح کرد: با توجه به افزایش قیمت مرغ از تاریخ 19 آذرماه امسال نزدیک به 90 تن گوشت مرغ منجمد با قیمت 8 هزار و 900 تومان از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و عرضه مرغ در استان توزیع شد.

بررسی عوامل گرانی قیمت مرغ از زبان مدیر تنظیم بازار مازندران

این مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص علل افزایش بی سابقه قیمت مرغ در بازار تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی در افزایش قیمت مرغ، برهم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا است که در اثر افزایش اقبال عمومی و رغبت خریداران به دلایل گوناگون نسبت به خرید مرغ در میان سایر گزینه‌ها حادث شده است.

حاتم‌نژاد افزود: عوامل گوناگونی موجب گرانی مرغ در بازار شده است که یکی از این عوامل افزایش چند برابری قیمت جوجه یکروزه در آبان‌ماه نسبت به مهرماه بوده است که موجب افزایش قیمت تمام شده این محصول شده است.

وی اضافه کرد: دلیل دیگر افزایش قیمت گوشت قرمز و ماهی در بازار است که موجب شده خریداران به سمت خرید گوشت مرغ هدایت شوند که موجب افزایش تقاضا در این بازار و برهم خوردن تعادل با عرضه شود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران متذکر شد: پیش‌بینی ما این است که با توجه به افزایش تولید و نیز توزیع گوشت تنظیم بازاری، قیمت‌ها طی هفته‌های آینده شکسته شود و شاهد کاهش قیمت مرغ در بازار باشیم.

ارسال 10 درصد از تولیدات مازندران به تهران

این مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار ما در این خصوص که ارسال بخشی از تولیدات مرغداری‌های استان به تهران با تشدید فاصله میان عرضه و تقاضا در تشدید گرانی این محصول اثرگذار بوده است؛ گفت: ارسال گوشت مرغ مازندران به تهران از سال‌های قبل متداول بوده است و تمامی استان‌های تولید کننده کشور موظفند بخشی از تولیدات خود را جهت تأمین نیاز تهران به پایتخت ارسال کنند.

حاتم‌نژاد در خصوص میزان ارسال گوشت از مازندران به تهران پاسخ داد: تقریبا 10 درصد از تولیدات استان، نزدیک به روزانه 20 تا 25 کامیون به تهران ارسال می‌شود.

هزینه تمام شده مرغ در مرغداری‌ها 6500 تومان است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص اینکه به‌طور متوسط هزینه واقعی تمام شده تولید هر کیلو مرغ در مرغداری‌ها چه میزان است؛ بیان کرد: هزینه تولید هر کیلو مرغ بر اساس برآوردهای جهاد کشاورزی، 6 هزار و 200 الی 6 هزار و 500 تومان است که ما هم قیمت فعلی مرغ در بازار را قبول نداریم.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران قیمت واقعی هر کیلو مرغ را زیر 10 هزار تومان اعلام کرد و افزود: متأسفانه عدم تعادل میان عرضه و تقاضا موجب افزایش قیمت مرغ و رسیدن قیمت در کانال 13 هزار تومان شده است.

کنترل قیمت مرغ سرگردان میان چرخه‌ای نافرجام

با توجه به اظهارات این مسئول تنظیم بازار استان و اقدامات صورت گرفته، بر می‌آید که کنترل قیمت مرغ نیازمند هماهنگی و مدیریت میان چرخه تولید، مصرف و پیش‌بینی و نیازسنجی به‌موقع بازار در فصول گوناگون سال است که این چرخه در استان به طور صحیح و مطلوب شکل نگرفته و ناهماهنگی میان واحدهای تولیدی، دستگاه‌های نظارتی و تنظیم بازار و همچنین فرهنگ مصرف در میان مردم موجب گرانی تکراری این محصول در طی هر سال می‌شود که اگر در این میان، شیوع بیماری فصلی و گرانی مواد اولیه و جوجه یکروزه را به این چرخه اضافه کنیم، افزایش بی سابقه و مهارنشدنی قیمت در بازار دور از انتظار و خیلی هم عجیب و غریب نیست!

قیمت تمام شده مرغ در مرغداری‌ها چند است؟

محمود ابراهیمی یکی از تولیدکنندگان مرغ در مازندران در این خصوص به خبرنگار ما گفت: قیمت واقعی تمام شده مرغ در مرغداری‌ها، 8 هزار و 500 تومان است اما به‌دلیل کمبود مرغ و کاهش عرضه در برابر تقاضای موجود، قیمت فعلی به این سطح رسیده است.

وی افزود: ما از چندین ماه قبل این هشدار را داده‌ بودیم و افزایش قیمت مرغ را پیش‌بینی کرده بودیم اما توجهی نشد و حال این ماحصل شوک به صنعت مرغداری است.

افزایش قیمت جوجه یکروزه در بازار

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی مازندران اظهار کرد: قیمت جوجه یکروزه تا حد بی سابقه‌ای افزایش یافته و به 3 هزار تومان رسیده است که در قیمت تمام شده محصول مستقیما اثرگذار است.

هجمه سنگین مشکلات روی دوش مرغداران

ابراهیمی با بیان اینکه هجمه مشکلات روی دوش مرغداران که از ماه‌های قبل آغاز شده به سنگینی غیرقابل تحملی، مبدل شده است، تصریح کرد: برخی مرغداری‌های ما 100 درصد تلفات داده‌اند، واکسن نیست، هزینه درمان و دارو افزایش قابل تأملی داشته است، جوجه یکروزه بالا رفته است، نهاده‌های دامی گران شده است و همه و همه موجب شده است تا مرغدار ما توان و جرأت جوجه‌ریزی نداشته باشد و شاهد کاهش تولید این محصول و تبعات مرتب از این ماجرا هستیم.

به گفته وی، نزدیک به 95 درصد مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز این صنعت وابستگی خارجی دارد و تمامی این اقلام طی سال‌جاری در اثر افزایش نوسانات ارزی و تحریم، افزایش 1.5 برابری داشته است که در کنار سایر عوامل نظیر شیوع بیماری، هزینه سوخت و دام؛ موجب گرانی و کاهش تولید مرغ شده است.

وقتی تمام این گفته‌ها را کنار هم می‌گذرایم و دانه دانه عوامل را کنار هم می‌چینیم به این نتیجه می‌رسیم که بی‌توجهی و سوءمدیریت در مرتفع‌سازی مشکلات مرغداران، موجب شد تا چالش‌های این صنعت، روی هم تل‌انبار شود و به کوهی از مشکلات تبدیل شود که کنار زدنش در شرایط فعلی ناممکن شود و ماحصل این اهمال و شای بتوان گفت کم‌کاری، دودی غلیظ شود که چشم خریداران را می‌سوزاند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :