آخرین عناوین

دوشنبه 21 آبان 1397-17:0 کد خبر:63982

هشدار دامپزشکی مازندران در پی برودت هوا طی روزهای آینده:

آبزی‌پروران مراقب طغیان رودخانه و تامین خوراک مزارع باشند

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: با توجه به افت ناگهانی دما در اکثر مناطق جغرافیایی استان که واجد مراکز تکثیر و پرورش ماهیان و طیور هستند، ممکن است هرگونه غفلت با خسارات سنگین مواجه شود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ،سید حسین رضوانی اظهار کرد: با توجه به شرایط جوی نامناسب و احتمال بارندگی و طغیان رودخانه‌ها در روزهای آتی، آبزی‌پروران مازندرانی به هشدارهای بهداشتی دامپزشکی توجه و مسائل امنیتی و زیستی را در مزارع پرورش رعایت کنند.

هشدار به آبزی‌پرورانی که از آب رودخانه‌ها برای پرورش استفاده می‌کنند

وی با بیان اینکه مازندران در تولید آبزیان اعم از گرم آبی، سردآبی، خاویاری و زینتی ظرفیت بالایی دارد؛ افزود: رعایت اصول بهداشتی، پیشگیری و مقابله با بیماری‌های آبزیان از جمله مواردی است که باید از سوی متصدیان مزارع پرورشی مورد توجه قرار گیرد و از آنجائی‌که برخی از مزارع پرورشی بالاخص مزارع سردآبی در استان از آب رودخانه به‌عنوان یکی از منابع آبی مشترک استفاده می‌کنند، ممکن است هرگونه غفلت و ساده اندیشی در این صنعت با خسارات سنگین و غیرقابل جبرانی مواجه شود.

لزوم افزایش مراقبت‌ها با افت ناگهانی دما طی روزهای آینده

مدیرکل دامپزشکی مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به سردی هوا و تغییرات جوی و افت ناگهانی دما در اکثر مناطق جغرافیایی استان که واجد مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی هستند، در صورت عدم رعایت ضوابط بهداشتی- قرنطینه‌ای در این مراکز، همچون حمل غیر مجاز بچه ماهی و ماهی، بدون اخذ گواهی حمل بهداشتی، عدم رعایت ضوابط قرنطینه‌ای در مزارع پرورش و تردد افراد متفرقه می‌تواند تهدیدی جدی برای این صنعت در استان قلمداد شود.

متصدیان مزارع پرورشی خوراک لازم را تامین کنند

رضوانی هشدار داد: در صورت بارش برف در برخی از مناطق تاکید داریم تا متصدیان مزارع پرورشی بالاخص در مناطق صعب العبور و برف‌گیر، اقدامات لازم را برای تامین خوراک مورد نیاز واحد خود تا پایان دوره پرورش به عمل داشته تا در صورت بارش برف و قطع ارتباط جاده‌ای خسارات ناشی از بحران جوی را به حداقل برسانند.

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران در پایان نظارت مسئولین فنی بهداشتی واحدهای آبزی پروری را مهم و حائز اهمیت خواند و اطمینان از سلامت منبع تامین آب ورودی با درمان UV و ازن را نیز از جمله موارد بهداشتی برشمرد که باید در طول دوره پرورش در مزارع آبزی‌پروری مورد توجه قرار گیرد.

توصیه دامپزشکی مازندران به مرغداران جهت تامین سوخت و خوراک مورد نیاز

 رضوانی به مرغداران توصیه کرد: با توجه به افت محسوس دما و احتمال بارش برف در ارتفاعات و قطع ارتباط جاده‌ای، واحدهای مرغداری که در این بخش‌ها قرار دارند، به‌منظور مقابله با بحران برای تامین خوراک مورد نیاز و سوخت جایگزین تا پایان دوره پرورش، اقدامات لازم را به‌عمل آورند.

وی تصریح کرد: برای جبران خسارت به واحدهای صنعتی تنهاترین و مطمئن‌ترین راه، بیمه کردن واحدهای پرورش می‌باشد که انتظار داریم مرغداران این اقدام را به‌عنوان اولویت انجام دهند.

مرغداران در جوجه‌ریزی تعجیل نکنند

به گفته رضوانی، از جمله مواردی را که مرغداران باید در این فصل رعایت و بیشتر به آن توجه کنند، جوجه‌ریزی با مجوز، تخلیه پیش از موعد و رعایت فاصله جوجه‌ریزی بین دو پرورش است که می‌بایست با توجه به برودت هوا طی روزهای آینده در استان، مرغداران در جوجه‌ریزی تعجیل نکنند.

افزایش بیماری‌های فصلی و تلفات احتمالی در فصول پایانی سال

مدیر کل دامپزشکی مازندران ادامه داد:در فصل پائیز و سرمای هوا، زمینه برای بروز بیماری‌های فصلی نظیر برونشیت، نیوکاسل، گامبورو، کمپلکس تنفسی و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان فراهم خواهد بود که باید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز و انتشار این بیماری‌ها و به حداقل رساندن تلفات احتمالی ناشی از تغییرات آب و هوایی در دستور کار مرغداران استان قرار گیرد.

رضوانی در پایان به نقش و حضور موثر مسئولان فنی و بهداشتی واحدها، برای تولید محصول نهایی سالم و بهداشتی اشاره کرد و از آنان خواست تا علاوه بر انجام وظایف محوله، هر گونه تلفات غیر عادی را به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها گزارش دهند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :